Ny logotyp Öhlins

Att dom har kvar Ö alls är ju lite märkligt.
Det är ju ett ett internationellt företag så jag undrar hur diskussionerna gick gällande Ö?

Att dom har kvar Ö alls är ju lite märkligt.
Det är ju ett ett internationellt företag så jag undrar hur diskussionerna gick gällande Ö?
Bokstaven Ö är kanske lite tufft i utlandet och ger exotiska vibbar. Mötley Crüe och Motörhead etc...

Hur mycket betalade dom designern? Räcker en mille? Är den bättre än vad någon kunde ha designat för 10000 kr?
Jag har aldrig förstått när inarbetade stora företag helt plötslig vaskar sin inarbetade logga och lägger stora summor på en nydesignad logga som återigen ska arbetas in i folks medvetande.

Det är stendumt men troligtvis har dessa direktörer fallit i samma fälla som så många med nystartat företag och tror att en snygg logga är extremt viktigt.

Jag är med i några grupper för egenföretagare på facebook och det kommer ständigt folk som precis ska starta företag och söker hjälp med en logga och det finns en jävla massa folk som erbjuder sig att designa nya loggor och retoriken är alltid nåt om loggan hos storföretag som Coka-cola och dom brukar vända det som att Coka-cola skulle vara ingenting utan sin välkända logga.
Men egentligen är det tvärtom, loggan är bara välkänd för att företaget är väl inarbetat.

Det man däremot kan lära sig av Coka-cola är att dom aldrig har bytt till en helt ny logga. Däremot så har den ändrats lite genom åren men varje förändring har varit så liten att det knappt märkts.

Öhlins logga var inte perfekt, egentligen för plottrig men förändringen är alldeles för stor. Dom kunde ha ändrat designen lite grand städat upp designen lite grand men så lite att man fortfarande i ryggmärgen direkt kopplar den till Öhlins produkter. Nu finns ju lite av Öhlins gamla font kvar men man tvingas ju titta ganska nära för att uppfatta det.

Det är möjligt att jag är idioten som lekmannen här och dessa direktörer vet exakt vad dom gjort när dom infört en ny logga men jag tror tyvärr att dom fallit offer för sin egen ignorans och kanske någon slags vilja att visa upp att man gjort nåt speciellt. Fast egentligen har dom ju bara hyrt in konsulter för att göra jobbet.

Jag åkte förbi deras nya utvecklingskontor förra veckan, där var en annan monokrom ny logga på fasaden, ett stiliserat Ö, mycket snyggare

Dåså, då kan dom ju halvera priserna nu då. Vem vill åka runt med den där loggan på hojen/bilen?

Fick mig direkt att tänka på XL moto, och det är kanske inte direkt positivt... :hihi

Kunde man inte åtminstone behållit blå/gula färgerna? Allt verkar handla om svart mot vitt nuförtiden :dummer

Testade gör en ny logga i SORA AI.
Vad tycker ni skall jag ha pengarna reklamnissarna tog för jobbet?

View attachment 522834
View attachment 522835
View attachment 522836
View attachment 522837

Jag tycker att det enda som borde ändrats på gamla loggan skulle vara att ta bort outlinen, det är den som gör loggan onödigt plottrig. I övrigt samma font. Och möjligen aningen mindre fet text.
Ungefär som din bild nr 2, men med den gamla kantiga fonten.

Inte för att den kantiga texten är snyggare utan mer för att behålla kärnan och dess själ.

Man skulle kunnat tänka sig att ta bort den blå bakgrunden men den gula texten och de ofta guldeloxerade dämparna blir ju en lite dålig kombination.

På de svarta dämparna skulle det nog dock göra sig fint med bara den gula texten och möjligen skulle man leka med att använda texten i den gamla blå kulören på de guldeloxerade delarna.

Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back