Förbrukning på 2-takt?

Polarens nya Sherco 300 drar vansinniga mängder bränsle. Frågade han nu igen: Ny 3l/mil och nu bara 0,8.

3 liter milen är väl i överkant men inget konstigt för en sån hoj?

Som en snabb uppskattning, en normal stor crosstank på ca 8 liter kör man tom på runt 1h, och de flesta snittar väl kanske 40 km/h. Det blir 2 liter/milen.

Det finns ju VM-förare som kört soppatorsk och då har dom nog varit över 3 liter/milen i förbrukning.
 
3 liter milen är väl i överkant men inget konstigt för en sån hoj?

Som en snabb uppskattning, en normal stor crosstank på ca 8 liter kör man tom på runt 1h, och de flesta snittar väl kanske 40 km/h. Det blir 2 liter/milen.

Det finns ju VM-förare som kört soppatorsk och då har dom nog varit över 3 liter/milen i förbrukning.
Den var jettad rätt fett från fabrik. Inkörning?
 
Just tvåtaktare upplever jag också som varierar väldigt mycket hur man kör, bara lite friskare laddat kan dubbla förbrukningen motför en sansad slökörning
 
Här diskuteras förbrukningen, det verkar som att många klarat 2 varv med extremt liten marginal bränsle kvar i tanken.

Vissa har förbrukat väsentligt mer och några mindre men det är nog bara 4t som förbrukat väsentligt mindre.

 
Jag ska köra ett 4.5 timmars lopp om några veckor. Ett ganska snällt enduro spår som är ihopsatt med en crossbana.
Har för mig att varje varv är ca10km. Ska bli intressant att se hur länge jag kan köra på en tank. Har en KTM 250 2t enduro
 
Ingen uppdatering från TS?
Borde ju finnas en erfarenhet att hämta där tänker jag.
Han kanske står i duschen fortfarande och petar lera ur kalkylatorn? :va
 
Jag ska köra ett 4.5 timmars lopp om några veckor. Ett ganska snällt enduro spår som är ihopsatt med en crossbana.
Har för mig att varje varv är ca10km. Ska bli intressant att se hur länge jag kan köra på en tank. Har en KTM 250 2t enduro

Låter som Saxtorps enduro? Fast den blir nog kanske inte 4.5h.

Jag körde den 2006, motion minns inte om det var 1,5 eller 2 timmar, men jag chansade på att klara mig utan tankning, försökte peta i höga växlar där det var möjligt. Det funkade i alla fall.

Men då körde jag 250F och jag hade testat förbrukningen genom att mäta. Och jag har dessutom en ganska mjuk körstil, inte stop and go.
 
Last edited:
Men hur såg förbrukningen ut, det var väl ändå lite intressant?

Ja, fast det här året var ju lite speciellt. Blött, lerigt och låga hastigheter.
Man ska nog inte se det som representativt för ett normalår.

Hur som helst så skulle jag nog inte våga mig på att försöka 3 varv med en 2t. Möjligen med 4t och större tank.
 
Låter som Saxtorps enduro? Fast den blir nog kanske inte 4.5h.

Jag körde den 2006, motion minns inte om det var 1,5 eller 2 timmar, men jag chansade på att klara mig utan tankning, försökte peta i höga växlar där det var möjligt. Det funkade i alla fall.

Men då körde jag 250F och jag hade testat förbrukningen genom att mäta. Och jag har dessutom en ganska mjuk körstil, inte stop and go.
Den jag har anmält mig till är i Vrigstad. Körde för några år sedan med en 350exc-f då stannade jag och tankade 1 gång. Körde även ett liknande på 3 timmar en gång med samma cykel då lös tanklampan sista 15-20 minuter. (Jag är en långsam talanglös motoinär)
 
Jag gick in i depån efter första varvet, bytte handskar, glasögon samt fyllde upp tanken
Vilket var helt onödigt. Tänkte köra 2 varv till, men ruttnade på andra varvet ...
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top