Honda NSR 125 R 1989/90

Även med mer kubik är det fortfarande en "moped" och du äger ju minst en tung hoj och har körkort för tung så jag tycker det är svårt att motivera den investeringen.

Och kanske framför allt, hur korrelerar big bore kit med hojen du en gång drömde om och anledningen till att du köpte hojen? Du kanske drömde om en trimmad NSR och då är det väl bara att gå full retard men drömde du om det du dregglade över när du bläddrade i broschyren så håll den original.

Jag köpte en 1988 kx125 för att det var en sån som jag en gång började träna crossbana med och jag ville känna vad jag tycker om en sån idag. Och vad hände sen? Jo det tog ju inte många provkörningar innan jag började fundera på att skaffa en vev från 1992 med 4mm längre slaglängd...

Sen slog det mig att jag köpte ju inte hojen för att bygga om till mer kubik utan just för vad den var då, 1988. Vill jag ha en hoj med mer kubik så är det ju bättre att jag köper en SX150 eller ännu större hoj.
 
Även med mer kubik är det fortfarande en "moped" och du äger ju minst en tung hoj och har körkort för tung så jag tycker det är svårt att motivera den investeringen.

Och kanske framför allt, hur korrelerar big bore kit med hojen du en gång drömde om och anledningen till att du köpte hojen? Du kanske drömde om en trimmad NSR och då är det väl bara att gå full retard men drömde du om det du dregglade över när du bläddrade i broschyren så håll den original.

Jag köpte en 1988 kx125 för att det var en sån som jag en gång började träna crossbana med och jag ville känna vad jag tycker om en sån idag. Och vad hände sen? Jo det tog ju inte många provkörningar innan jag började fundera på att skaffa en vev från 1992 med 4mm längre slaglängd...

Sen slog det mig att jag köpte ju inte hojen för att bygga om till mer kubik utan just för vad den var då, 1988. Vill jag ha en hoj med mer kubik så är det ju bättre att jag köper en SX150 eller ännu större hoj.
Det är verkligen så tankegångarna går. Mycket vill alltid ha mer, men jag kan ju bara ta min andra hoj. Eller köpa en till.

Ska aldrig säga aldrig gällande big bore, men jag är väldigt nöjd med hojen som den är. Den är liksom vad jag förväntar mig.

En annan sak att ta med är ju att påfrestningar ökar på andra ställen med big bore kit, oavsett vad Malossi eller någon annan säger. NSR:en är en väldigt hållbar tvåtakts-125:a i sin effektklass. Hållbar maskin helt enkelt. Nu är jag varken beroende av att hojen funkar, kör många mil eller rädd för att skruva, men det är rätt gött att veta att om jag följer serviceschemat och håller den i skick så är risken för överraskningar rätt liten.

Men vi får se. Tanken var ju att ha den klar till denna säsong för att känna hur den funkar när den är fullt fixad. Nu blev det inte så, så det blir nästa säsong då jag planerar att köra den både på Knix och storbana.
 
Det är verkligen så tankegångarna går. Mycket vill alltid ha mer, men jag kan ju bara ta min andra hoj. Eller köpa en till.

Ska aldrig säga aldrig gällande big bore, men jag är väldigt nöjd med hojen som den är. Den är liksom vad jag förväntar mig.

En annan sak att ta med är ju att påfrestningar ökar på andra ställen med big bore kit, oavsett vad Malossi eller någon annan säger. NSR:en är en väldigt hållbar tvåtakts-125:a i sin effektklass. Hållbar maskin helt enkelt. Nu är jag varken beroende av att hojen funkar, kör många mil eller rädd för att skruva, men det är rätt gött att veta att om jag följer serviceschemat och håller den i skick så är risken för överraskningar rätt liten.

Men vi får se. Tanken var ju att ha den klar till denna säsong för att känna hur den funkar när den är fullt fixad. Nu blev det inte så, så det blir nästa säsong då jag planerar att köra den både på Knix och storbana.
Så är det. Vill man att det ska hålla är det oftast original som gäller. När det inte är frågan om rena designfel och recalls.

Och det kryllar det ju knappast av på denna skulle jag tro...
 
Det är verkligen så tankegångarna går. Mycket vill alltid ha mer, men jag kan ju bara ta min andra hoj. Eller köpa en till.

Ska aldrig säga aldrig gällande big bore, men jag är väldigt nöjd med hojen som den är. Den är liksom vad jag förväntar mig.

En annan sak att ta med är ju att påfrestningar ökar på andra ställen med big bore kit, oavsett vad Malossi eller någon annan säger. NSR:en är en väldigt hållbar tvåtakts-125:a i sin effektklass. Hållbar maskin helt enkelt. Nu är jag varken beroende av att hojen funkar, kör många mil eller rädd för att skruva, men det är rätt gött att veta att om jag följer serviceschemat och håller den i skick så är risken för överraskningar rätt liten.

Men vi får se. Tanken var ju att ha den klar till denna säsong för att känna hur den funkar när den är fullt fixad. Nu blev det inte så, så det blir nästa säsong då jag planerar att köra den både på Knix och storbana.

Du kan ju se dig om efter en pipa också/istället.
 
Lite off topic men kom att tänka på ljud bla när ni nämnde avgassystem och det här med Malossi 180cc eller vad det heter. Jag hade Allspeed och och 175cc Autisa på RD'n som sagt.
Det blev ett mycket dovare, stavas det så? Eller "basigare" ljud med dem grejerna. Så man fick rätt mycket på köpet. Inte lika knattrig som med 125cc.

Jag lät farsan provköra den och när man hörde den på håll i uppförsbackarna så tyckte jag då när man var typ 17 år (man tyckte mycket då 🤣) att det lät lite som en Ducati nästan. Inget illa menat mot Ducatiåkare, men fränt var det.

Hade man haft kvar den där idag så hade man säkert försökt få på bredare 17-tumsfälgar, för det var väl det enda som var lite spinkigt på dem.
 
Lite off topic men kom att tänka på ljud bla när ni nämnde avgassystem och det här med Malossi 180cc eller vad det heter. Jag hade Allspeed och och 175cc Autisa på RD'n som sagt.
Det blev ett mycket dovare, stavas det så? Eller "basigare" ljud med dem grejerna. Så man fick rätt mycket på köpet. Inte lika knattrig som med 125cc.

Jag lät farsan provköra den och när man hörde den på håll i uppförsbackarna så tyckte jag då när man var typ 17 år (man tyckte mycket då 🤣) att det lät lite som en Ducati nästan. Inget illa menat mot Ducatiåkare, men fränt var det.

Hade man haft kvar den där idag så hade man säkert försökt få på bredare 17-tumsfälgar, för det var väl det enda som var lite spinkigt på dem.
Ja det är ju en ring-a-ding ding ding 🛎️😂

En del av charmen nu, när jag är 50 och inte måste ha så mycket som möjligt från en 125:a. Jag gillar knattret, det hör till.

Just nu blir det inget Malossi-kit iaf, få se vad jag menar efter att ha kört hojen mer. 80 mil har jag kört totalt än så länge sedan jag fick ihop den och den besiktigades förra året, så jag behöver mer tid i sadeln för att veta vad jag faktiskt vill göra. För användas ska den. 😊

Hjulstorlek är också lite surt på min hoj men inte så mycket av breddorsak som av diameterdito på bakhjulet som är 18 tum. Det begränsar vad som finns att köpa rejält, och det som finns är mer åt klassiker/hålla länge pendlingsdäck än sportigt. Profilerna är platta. Jag köpte Michelin Road Classic, men är väl inte supernöjd, känns rätt träigt utan någon direkt feedback (tillverkningsdatum bra). Gjorda för att gå väldigt många mil, jag hade önskat typ Supercorsa.

Generationen efter min fick 17” bak, men vad jag kommit fram till hittills är att det inte är så enkelt att byta till andra fälgar. Om något vet bättre så tar jag tacksamt emot tips om det.
 
Varit ute på en go runda nyss, finväder! Nu känner jag att cykeln är som den ska.

Ropade hem ett original verktygskit för NS125, det saknas några verktyg för att den ska vara komplett för min hoj, så de verktygen beställer jag från CMSNL nästa runda.

IMG_9605.jpeg
 
Inga bilder idag, men jag har fixat bromsljusskontakten bak och i samband med det justerat fotpinnarna en sista(?) gång. Lirar fint nu, men satan vad jag har fått jobba för att få det bra. Är sjukt nöjd med rearsetsen trots bonnsmidet.

Vidare har jag kompletterat och rengjort original verktygsset och placerat i facket som är i själva sadeln. I verktygsfacket under sadeln har jag lagt de få extra saker jag behöver som inte ryms i verktygspåsen, en skiftnyckel, en vanlig skruvmejsel som når till ställskruvarna på förgasaren, ett gäng buntband och ett par handskar. Ska lägga dit en gammal Victorinox också.

Nu kan jag spänna kedja, ta av hjul både fram och bak, plocka ur tändstift och allmänt skruva en hel del med det jag har med mig. Känns rimligt på en gammelhoj.

Tvättat av alla kåpor med tjärlösare för att få bort allt ingrott skit. Efter det en enkel tvätt för att få bort smuts och kem.

Ska försöka få lite puts på hojen, det går ju att göra rätt mycket även om det mesta är repigt och jävligt.
 
Nu är jag klar med det mesta på hojen, så pausar vidare pyssel på den till senare. Har en bil som ska sättas ihop, och en bil som ska konverteras till manuell låda. ”Save the manual!!”

Så efter dagens sista handpåläggning och en enkel polering är vi här, jag ska ut och köra och fixa vidare så det kommer mer i tråden:

IMG_9629.jpeg IMG_9627.jpeg IMG_9626.jpeg IMG_9625.jpeg IMG_9624.jpeg IMG_9621.jpeg IMG_9622.jpeg IMG_9623.jpeg

Tack för alla glada tillrop och ni som hjälpt mig på vägen! 🙏🏻
 
Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

  Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top