Jag fascineras över hur få olyckor det egentligen sker i trafiken, och moderna fordon minskar inte det.
I vintras, när det snudd på var som värst, och rekommendationen var att man INTE skulle ge sig ut i trafiken, om man inte verkligen måste. Då behövde jag åka och hjälpa min mamma, så det blev en tripp på E4 i snöstorm och rejält med snömodd. Det var en hel del trafik, på en ganska glesbefolkad del av E4, men vi låg i högerfil och puttrade i 60-100kmh. Frekvent blev vi omblåsta av grupper av bilar i drygt skyltat, med 2-3 billängder mellan bilarna, dvs 0,25 sekunder i 140kmh. Mestadels nyare bilar, stora, tunga och med stabiliseringssystem som döljer halkan.
Jag har också noterat att på vägar med vägmarkeringar, vägren och mittlinje, ligger många bilar exakt mitt emellan strecken, maniskt, oavsett om dom kör förbi fotgängare eller cyklister. Jag sätter en slant på lane assist, och då litar man på att bilen kan det där bäst, den gnäller ju dessutom om man svänger mot en linje, dvs när man försöker hålla avstånd till oskyddade trafikanter.
Det är också vanligt förekommande att man kör om i kurvor och före krön, kurva med krön är heller inget hinder. Nu blir jag bara omkörd när jag cyklar, och då har jag ofta cykelvagnen efter, så det är ju ändå ett ekipage längre än en småbil och knappa metern brett. Litar folk så stenhårt på autobromsen i moderna bilar? Eller har dom sett att nya bilar ser varandra med 5G, och är det inget som tutar i bilen så kan man köra om? Och deras V70 var ju ny när dom köpte den, 2003.
Å andra sidan, folk kör ju om i såna där avsmalningsfarthinder när jag cyklar hem med ungarna från skolan, då är det trångt. Och det är inte ovanligt att folk försöker tränga sig förbi på en smal grusväg med 2 smal uppkörda smala hjulspår, 20m från en mötesplats. Det gjorde en kille häromdagen, han orkade inte vänta på en fotgängare, så han körde, och gled ner i diket, 10m efter en mötesplats.
Jag är glad att jag inte har hävdelsebehov, och föredrar gamla bilar, och fordon med 2 hjul, så att man fortfarande får tänka själv.