För en tid sedan kom jag över denna hyfsat billigt:
View attachment 523085
En RD350 YPVS motor som skurit på ena cylindern. Tänkte att det kan vara bra att ha lite reservdelar till min RD ifall jag nu vill hålla liv i den lång tid framöver, och det vill jag.
Som av en händelse så har jag ett Athena Big Bore-kit med kolvar, cylindrar och topp liggandes som jag hade tänkt montera på min RD när/om behovet uppstår:
View attachment 523087
När jag nu hittade en komplett reservdelsmotor i behov av kolv/cyl så slog det mig att man skulle ju kunna montera det där Big Bore-kitet på den och ha en komplett fungerande reservmotor liggandes istället.
Sen började jag fundera ytterligare ett steg och tänkte att om jag nu bygger ihop motorn med cylinderkitet så skulle jag ju faktiskt kunna montera den i något trevligt chassi under tiden som originalmotorn i RDn fungerar... Kanske rentav försöka mig på att bygga en egen ram... Men sen slumpade det sig som så att jag snubblade över en sak på Marketplace som var för billig för att motstå och som verkligen satte snurr på tankemaskineriet, och det gäller ju som bekant att smäda medan hjärnan är varm. Så nu har jag varit och hämtat hem detta:
View attachment 523086
Ett komplett rullande chassi plus lite delar till en Yamaha R6 från -99. Det där hemmapulade dragkroksstället jag byggde för ett tag sedan har verkligen kommit till nytta, sjukt smidigt att kunna köra på i normal hastighet istället för att köra med släp. Inte minst när man ska ta sig lite längre sträckor
Iallafall, lägger man ihop alla dessa komponenter så skulle resultatet kunna bli en riktigt trevlig hybrid, klassisk tvåtaktskaraktär med lite extra oomph och modern väghållning/bromsar. Det kan ju inte gärna bli dåligt
Summa sumarum: Ja, jag har köpt ytterligare ett projekt fastän jag inte skulle ha fler...