Ska man vara orolig för USA?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så, eftersom att alla USAs små skamliga hemligheter, invasioner och traktatsbrott hela tiden dras upp i alla möjliga trådar tänkte jag att det var dags att starta den här tråden. Personligen har jag en lång rad med saker som jag inte gillar med USA, som att de lönnmördade folkvalda i Sydamerika, som att de grundade karteller i Sydamerika, som att de startade invasionen av Kuba och sedan vände sina allierade ryggen och så vidare, så nu kan vi parata om allt sånt här istället för tjäbbel om att USA minsann är elakare än ${DICTATORSHIP}.

Så, det senaste ämnet som föreslogs var USAs invasion av Mexiko, ska vi börja där?

Last edited:
Ser ut som en "land slide" för Demokraterna i mid term.
Men Gubb-sur har ju struntat fullständigt i senat och Kongress hittills.
Så gissar att han kommer fortsätta göra som han vill.

Han fortsätter sparka ut alla illojala och ersätter dom med sina egna jasägare.

Och mer eller mindre alla verkar vara för rädda om sin lön så ingen vågar sätta ner foten.

Han fortsätter sparka ut alla illojala och ersätter dom med sina egna jasägare.

Och mer eller mindre alla verkar vara för rädda om sin lön så ingen vågar sätta ner foten.
Ja, vilket kommer så tillbaka när en demokrat blir president gissar jag.

Det brukar räcka med att en skriker att kejsaren är naken så ser alla det.
Hoppas det blir så nu när MTG basunerat ut det.🤞

Ja, vilket kommer så tillbaka när en demokrat blir president gissar jag.

Det brukar räcka med att en skriker att kejsaren är naken så ser alla det.
Hoppas det blir så nu när MTG basunerat ut det.🤞
Tror det är lite för mycket tröghet i systemet för att bli en kollektiv kappvändning i närtid, men när momentet byggts upp tillräckligt tror jag det kommer gå fort.

Tror det är lite för mycket tröghet i systemet för att bli en kollektiv kappvändning i närtid, men när momentet byggts upp tillräckligt tror jag det kommer gå fort.
Ja, tror du har rätt.
Ingen ketchupeffekt men en sakta ökande ström.
Ju tydligare att Titanic är på väg att gå under ju fler lämnar skeppet sas.

Man får hoppas att ni har rätt men desto längre tid det går och folk bara tittar bort desto fler Trumplojala blir det och desto färre som vågar säga nåt.
Om dom inte sa nåt förra året, varför skulle dom helt plötsligt få ryggrad nu?
Olika supportrar har olika gränser. Många av de yngre väljarna verkar redan desillusionerade. Det verkar mest vara de äldre som fortfarande stoltserar med "I voted for this!" och blundar för allt skit han hittar på förutom just deras egen käpphäst.
Men, jag tror inte det kommer bli bättre i USA även om Trump kastas ut, de har börjat på en bana som om de inte bryter, och då måste alla kålsuparna bryta, inte bara skränmupparna under Trump, för Trump är bara ett symptom på ett mycket äldre problem, så kommer USA att börja knaka i fogarna ordentligt, och våldet trappas upp.

Man får hoppas att ni har rätt men desto längre tid det går och folk bara tittar bort desto fler Trumplojala blir det och desto färre som vågar säga nåt.
Om dom inte sa nåt förra året, varför skulle dom helt plötsligt få ryggrad nu?
Såna här "konstellationer" brukar implodera för eller senare.
Folk slåss om positioner närmare gubb-sur.
Intressena är inte alltid så homogena som man kan tro vilket skapar spänningar.
Sen kan man redan se tecken på att MAGA börjat falla isär.
En ganska stor del tycker gubb-sur avvikit från America first och därför inte bör tolereras.
Se Shapiro, Fuentes, Vance, Vivek och Candace et al och hur dom beefar.
Något vi inte såg alls för bara några månader sedan.
Osv osv .

Olika supportrar har olika gränser. Många av de yngre väljarna verkar redan desillusionerade. Det verkar mest vara de äldre som fortfarande stoltserar med "I voted for this!" och blundar för allt skit han hittar på förutom just deras egen käpphäst.
Men, jag tror inte det kommer bli bättre i USA även om Trump kastas ut, de har börjat på en bana som om de inte bryter, och då måste alla kålsuparna bryta, inte bara skränmupparna under Trump, för Trump är bara ett symptom på ett mycket äldre problem, så kommer USA att börja knaka i fogarna ordentligt, och våldet trappas upp.

Det där spelar ingen roll, majoriteten har väl lån till bostäder och fordon och vågar inte riskera att bli arbetslösa så dom visar bara vacker tass åt husse.

Det där spelar ingen roll, majoriteten har väl lån till bostäder och fordon och vågar inte riskera att bli arbetslösa så dom visar bara vacker tass åt husse.
Kan ju också vara tvärtom att just de känner sig mer blåsta än andra för att Trumpen lovade högt och levererar absolut inget så om de surar ihop när de där jobben han lovar och skryter om uteblir så spelar det ju ingen roll om de har lån, de kan ändå inte betala och Trumpen bröt sitt löfte till dem.

Sen är det väl ytterst få bland yngre i USA som kan köpa hus eller ens ny bil, så det är väl mer frågan om kreditkortsskulder och klarna.

Denna tråden är definitionen på en ekokammare… samma tugg som gick innan Trump vann senaste valet.

Fundera gärna på om det ni konsumerar representerar en majoritets åsikt, eller om det är en högljudd minoritet som fortsatt håller låda i nöjesprogram och på sociala medier.

Denna tråden är definitionen på en ekokammare… samma tugg som gick innan Trump vann senaste valet.

Fundera gärna på om det ni konsumerar representerar en majoritets åsikt, eller om det är en högljudd minoritet som fortsatt håller låda i nöjesprogram och på sociala medier.
Förklara gärna vad du tycker och upplever. 👍
Och naturligtvis varför.
Är din president allt du hoppades på?
Har han gjort ditt, och övriga amerikaners, liv bättre?
Isf hur?
Vad är största ändringen?

Ja, Trump har ju varit president förr, så det är väl inte så mycket oväntat som händer.
Trump 2.0 är väl just det, nästa steg av Trump. Eller?

Själv var jag mest förvånad över att han förlorade 2019.

Av allt att döma så har ju amerikanerna till mångt och mycket fått vad de begärt.

Förklara gärna vad du tycker och upplever.
Och naturligtvis varför.
Är din president allt du hoppades på?
Har han gjort ditt, och övriga amerikaners, liv bättre?
Isf hur?
Vad är största ändringen?

Mycket - Skattereduktioner och utbredda konservativa värderingar är bra exempel. Europas upprustning ett annat.

Hur har era liv blivit värre av republikanskt styre i USA?

Mycket - Skattereduktioner och utbredda konservativa värderingar är bra exempel. Europas upprustning ett annat.

Jag har fått osäkra tullsatser på det jag säljer till andra delar av världen. Vissa produkter är svårare att få inom rimlig tid.
Tidigare har det funnits en stabil världsordning, men nu vågar Kina och Ryssland göra som de vill för att de har stöd i Vita Huset.
Jag har även börjat få svårt att sälja amerikanska produkter eftersom vissa företag inte litar på att de är fria från bakdörrar.

Det är inte republikanerna som är problemet utan individen i toppen. Hans antidemokratiska syn på press och övriga institutioner är det som stör.

Spännande att höra från en som bor där. 👍

Hur mycket har skatterna påverkat dig? 2, 5, 7%?
Om du inte tillhör topp 2% av inkomsttagare är det väl dessutom tillfälligt?
Och hur är prisbilden i stort?
Det skrivs mycket här och hos er om hur illa det är.
Hur är priset på matvaror, energi, bensin?
Något du märker av upp eller ner?

Det är väl allt mindre utbredda MAGA värderingar?
Både i mätningar från höger och vänster.
Syns dessutom på fyllnadsval att folk inte verkar vara lika nöjda som du.
Dessutom tycker jag som konservativ att MAGA inte hör till konservativa värderingar men det är en lång tråd. 😊

Många av mina kunder har drabbats av tull-tombolan på olika sätt.
Nästan alla har sökt andra marknader att sälja till och köpa från pga osäkerheten.
Inget som gynnar Amerika, eller oss.
Som Mäkinen är inte på har mycket gått till Kina istället vilket iaf jag ogillar.

En allmän osäkerhet om var USA står i frågor som Nato och handel försvårar också i hela Europa.
Sen kan du ju fråga valfri dansk vad dom tycker. 😉

Mina republikanska kompisar i Florida verkar också tycka att prisbild, trots skattesänkningar, är en bit upp snarare än ner.
Dom tycker inte heller om MAGA utan är mer gammal-republikaner sas.

Spännande att höra från en som bor där.

Hur mycket har skatterna påverkat dig? 2, 5, 7%?
Om du inte tillhör topp 2% av inkomsttagare är det väl dessutom tillfälligt?
Och hur är prisbilden i stort?
Det skrivs mycket här och hos er om hur illa det är.
Hur är priset på matvaror, energi, bensin?
Något du märker av upp eller ner?

Det är väl allt mindre utbredda MAGA värderingar?
Både i mätningar från höger och vänster.
Syns dessutom på fyllnadsval att folk inte verkar vara lika nöjda som du.
Dessutom tycker jag som konservativ att MAGA inte hör till konservativa värderingar men det är en lång tråd.

Många av mina kunder har drabbats av tull-tombolan på olika sätt.
Nästan alla har sökt andra marknader att sälja till och köpa från pga osäkerheten.
Inget som gynnar Amerika, eller oss.
Som Mäkinen är inte på har mycket gått till Kina istället vilket iaf jag ogillar.

En allmän osäkerhet om var USA står i frågor som Nato och handel försvårar också i hela Europa.
Sen kan du ju fråga valfri dansk vad dom tycker.

Mina republikanska kompisar i Florida verkar också tycka att prisbild, trots skattesänkningar, är en bit upp snarare än ner.
Dom tycker inte heller om MAGA utan är mer gammal-republikaner sas.

Det blir lite hoppigt bland ämnena här, men jag ska försöka svara på dina frågor.

Personlig skattepåverkan är nog ointressant då min personliga situation är något speciell, men säg runt 10 procentenheter lägre marginalskatt. 2026 sjunker det ytterligare 5 procentenheter på viss del av inkomsten.

Inflationen är påtaglig och man ser ett kundmönster som skiftar till lågprisföretagens fördel. Som i andra delar av världen ser man en K-utveckling av köpkraften där de som sitter på inflationssäkrande investeringar har stärkt sin köpkraft. Bostadspriser är fortsatt höga pga av de låga räntorna många låste in under tidigare år (ofta låsta över 30 år). Bränslepriserna sjunker för tillfället.

Återigen anser jag att man bör skilja på det som i tråden kallas MAGA och stödet för det bredare konservativa partiet. Den skriande kritik som gaphalsarna håller på med nu liknar det som skedde i Sverige under SD’s tillväxt - man försökte ta lätta poäng genom att dra fram rasistkortet istället för att adressera sakfrågorna. Det är egentligen ointressant hur den nuvarande presidenten upplevs som person då han snart kommer ersättas ändå. En begåvad kritiker borde lyssna på de tysta väljarna och se hur deras vardag ser ut, istället för att langa slag under bältet för 5 minuter i rampljuset på sociala medier.

Vad tror ni? Hur många röster vinner SD när det skrivs om hur könsidentifiering driver Kriminalvården? Hur många röster vinner republikanerna varje gång någon skriker sig hes över hur många kön det finns?

Den stora massan hörs inte. Kom ihåg det.

Nato och handel… Europeiska medlemmar ska börja betala för sig och rustar upp det egna försvaret så USA kan minska sin roll som världspolis. Vad är problemet med det?

Samtidigt investerar storbolag i ett flertal industrier mer och mer i USA som ett resultat av tullarna. Väldigt trubbigt implementerat, men resultaten får väl tala för sig.

Jag har fått osäkra tullsatser på det jag säljer till andra delar av världen. Vissa produkter är svårare att få inom rimlig tid.
Tidigare har det funnits en stabil världsordning, men nu vågar Kina och Ryssland göra som de vill för att de har stöd i Vita Huset.
Jag har även börjat få svårt att sälja amerikanska produkter eftersom vissa företag inte litar på att de är fria från bakdörrar.

Det är inte republikanerna som är problemet utan individen i toppen. Hans antidemokratiska syn på press och övriga institutioner är det som stör.

Hur påverkar USA’s politik tullsatser på handel mellan Sverige och annan tredjepart? Säljer du pt ett amerikanskt företag så kan du alltid påverka genom att söka jobb hos en svensk konkurrent - om det ens finns någon.

Hur påverkar USA’s politik tullsatser på handel mellan Sverige och annan tredjepart? Säljer du pt ett amerikanskt företag så kan du alltid påverka genom att söka jobb hos en svensk konkurrent - om det ens finns någon.
Tullsatser på komponenter påverkar slutpriset på komplexa produkter och det har triggat protektionism som slår på flera sätt.
Ändrade flöden av produkter påverkar marknaden sekundärt.

*/ ?>
Back