Vilken rolig hoj för offroad?

Om det blir mer skogsstigar än grusväg = gasgas ec300
Kommer det bli övervägande grusvägar , valfri 4-takts enduro 4-500cc som budgeten tillåter.

Om det blir mer skogsstigar än grusväg = gasgas ec300
Kommer det bli övervägande grusvägar , valfri 4-takts enduro 4-500cc som budgeten tillåter.
- GasGas:en är för dyr. Varför 4-takt på grusväg..är inte 2-takt roligare/ettrigare på lågfartsvägar då?

Gasgasen för dyr? Är i princip samma maskin från början av 2000-talet till 16-17 någon gång tror jag. Har haft flera stycken tidiga och dom går bra och är väldigt driftsäkra. Lv reggad är de flesta också. Åka 2-takt efter grusväg tycker inte jag är så roligt. Då tar jag hellre en stor 4-taktare som man bara kan ställa ut med vridet, eller vrida på rullen för att wheeeeeela lite 😁

Jag har haft:
KLR
KLX
XT600E
XT660R
TTR600

Av dom ovan har TTR varit den bästa offradhojen (men obekvämast), och jobbigt med kick. KLX650 tycker jag är den bästa kompromissen mellan offroadförmåga och komfort. Men samtliga, förutom (TTR:en) måste ha ny justerbar bakdämpare för att fungera bra i stök. Och gärna nya fjädrar fram också. Rekommenderar YSS. 660:n skulle vara mitt sista val av ovan, som renodlad offroadhoj. För tung. Körde runt 8000 mil på min, så åsikten är välgrundad 😄.

Har för mig att jag i något inlägg tidigare skrivit lite mer om respektive hoj...

- Inte lätt och inte rolig..hm..övertygande argument där ; )
För ~25" så får du kompromissa hur du än gör.
Antingen köpa en sönderkörd gammal enduro som du får skruva med i tid o otid eller så får du en hoj som är oförstörbar och som du säljer för samma pengar den dagen du tröttnar/vill byta upp dig

My 20 cents...

- Crosshojar är roliga iof.
WR250 är nog inte den roligaste hojen. Men ska du ut i skogen så är det nog ganska trevligt med en måttlig mängd hk och en hoj man kan lyfta runt saker man inte klarar av att köra på.

- Är Svartpilen en offroad-hoj som fixar skogsstigar?
Inte optimal offroad. Men lär funka på lite stigar (har en kompis som provade stubbrace på en sådan :) ). Men om fokus är på krokigare vägar (grus och asfalt), samt någon enstaka stig så borde den funka bra.
Du får en relativt "ny" hoj för småpengar. Har funderat på det själv, men aldrig kommit till skott.

Dom gamla hojarna är gamla(surprise), tunga och slöa med svårfunna problem. Men hos många lever nog rosenskimrande minnen kvar. Köp en några år begagnad enduro från känd tillverkare. Dom väger ingenting, har kraft efter behov och kräver nästan inget underhåll förutom det vanliga. Insprutning och mapswitch gör livet fint.

:tummenupp Det här är en väldigt viktig synpunkt!

Som ägare till gamla crosshojar så kan jag bara hålla med. Ofta har inte mina grossister delar på lager till äldre hojar. Ibland kan dom beställa och jag får delarna upp till 2 månader senare så man får sitta på nätet och jaga delar, sedan beställa en del här och en annan del där.

Dessutom har hojarna ofta skador som gör att det inte bara är att byta slitdelarna utan man tvingas till reparationer eller söka begagnade delar.

Typiskt exempel i veckan skulle jag serva gaffeln på en 1992 YZ80. Ett jobb som normalt sett tar ca 2h. Då är det ena innerbenet kraftigt skadat, antagligen pga att någon transporterat hojen oförsiktigt. Så jag fick fick lägga en massa tid på att polera bort skadorna. Ytterbenet visade sig ha fått en så kraftig smäll att det var ovalt där tätningen sitter vilket också krävde lite smide och bearbetning.
Ovanpå det så såg gaffeln förjävlig ut invändigt pga att den nog innehöll mer vatten än olja.

Nu fungerar den gaffeln igen men jag ska hålla ögonen öppna efter en begagnad.
Plast finns inte att få tag på till hojen så nu har den framskärm och nummerplåt från nästa generation YZ80, krävde iofs bara 4 borrhål och några distanser.

Ungefär så är det med alla gamla hojar, man får räkna med extra arbete och att dom blir stående längre perioder i väntan på delar.

Ofta har dessa hojar gått som stugmoppar, körts av ägare som inte besiktat och ännu mindre lagat prylarna innan följdfel uppstått.

Tycker man det är okej och kul så kan man väl för all del köpa äldre hojar men för den som bara vill köra med minimala problem bör man tänka på vad man köper.

Desto fler hojar som sålts av modellen ifråga desto lättare kommer man ha att hitta delar.

Gasgasen för dyr? Är i princip samma maskin från början av 2000-talet till 16-17 någon gång tror jag. Har haft flera stycken tidiga och dom går bra och är väldigt driftsäkra. Lv reggad är de flesta också. Åka 2-takt efter grusväg tycker inte jag är så roligt. Då tar jag hellre en stor 4-taktare som man bara kan ställa ut med vridet, eller vrida på rullen för att wheeeeeela lite 😁

Om man inte köper en nyare Gasgas som är samma som KTM så gäller att Gasgas är en udda fågel vilket kommer skapa problem när man behöver delar.
Grossisterna kommer oftare ha slut delar till den och den dagen du behöver begagnade delar blir det mer tidsödande jakt än ifall du istället skulle ha haft en WR/YZ/EXC osv

Vill man ändå äga en äldre Gasgas fine, men man bör vara beredd på problem.

Nu vet jag inte hur Gasgas lagrar kamaxeln på sina fyrtaktare men när det gäller beg enduro-fyrtaktare så bör man gärna välja någon av de modeller som har rullagrad kamaxel istället för glidlagrad. Då kan man byta lager istället för att kassera hela toppen efter att lagringen skurit.

Last edited:
Det finns alltid en risk med att köpa begagnade hojar.
1759845195460.png

Nyheter
MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...