Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
- GasGas:en är för dyr. Varför 4-takt på grusväg..är inte 2-takt roligare/ettrigare på lågfartsvägar då?Om det blir mer skogsstigar än grusväg = gasgas ec300
Kommer det bli övervägande grusvägar , valfri 4-takts enduro 4-500cc som budgeten tillåter.
För ~25" så får du kompromissa hur du än gör.- Inte lätt och inte rolig..hm..övertygande argument där ; )
WR250 är nog inte den roligaste hojen. Men ska du ut i skogen så är det nog ganska trevligt med en måttlig mängd hk och en hoj man kan lyfta runt saker man inte klarar av att köra på.- Crosshojar är roliga iof.
Inte optimal offroad. Men lär funka på lite stigar (har en kompis som provade stubbrace på en sådan- Är Svartpilen en offroad-hoj som fixar skogsstigar?
Dom gamla hojarna är gamla(surprise), tunga och slöa med svårfunna problem. Men hos många lever nog rosenskimrande minnen kvar. Köp en några år begagnad enduro från känd tillverkare. Dom väger ingenting, har kraft efter behov och kräver nästan inget underhåll förutom det vanliga. Insprutning och mapswitch gör livet fint.
Gasgasen för dyr? Är i princip samma maskin från början av 2000-talet till 16-17 någon gång tror jag. Har haft flera stycken tidiga och dom går bra och är väldigt driftsäkra. Lv reggad är de flesta också. Åka 2-takt efter grusväg tycker inte jag är så roligt. Då tar jag hellre en stor 4-taktare som man bara kan ställa ut med vridet, eller vrida på rullen för att wheeeeeela lite![]()
Sådär lägger man väl alltid undan en enduro i skogen? Stödet är kasst och det slutar sådär ändå.Det finns alltid en risk med att köpa begagnade hojar.
View attachment 521847
Ec300 är en enkel tvåtaktare så ingen kam att bry sig om. Har aldrig haft några problem att få tag på grejer till dom jag hade, nu var det iof några år sedan....Om man inte köper en nyare Gasgas som är samma som KTM så gäller att Gasgas är en udda fågel vilket kommer skapa problem när man behöver delar.
Grossisterna kommer oftare ha slut delar till den och den dagen du behöver begagnade delar blir det mer tidsödande jakt än ifall du istället skulle ha haft en WR/YZ/EXC osv
Vill man ändå äga en äldre Gasgas fine, men man bör vara beredd på problem.
Nu vet jag inte hur Gasgas lagrar kamaxeln på sina fyrtaktare men när det gäller beg enduro-fyrtaktare så bör man gärna välja någon av de modeller som har rullagrad kamaxel istället för glidlagrad. Då kan man byta lager istället för att kassera hela toppen efter att lagringen skurit.
Ec300 är en enkel tvåtaktare så ingen kam att bry sig om. Har aldrig haft några problem att få tag på grejer till dom jag hade, nu var det iof några år sedan....
Nja dom grejer jag körde sönder köpte jag nytt av. Var bara slitgrejer som lager, bussningar,bromsbackar, drev osv. Svårt att se vad man ska behöva för begagnade grejer? Ts ska väl inte tävla med den.
...utom möjligen cykeln själv... för där har priserna rusat.En av anledningarna till att DR650 kan vara ett bra val med begränsad budget. Allt finns. Billigt.
Med vänlig hälsning,
|
|
Påvens BMW R18 utauktionerad
Den 3 september 2025, under... |
|
|
GGN 2025, värsta hittills !
Conny Bohlin, VD för Nordic... |
|
|
Bildsvep – GGN 2025
På plats i depån på årets G... |
|
|
Wunderlich vindavvisande väskor
Pressrelease om nyhet från ... |
|
|
GGN Shakedown – Stark Varg EX!
MysEnduro i Laxå I sönda... |
|
|
Bike nr 10 lämnad till tryck!
Nästa nummer av Bike är som... |
|
|
Missa inte Katalogen 2026!
Stora Motorcykel... |
|
|
Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!
David Knight, Ducati Åre... |
|
|
Ny Brutale från MV Agusta
Italienska motorcykeltillve... |
|
Indian Motorcycles bryter sig loss
Screenshot Polaris Inc h... |