"Det här köpte jag idag!"-tråden

  • Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date
Leverantören skötte det bra. Skickade min bild, jag ringer. I det samtalet (i måndags) säger han bara, vi skickar ny cylinder. I torsdags kom den, idag monterade jag den.
Gissa vilken grävmaskin barnbarnen föredrar?

Han som är 4,5 blev riktigt duktig efter ett tag och kunde gräva själv med mycket lite direktiv.
79a7cc2d008f7d2b1a1e155ae3943b55.jpg
723b288f68b56fdc075a95acaea6d9e6.jpg

En helt ny cylinder? Jag misstänker att den gamla skulle blivit bättre än en ny original ifall du bara bytte till en tätning med lite kvalitet.
 
En helt ny cylinder? Jag misstänker att den gamla skulle blivit bättre än en ny original ifall du bara bytte till en tätning med lite kvalitet.

Det kanske inte kom någon returfraktsedel på den gamla?

Då är det ju bara att renovera den och ha som reserv.

Själv har jag ett hatkärleksförhllande med hydraulik, det är enkel lättförstådd teknik och enkelt att jobba med, men jag absolut hatar hydraulolja och lukten av den
Jag gjorde en hel del hydrauljob i min ungdom, och ibland luktade man svagt av hydraulolja i flera dagar efteråt.
 
Det kanske inte kom någon returfraktsedel på den gamla?

Då är det ju bara att renovera den och ha som reserv.

Själv har jag ett hatkärleksförhllande med hydraulik, det är enkel lättförstådd teknik och enkelt att jobba med, men jag absolut hatar hydraulolja och lukten av den
Jag gjorde en hel del hydrauljob i min ungdom, och ibland luktade man svagt av hydraulolja i flera dagar efteråt.
Stämmer precis. Ska byta packbox i den gamla så får den ligga på hyllan i reserv. Jag är 99% säker på att alla 4 hydraulkolvar är likadana så man har en i reserv till alla ställen.
 
Själv har jag ett hatkärleksförhllande med hydraulik, det är enkel lättförstådd teknik och enkelt att jobba med, men jag absolut hatar hydraulolja och lukten av den
Jag gjorde en hel del hydrauljob i min ungdom, och ibland luktade man svagt av hydraulolja i flera dagar efteråt.
En jobbarkompis tyckte att fördelen med el är att den inte rinner ut på golvet när den går sönder.
 
En jobbarkompis tyckte att fördelen med el är att den inte rinner ut på golvet när den går sönder.
Det är en jävligt giltig anledning faktiskt, och det luktar inte kattpiss heller.
(det var någon olja vi hade som luktade kattpiss x 100 )
 

Några svenskar jag känner, boendes i USA har nyss bytt bil, dom hade en Volvo-suv som dom var väldigt nöjda med, men så skaffade dom husvagn, och då räcker ju inte en Volvo SUV att dra med, så dom bytte in den mot en F150...

Husvagnen ifråga är en T@b, ni vet den där lilla teardrop formade saken som folk här hemma köper när dom har en liten dragbil.

Så nu pendlar (sitter still i bilköer) dom med en sån istället...

Du jobbade ju med din bil så du kanske har mer nytta av storleken, grattis!
 
Några svenskar jag känner, boendes i USA har nyss bytt bil, dom hade en Volvo-suv som dom var väldigt nöjda med, men så skaffade dom husvagn, och då räcker ju inte en Volvo SUV att dra med, så dom bytte in den mot en F150...

Husvagnen ifråga är en T@b, ni vet den där lilla teardrop formade saken som folk här hemma köper när dom har en liten dragbil.

Så nu pendlar (sitter still i bilköer) dom med en sån istället...

Du jobbade ju med din bil så du kanske har mer nytta av storleken, grattis!

Jag har alltid varit sugen på en pickup med Fords 7.3l diesel, så jag fabrikerade ett behov… sprang sen på denna till ett sånt bra pris att jag inte kunde stå emot.

24 år gammal och 25k mil. Knappt inkörd.

Den kommer användas som firmabil och dra hästsläp model större. Dragvikt på knappt 6 ton, men det räcker om vi inte lastar fullt.
 
För en tid sedan kom jag över denna hyfsat billigt:
20251119_152352.jpg
En RD350 YPVS motor som skurit på ena cylindern. Tänkte att det kan vara bra att ha lite reservdelar till min RD ifall jag nu vill hålla liv i den lång tid framöver, och det vill jag.

Som av en händelse så har jag ett Athena Big Bore-kit med kolvar, cylindrar och topp liggandes som jag hade tänkt montera på min RD när/om behovet uppstår:
big-bore-cylinder-kit-68-mm-392-cc_2102ad01-2b88-4ac3-99cc-bb187c8c3068_1200-1200.jpg

När jag nu hittade en komplett reservdelsmotor i behov av kolv/cyl så slog det mig att man skulle ju kunna montera det där Big Bore-kitet på den och ha en komplett fungerande reservmotor liggandes istället.

Sen började jag fundera ytterligare ett steg och tänkte att om jag nu bygger ihop motorn med cylinderkitet så skulle jag ju faktiskt kunna montera den i något trevligt chassi under tiden som originalmotorn i RDn fungerar... Kanske rentav försöka mig på att bygga en egen ram... Men sen slumpade det sig som så att jag snubblade över en sak på Marketplace som var för billig för att motstå och som verkligen satte snurr på tankemaskineriet, och det gäller ju som bekant att smäda medan hjärnan är varm. Så nu har jag varit och hämtat hem detta:
20251119_152246.jpg
Ett komplett rullande chassi plus lite delar till en Yamaha R6 från -99. Det där hemmapulade dragkroksstället jag byggde för ett tag sedan har verkligen kommit till nytta, sjukt smidigt att kunna köra på i normal hastighet istället för att köra med släp. Inte minst när man ska ta sig lite längre sträckor :tummenupp

Iallafall, lägger man ihop alla dessa komponenter så skulle resultatet kunna bli en riktigt trevlig hybrid, klassisk tvåtaktskaraktär med lite extra oomph och modern väghållning/bromsar. Det kan ju inte gärna bli dåligt :yoparty :banana

Summa sumarum: Ja, jag har köpt ytterligare ett projekt fastän jag inte skulle ha fler... :gnissla :huvet
 
Last edited:
För en tid sedan kom jag över denna hyfsat billigt:
View attachment 523085
En RD350 YPVS motor som skurit på ena cylindern. Tänkte att det kan vara bra att ha lite reservdelar till min RD ifall jag nu vill hålla liv i den lång tid framöver, och det vill jag.

Som av en händelse så har jag ett Athena Big Bore-kit med kolvar, cylindrar och topp liggandes som jag hade tänkt montera på min RD när/om behovet uppstår:
View attachment 523087

När jag nu hittade en komplett reservdelsmotor i behov av kolv/cyl så slog det mig att man skulle ju kunna montera det där Big Bore-kitet på den och ha en komplett fungerande reservmotor liggandes istället.

Sen började jag fundera ytterligare ett steg och tänkte att om jag nu bygger ihop motorn med cylinderkitet så skulle jag ju faktiskt kunna montera den i något trevligt chassi under tiden som originalmotorn i RDn fungerar... Kanske rentav försöka mig på att bygga en egen ram... Men sen slumpade det sig som så att jag snubblade över en sak på Marketplace som var för billig för att motstå och som verkligen satte snurr på tankemaskineriet, och det gäller ju som bekant att smäda medan hjärnan är varm. Så nu har jag varit och hämtat hem detta:
View attachment 523086
Ett komplett rullande chassi plus lite delar till en Yamaha R6 från -99. Det där hemmapulade dragkroksstället jag byggde för ett tag sedan har verkligen kommit till nytta, sjukt smidigt att kunna köra på i normal hastighet istället för att köra med släp. Inte minst när man ska ta sig lite längre sträckor :tummenupp

Iallafall, lägger man ihop alla dessa komponenter så skulle resultatet kunna bli en riktigt trevlig hybrid, klassisk tvåtaktskaraktär med lite extra oomph och modern väghållning/bromsar. Det kan ju inte gärna bli dåligt :yoparty :banana

Summa sumarum: Ja, jag har köpt ytterligare ett projekt fastän jag inte skulle ha fler... :gnissla :huvet
Jag vill att du lägger alla andra projekt i malpåse ett tag och enbart fokuserar på RD/R6 tills den är klar!
 
Köpte och köpte, fast lite ändå.

Har sagt upp mitt abonnemang på parabol-tv hos Allente igen. 900 spänn i månaden är för dyrt när jag bara vill se Moto GP och F1. Och lite Indycar kanske. Men, i vanlig ordning, när man ringer kundtjänst och säger att det är för dyrt får man direkt ett erbjudande om att man kan få samma sak för halva priset. Så nu kommer det att kosta 450 spänn istället i ett halvår.

Det är sjukt irriterande dock, när man kan få halva priset utan att ens behöva tjata nåt om det borde de ha ett mer rimligt pris från början. Hade de tagit 700 så hade man kanske inte orkat bry sig utan fortsatt att betala bara. Man borde säga upp skiten ändå. Får se hur det blir nästa gång jag behöver säga upp det. Men det sa jag sist med...
 
Jag vill att du lägger alla andra projekt i malpåse ett tag och enbart fokuserar på RD/R6 tills den är klar!
Jag är själv väldigt taggad på detta projekt så det kan mycket väl vara att det blir så... :tummenupp
 
Köpte och köpte, fast lite ändå.

Har sagt upp mitt abonnemang på parabol-tv hos Allente igen. 900 spänn i månaden är för dyrt när jag bara vill se Moto GP och F1. Och lite Indycar kanske. Men, i vanlig ordning, när man ringer kundtjänst och säger att det är för dyrt får man direkt ett erbjudande om att man kan få samma sak för halva priset. Så nu kommer det att kosta 450 spänn istället i ett halvår.

Det är sjukt irriterande dock, när man kan få halva priset utan att ens behöva tjata nåt om det borde de ha ett mer rimligt pris från början. Hade de tagit 700 så hade man kanske inte orkat bry sig utan fortsatt att betala bara. Man borde säga upp skiten ändå. Får se hur det blir nästa gång jag behöver säga upp det. Men det sa jag sist med...

Jag tröttnade, trots löften om gratismånader och halva priset i några månader, några månader med hela paketet gratis osv...

Tycker dom att det är viktigare att lura in nya kunder än att behålla sina gamla trogna kunder så kan det vara.

Ett tag var jag nöjd med gratisutbudet på marksänd TV, men nu finns det inga kanaler kvar, 1,2,4 och barn/vetenskapskanalen, och då kommer 4an att kickas ut också, så nu är min TV bara en bildskärm för streaming.

Jag såg någon reklam för Allente streaming till bra pris, det visade sig vara i 3 månader om man binder sig ett år, så jag sket i det också....

Risken med streaming är att när man blir utan Internet i nästa cyberattack så har man inte ens TV att ta reda på vad som har hänt, den där vevradion börjar kännas nödvändig nu...
( ja jag har en vevradio, ironiskt, jag har förmodligen 20 andra radioapparater jag heldre använder vid kris )
 
Last edited:
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top