Noll vision - i praktiken

Det är inte lag på vinterdäck förrän 1 december så du kan nog räkna med ett och annat sommardäck där ute.
Att använda brottsrubriceringen vårdslöshet i trafik är ju som jag ser det möjligt under rådande omständigheter. Men trafikpolisen är ju så gott som (helt) nedlagd.

Satt jag som skadereglerare på försäkringsbolag vore jag nog sämre omtyckt än jag är på mitt nuvarande jobb. Oaktsamhet skulle hänvisas till vid så gott som varje ärende. Varför? Jo, för folk tänker inte längre än näsan räcker.

Att använda brottsrubriceringen vårdslöshet i trafik är ju som jag ser det möjligt under rådande omständigheter. Men trafikpolisen är ju så gott som (helt) nedlagd.

Satt jag som skadereglerare på försäkringsbolag vore jag nog sämre omtyckt än jag är på mitt nuvarande jobb. Oaktsamhet skulle hänvisas till vid så gott som varje ärende. Varför? Jo, för folk tänker inte längre än näsan räcker.
Så araber och andra från MÖ tänker mer än oss svenskar :va

Jag är på jakt efter en snöslunga, och eftersom alla vet att det är meter per sekund som räknas så googlade jag på hur fort den kunde tänkas gå:
View attachment 522662
Tragikvärket har alltså infiltrerat Googles AI, bilar har en fast hastighet, det är inget man ändrar efter situationen eller så.

För cyklister finns det också en maxhastighet men de flesta anpassar inte den utan cyklar så fort de kan. Lycra ökar den möjligheten med procenten av dumhet hos cyklisten. :tungan

Ja, med Noll Vision är det bara sänkt hastighet som gäller. :fakta
För Noll Vision tar inte hänsyn till att alla inte är bilister med ett skyddande plåtskal. Det är skillnad att cykla omkull och att träffa en stolpe eller missa den.
Information fungerar inte enligt Noll Vision så att hjälpa trafikanter att förstå och följa trafikregler är uteslutet...

Att inte följa trafikregler går bra, bara man har förståelse. :7peta

Helldén (MP) tar regelvidriga cyklister i försvar: "Inte så konstigt"

Trafikborgarrådet Daniel Helldén har förståelse för cyklister som trotsar vissa trafikregler.

– Staden är inte anpassad för cyklister. På vissa platser är det helt enkelt svårt att cykla rätt, säger han och erkänner att det hänt att han cyklat mot rött både en och flera gånger.

Jag fascineras över hur få olyckor det egentligen sker i trafiken, och moderna fordon minskar inte det.

I vintras, när det snudd på var som värst, och rekommendationen var att man INTE skulle ge sig ut i trafiken, om man inte verkligen måste. Då behövde jag åka och hjälpa min mamma, så det blev en tripp på E4 i snöstorm och rejält med snömodd. Det var en hel del trafik, på en ganska glesbefolkad del av E4, men vi låg i högerfil och puttrade i 60-100kmh. Frekvent blev vi omblåsta av grupper av bilar i drygt skyltat, med 2-3 billängder mellan bilarna, dvs 0,25 sekunder i 140kmh. Mestadels nyare bilar, stora, tunga och med stabiliseringssystem som döljer halkan.

Jag har också noterat att på vägar med vägmarkeringar, vägren och mittlinje, ligger många bilar exakt mitt emellan strecken, maniskt, oavsett om dom kör förbi fotgängare eller cyklister. Jag sätter en slant på lane assist, och då litar man på att bilen kan det där bäst, den gnäller ju dessutom om man svänger mot en linje, dvs när man försöker hålla avstånd till oskyddade trafikanter.

Det är också vanligt förekommande att man kör om i kurvor och före krön, kurva med krön är heller inget hinder. Nu blir jag bara omkörd när jag cyklar, och då har jag ofta cykelvagnen efter, så det är ju ändå ett ekipage längre än en småbil och knappa metern brett. Litar folk så stenhårt på autobromsen i moderna bilar? Eller har dom sett att nya bilar ser varandra med 5G, och är det inget som tutar i bilen så kan man köra om? Och deras V70 var ju ny när dom köpte den, 2003.

Å andra sidan, folk kör ju om i såna där avsmalningsfarthinder när jag cyklar hem med ungarna från skolan, då är det trångt. Och det är inte ovanligt att folk försöker tränga sig förbi på en smal grusväg med 2 smal uppkörda smala hjulspår, 20m från en mötesplats. Det gjorde en kille häromdagen, han orkade inte vänta på en fotgängare, så han körde, och gled ner i diket, 10m efter en mötesplats.

Jag är glad att jag inte har hävdelsebehov, och föredrar gamla bilar, och fordon med 2 hjul, så att man fortfarande får tänka själv.

• Gilla
Reaktioner: DaK
Jag fascineras över hur få olyckor det egentligen sker i trafiken, och moderna fordon minskar inte det.

I vintras, när det snudd på var som värst, och rekommendationen var att man INTE skulle ge sig ut i trafiken, om man inte verkligen måste. Då behövde jag åka och hjälpa min mamma, så det blev en tripp på E4 i snöstorm och rejält med snömodd. Det var en hel del trafik, på en ganska glesbefolkad del av E4, men vi låg i högerfil och puttrade i 60-100kmh. Frekvent blev vi omblåsta av grupper av bilar i drygt skyltat, med 2-3 billängder mellan bilarna, dvs 0,25 sekunder i 140kmh. Mestadels nyare bilar, stora, tunga och med stabiliseringssystem som döljer halkan.

Jag har också noterat att på vägar med vägmarkeringar, vägren och mittlinje, ligger många bilar exakt mitt emellan strecken, maniskt, oavsett om dom kör förbi fotgängare eller cyklister. Jag sätter en slant på lane assist, och då litar man på att bilen kan det där bäst, den gnäller ju dessutom om man svänger mot en linje, dvs när man försöker hålla avstånd till oskyddade trafikanter.

Det är också vanligt förekommande att man kör om i kurvor och före krön, kurva med krön är heller inget hinder. Nu blir jag bara omkörd när jag cyklar, och då har jag ofta cykelvagnen efter, så det är ju ändå ett ekipage längre än en småbil och knappa metern brett. Litar folk så stenhårt på autobromsen i moderna bilar? Eller har dom sett att nya bilar ser varandra med 5G, och är det inget som tutar i bilen så kan man köra om? Och deras V70 var ju ny när dom köpte den, 2003.

Å andra sidan, folk kör ju om i såna där avsmalningsfarthinder när jag cyklar hem med ungarna från skolan, då är det trångt. Och det är inte ovanligt att folk försöker tränga sig förbi på en smal grusväg med 2 smal uppkörda smala hjulspår, 20m från en mötesplats. Det gjorde en kille häromdagen, han orkade inte vänta på en fotgängare, så han körde, och gled ner i diket, 10m efter en mötesplats.

Jag är glad att jag inte har hävdelsebehov, och föredrar gamla bilar, och fordon med 2 hjul, så att man fortfarande får tänka själv.
Vad tror vi om att ha en sån här på cykeln? Man kan komplettera med långa spikar som sticker ut på sidorna också?

1771430545361.png

Jag tror att alla dessa "hjälpsystem" gör folk till sämre förare helt enkelt. Farthållare och ABS är väl ungefär vad man "behöver".

Dödavinkelnvarning som blinkar/lyser/piper konstant i stadstrafik. Lane Assist som gör ett varierande bra jobb beroende på märke/modell. Adaptiv farthållare. Vem kör? Undra på att folk får långtråkigt och börjar pilla med annat och de konstanta varningarna gör en ju avtrubbad.

Enkelt sammanfattat folk är helt enkelt dumma i huvudet

Vad tror vi om att ha en sån här på cykeln? Man kan komplettera med långa spikar som sticker ut på sidorna också?

View attachment 525723
Ja, det det skulle man ha på både hoj och trampcykel. Häromdagen tex var jag på väg hem på cykeln, jag ser den mötande bilen, men då böjar puckot bakom köra om mig, kommer upp jämsides, och då när jag inte skymmer sikten längre så inser hon problemet, bromsar i panik och glider in bakom mig. Och det här är på en väg där det är trångt att köra om en cyklist, mötas med bil är en utmaning. Den mötande var med mer i matchen dock och hade stannat.

Jag är på ett vis lite glad att jag inte pratar så ofta med såna där som vill utnyttja att min tvåhjuling inte tar så mycket plats i trafiken. Jag skulle ju bara erbjuda mig att hjälpa till när dom k*****r sin fru, jag utnyttjar ju bara utrymmet dom inte behöver själva.

Jag har funderat på att specialdesigna en stingerpinne så att om någon kör om mig så nära att det tar i pinnen ska ett skydd vikas undan och det fordonet ska repas av ett hårdmetallstift som alltså trycks av styvheten på stingpinnen.

Men om jag råkar köra för nära nåt så ska stiftet dels vara skyddat och stingerpinnen ska fällas in bakåt automatiskt. Egentligen behövs kanske inte nåt skydd utan man borde kunna utnyttja det hur vinkeln på stingpinnen ändras.

Eventuellt skulle man kunna designa den som en backspegel istället.

Förra veckan blev jag omkörd av en van med 10-20 cm avstånd samtidigt som jag hade ungefär lika mycket vingelutrymme innan diket till höger med betongstolpar.
Jag det kändes som att jag helt plötsligt tvingades balansera på en 30cm bred bräda med ganska obehagliga utfall på bägge sidor. Jag funderade på att slå på kameran men jag vågade inte släppa styret.

Jag undrar vad juridiken skulle säga om en sån konstruktion? Skulle det kunna räknas som att man gjort skadegörelse medvetet?
Skulle man kunna bli skadeståndsskyldig bara genom att sälja den?

stingpinne.jpg

Jag har funderat på att specialdesigna en stingerpinne så att om någon kör om mig så nära att det tar i pinnen ska ett skydd vikas undan och det fordonet ska repas av ett hårdmetallstift som alltså trycks av styvheten på stingpinnen.

Men om jag råkar köra för nära nåt så ska stiftet dels vara skyddat och stingerpinnen ska fällas in bakåt automatiskt. Egentligen behövs kanske inte nåt skydd utan man borde kunna utnyttja det hur vinkeln på stingpinnen ändras.

Eventuellt skulle man kunna designa den som en backspegel istället.

Förra veckan blev jag omkörd av en van med 10-20 cm avstånd samtidigt som jag hade ungefär lika mycket vingelutrymme innan diket till höger med betongstolpar.
Jag det kändes som att jag helt plötsligt tvingades balansera på en 30cm bred bräda med ganska obehagliga utfall på bägge sidor. Jag funderade på att slå på kameran men jag vågade inte släppa styret.

Jag undrar vad juridiken skulle säga om en sån konstruktion? Skulle det kunna räknas som att man gjort skadegörelse medvetet?
Skulle man kunna bli skadeståndsskyldig bara genom att sälja den?

View attachment 525923
Kan det inte räknas som självförsvar? Medborgarskyddet som staten ska stå för räcker ju inte till...

Kan det inte räknas som självförsvar? Medborgarskyddet som staten ska stå för räcker ju inte till...

Tajmingen är väl lite fel för den retoriken?

Men vad ska bilägaren säga till polis/åklagare? Jag körde så nära cyklisten att hans stingpinne repade min bil!? Då har han väl nästan bäddat för att bli av med körkortet på stående fot?

Tajmingen är väl lite fel för den retoriken?

Men vad ska bilägaren säga till polis/åklagare? Jag körde så nära cyklisten att hans stingpinne repade min bil!? Då har han väl nästan bäddat för att bli av med körkortet på stående fot?
Tänkte mest att det ibland finns fog för medborgargarden och/eller kreativa lösningar som den du skriver om :)

Du kan väl ha en diskret, infällbar hårdstålspinne längst ut med knapp på styret? :)

1771859102008.png
Trafikförordningen säger bara “ett betryggande avstånd”.
Forskning och utredningar har dock diskuterat att tydliga mått, t.ex. 1,5 m, skulle kunna ersätta den subjektiva bedömningen för att öka både säkerhet och trygghet.
Problemet är härmed löst...

Jag behöver nog inte säga att SMC skrek högt när detta kom up, för några år sedan...

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back