Hur väljer du vilken hoj du ska köpa?

⚠️ Den ska vara röd/svart🏍 Idag provkörde jag den här hojen. Börjar bli nog bli dags, men får jag var med på SH framöver då?🫤 Kanske som "hang around" åtminstone?🙏

20240531_104053.jpg
 
1/ Utseende, helst helkåpa och enkelsving. Ja vet..kör en street nu men saknar min VFR800. Ville ha en modernare hoj med ABS och mer mos.
2/ Ljud, helst V4 men hövarvig radfyra är finfint det med. har svårt för alla andra motortyper. Låter "fel" i mina öron.
3/ Prestanda, över 900 cc så det mosar på bra. 120hk räcker. Idag har alla alla hojjar över 700cc mer än nog mycket effekt. Men en Trajja Street Triple är för tunn tex
 
Vilken hoj hade man som poster på väggen i pojkrummet?
Håkan på en Yamaha, hoppande i luften.

Hur som helst, när jag köper hoj så funderar jag .. rättare sagt OM jag lyckas hejda mig och fundera lite så frågar jag mig själv; "Är den här hojen nåt som Steve McQueen skulle vilja synas på?"

För att kollar vi på Steve så har han flera motorcyklar, minst en för varje ändamål, dock inte för många. Och så ska det vara. EN hoj kan inte göra ALLT, utan man behöver en liten smygarhoj / pendlarhoj som tar dig tyst fram var som helst, en glidarhoj man gärna skjutsar på och som låter, en grushoj att köra på bana och i skog med, en trialhoj ifall man känner sig modig och akrobatisk, och har man plats och pengar så gärna ett antal varianter och hybrider som går lite in i varandras område, typ som min Caballero. Ofta tänker jag "Vad har jag den till?", men det har visat sig att jag älskar den hojen. Den är elak, jobbig att serva och inte alls smart ritad, men jäkla vacker och låter gudomligt. Ibland vill jag sälja den, men så ångrar jag mig. En psykopathoj helt enkelt!

Så det är nog inget direkt specifikt på en hoj som tilltalar mig och gör att jag vill ha just den hojen, utan det handlar om en känsla som hojen väcker hos mig när den talar till mig; ".. vad kan jag använda denna hojen till? Hur ser den ut helt lerig på ett berg i terrängen i solnedgången?" .. osv.
 
Behov/tilltänkt användning (samt pris) är mina enda kriterier.
 
Luftkyld...? Check.
Vinglig stålrörsram...? Check.
Obefintliga eller i alla fall mediokra bromsar...? Check.
"Right way up" framgaffel...? Check.
Twindämpare...? Check.
Runt framlyse...? Check.

Ungefär så.

Vätskekylning, USD-framgaffel och stötdämparlänkage är till för posörer. Framlyse med futuristisk / mad max / led / mongoliknande design är till för bögar och idioter...
 
Jag köper med hjärtat, och inte med hjärnan.
Ofta är det någonting som har "fått fäste" i mitt inre, och där ligger det och mognar, växer, eller tonar ut.
Vad som får fäste, och varför, är enormt brett, och beror på en hel mängd parametrar som umgänge, historik, nostalgi, upplevelser och andra intryck och påverkan.
Kan bli en och annan impuls också...om pilen träffar rakt i hjärtat så där oväntat.
Resonerar som så att de enda hojar jag ångrar är dom jag inte köpte.
Dock så är jag sämre på att sälja, så därav börjar de flesta ytor att bli fyllda nu, men det är ju också lösbart.
Har ju också en kärlek för Yamaha, och hatar förgasre, brytarspetsar samt innerslang....men ibland får man kompromissa, som i alla relationer man sätter värde i.
En viktig grundpelare har jag, som jag aldrig någonsin avviker från, och det är att jag inte lånar pengar till min lyxkonsumtion.
När som helst ska jag kunna avbryta, pausa, eller byta inrikting, och kliva ut skuldfri, även om jag får noll kronor för mina materiella tillgångar.
 
Jag är ute efter funktion.
Har olika hojar för olika användningsområden.
(Har dock ingen glidare, då funktionen är tveksam)
 
Jag köper med hjärtat, och inte med hjärnan.
Ofta är det någonting som har "fått fäste" i mitt inre, och där ligger det och mognar, växer, eller tonar ut.
Vad som får fäste, och varför, är enormt brett, och beror på en hel mängd parametrar som umgänge, historik, nostalgi, upplevelser och andra intryck och påverkan.

Jag tänkte faktiskt på dig häromdagen. Två gånger dessutom. Först när jag kollade på en FZ750. Den allra första Genesis-hojen. Sedan när jag kollade på Rickard Lundbäcks 99' R6'a som står till försäljning hos Fredrik. Båda skulle onekligen bidra till en viss Yamahasamling...
 
Mina hojar i turordning.

Suzuki GT 125 197? (Med GT-sadel)
Kawasaki H1 1969
Suzuki GSX400F 1982 (Blå. Köptes ny efter muck -83 på Lelles yngligagatan)
Kawasaki Z1000ST 1980 (Saknad)
Hojlös 1986-2002
Suzuki GS1000G 1980 (Inköpt 2002)
Suzuki GSX1400 2002 (Inköpt 2006 av min kompis som köpte min 400F back in the days)

Enligt min mening 400-an den klart snyggaste. Så perfekt i proportioner.
H1 hade så klart varit mest värd i bra skick.
Men varje gång jag börjar snegla på något annat än min nuvarande så inser jag/tror att motormässigt finns inget som slår den.
 
När jag såg en Sovjetisk sidvagnshoj i delar för en femhunka kände jag att den dealen får man inte missa.
När jag hittade en Dieselhoj för någorlunda rimliga pengar kände jag att den chansen kommer kanske inte igen.

Dom två skulle nog jag också ha svårt att släppa faktiskt...
 
Bra tråd, kul med igenkänning och att se att andra är lika sjuka som man själv är!

Suzuki TS125R - 90 För att farsan hade en kontakt hos en handlare som hade på lager
-
Paus 12 år (olyckor bland familj och vänner)
-
Honda Hornet 600 - 2002 - Första tunga, ville prova ylet från en radfyra
Yamaha FZ6 - 2004 - Ville ha ännu mer yl och lite kåpa, trodde jag..
BMW F650gs - 2003 - Nu skulle jag bara pendla lite ju. Gillade BMW märkte jag.
BMW R1200gs - 2005 - Nu var jag ju vuxen (30..), mycket teknik! Kardan! Men är 30...
BMW R1200R - 2006 - Allt GS:en hade, men snyggare. Gillade skarpt. Lät bra! Men..
Piaggio Carnaby 200 - Barn nr2 kom, behövde nåt billigt. Fy fan för 7 mil om dagen....
Kawa Versys 650 - 2007 (?) - Skönt med riktig hoj igen, men inte min grej..
-
Paus 14 år (jobb, husbygg, lek med annat och slöhet..)
-
Grabben ska ta A1, Jippie, då har jag ett alibi att böja köra hoj igen!!!
Triumph Trident 660 - 2023 - Återfallsknarren! Frän, lättkörd, kul! Men lite trött..?
Yamaha MT09 - 2024 - Wow! Massa power, massa rolig teknik! Men lite opremium
BMW R1300GS - 2025 - TEKNIK! ASA, frän fjädring, komfort, ös.. Men jag tourar ju inte....
BMW S1000R - 2025 - Teknik, fjädring, väghållning, MOTOR, satan va MOTOR!

Så, jag håller fortfarande på och tramsar, vill oftast ha ny(ast) teknik och lyckas oftast övertyga mig om att NÄSTA hoj, det är nog den som är bäst för mig och som jag kommer leva med. Men det stämmer ju aldrig :hihi
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top