Yamaha Ténéré 700

Min bakbroms är helt kass. Aldrig varit bra men tycker att den har blivit sämre med tiden. Vet att det är ett känt fenomen - men vad gör man faktiskt åt det?

Camel har en ny bromspedal, men löser den problemet?
Känns som det är cylindern som är fel utformad för systemet, men jag är osäker.

Ska man försöka få på en annan?
Min bakbroms var likadan. Tog i praktiken ingenting utom riktigt allra längst ner och då väldigt dåligt, även efter luftning och justering. Beställde en Camel ADV "the fix" T7 rear break pedal och bytte för ett par månader sedan. Resultat - en enorm förbättring både i "effekt" och bromskänsla. Bakbromsen är fortfarande betydlig sämre än på många andra hojar men förbättringen blev markant.

Sammanfattningsvis:
Dyrt? Ja, relativt (206€ med frakt från tyska Bikes Peak).
Värt pengarna? Japp, enligt min mening.
Lättmonterat? Ja, lite bökigare om man har monterat centralstöd men väldigt enkelt att byta och justera.
 

Bifogat

  • 1_Byte.jpg
    1_Byte.jpg
    535.5 KB · Visningar: 24
  • 2_Camel ADV T7.jpg
    2_Camel ADV T7.jpg
    731.7 KB · Visningar: 23
Har någon här satt dit Yamahas tail tidy?
Ser inte ut att bli nån större förvandling mot orginal, så jag tänkte om man kan få se en bild? Orginaltalibanen i mig vrider sig i avsky mot allt som kommer utomsocknes ifrån, men den där kan jag ändå smälta.
 
Någon som provat den här så man får någon nytta av ABS knappen?

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Någon som provat den här så man får någon nytta av ABS knappen?

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
Jag är djäkligt sugen, det är lite dyrt dock...
Man kan annars göra en själv...

 
Jag har redan köpt så jag kan tala om hur det funkar till våren.

Skickat från min SM-S928B via Tapatalk
 
Lite kluven där för lampmasken är för liten i förhållande till tanken och lite långt ner annars är retrofärgerna snygga på Yamaha
+1!
Kanske diskuterats tidigare, men jag undrar hur Yamaha kan kalla den "höga" framskärmen hög? Det är ju bara halva stänkan som är hög, så var är vitsen?
 
+1!
Kanske diskuterats tidigare, men jag undrar hur Yamaha kan kalla den "höga" framskärmen hög? Det är ju bara halva stänkan som är hög, så var är vitsen?
Kan det möjligtvis bero på att att finns dom som gillar stuket? Man vill känna sig som en cool dakar-racer när man brummar runt i grannskapet? 😄 Tror nog utseendet är ganska viktigt när folk väljer hoj. Kanske tom viktigast av allt.
Varför köper folk öht "äventyrshojar" när dom ändå aldrig lämnar asfalten?
 
Kan det möjligtvis bero på att att finns dom som gillar stuket? Man vill känna sig som en cool dakar-racer när man brummar runt i grannskapet? 😄 Tror nog utseendet är ganska viktigt när folk väljer hoj. Kanske tom viktigast av allt.
Varför köper folk öht "äventyrshojar" när dom ändå aldrig lämnar asfalten?
Jag gillar utseendet som skärmen ger, och skulle själv aldrig köpa en hoj som jag tycker är ful, oavsett hur bra den är.
Man köper kanske en äventyrshoj för att man låter marknaden styra ens känslor för hojlivet, och att det ska vara lätt att sälja när man tröttnat.
 
Kan det möjligtvis bero på att att finns dom som gillar stuket? Man vill känna sig som en cool dakar-racer när man brummar runt i grannskapet? 😄 Tror nog utseendet är ganska viktigt när folk väljer hoj. Kanske tom viktigast av allt.
Varför köper folk öht "äventyrshojar" när dom ändå aldrig lämnar asfalten?
Visst, så mycket posör är jag att jag vill ha en hög stänka för det rätta, kunniga offroadutstrålningen. Går fint ihop med hasplåt och skyddsgaller för lyset

Håller med, underligt att dessa hojar aldrig körs som de ska. Påfallande ofta är de framförda av gubbar som i klungor sätter en ära i att frakta så mycket luft som möjligt.
 
Visst, så mycket posör är jag att jag vill ha en hög stänka för det rätta, kunniga offroadutstrålningen. Går fint ihop med hasplåt och skyddsgaller för lyset

Håller med, underligt att dessa hojar aldrig körs som de ska. Påfallande ofta är de framförda av gubbar som i klungor sätter en ära i att frakta så mycket luft som möjligt.
Det är så vi fungerar.
Lika ofta ser man folk med så kallade sporthojar, och ryggpuckel, men dom har noll bandagar…
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top