Idag är jag förbannad därför att...

Tirendo håller inte vad de lovar. Bakdäcket till mc:n skulle ta 2-5 dagar, men dröjde 10 dagar. Jag tänkte att de har fått god kritik av andra så det var en engångsföreteelse, men nu beställde jag däck till bilen som också skulle ta 2-5 dagar. Efter fyra dagar får jag ett meddelande om att det är tre dagars försening. Jag hade tänkt åka ett par hundra mil under nästa vecka, men det lär jag inte göra med däcken som de ser ut nu.

Visst kunde jag ha beställt tidigare, men kan man inte hålla 2-5 dagar så skriver man inte det.
Det enda de gör snabbt är att meddela att beställningen inte längre går att ändra.:finger
Min beställning av fyra däck till bilen har börjat levereras. Sen några dagar visar Postnordappen att jag har 6 kolli registrerade. Två av dem är på väg och ett kolli är levererat.

...därför det finns folk som saknar all form av social kompetens. Man kan inte sitta på en resturang, full med folk, och kolla på TiltTok-klipp på högsta volym.
Drägg.

Jo, det kan man visst det, det ser och hör jag dagligen....

Själv har jag hörlurar oavsett om jag tittar/lyssnar på något själv eller inte, för att stänga ute idioterna, tyvärr måste man ju kommunicera några ord ibland och ta av/ur en luren, och då hör man omgivningen.

Jag funderar på att bli en sån där som sitter i bilen hela lunchen

Att det skall vara så svårt att leverera ett paket...

Första försöket slutade med totalförstört paket pga. tungt innehåll och undermåligt emballage och att det sen verkar ha tappats i marken från hög höjd. Hos DHL-ombudet gick det inte att reklamera (paketet hade rejäla skador på utsidan) och jag fick inte öppna och kolla innan jag löste ut det, så valet jag fick var mellan att lösa ut paketet eller behöva betala returfrakten.

Leverantören skickade efter att jag försett dem med en massa bilder en ny delleverans, av det som var mest skadat. Resten av leveransen som hade kosmetiska skador, men gick att använda, fick jag acceptera. Omleveransen skickades dock till ett annat DHL-ombud, på en ö. Säkert hyfsat nära om man har helikopter, men det tog mig 1,5 timme inklusive färjetur att hämta paketet. Tjejen som lämnade ut paketet såg ut som en fågelholk när hon läste på etiketten var jag bodde.

Nu har däckmontören fått tre av däcken till min bil. Övriga tre kolli är inte ens på väg.

Nej, men jag har fått sex kollinummer för min order på fyra däck.
Har hänt mig flera gånger att det registrerats fler kollin än vad som skickats. Antar det berott på att det blivit något fel vid registreringen.

Eller så har du fått däck i byggsats som du får montera ihop själv.

Att det skall vara så svårt att leverera ett paket...

Första försöket slutade med totalförstört paket pga. tungt innehåll och undermåligt emballage och att det sen verkar ha tappats i marken från hög höjd. Hos DHL-ombudet gick det inte att reklamera (paketet hade rejäla skador på utsidan) och jag fick inte öppna och kolla innan jag löste ut det, så valet jag fick var mellan att lösa ut paketet eller behöva betala returfrakten.

Leverantören skickade efter att jag försett dem med en massa bilder en ny delleverans, av det som var mest skadat. Resten av leveransen som hade kosmetiska skador, men gick att använda, fick jag acceptera. Omleveransen skickades dock till ett annat DHL-ombud, på en ö. Säkert hyfsat nära om man har helikopter, men det tog mig 1,5 timme inklusive färjetur att hämta paketet. Tjejen som lämnade ut paketet såg ut som en fågelholk när hon läste på etiketten var jag bodde.
Sagt det förut,
Världens tydligen svåraste branch hungrar verkligen efter en seriös aktör som tvingar resten att faktiskt göra sitt jobb korrekt om de skall få någon bussiness.
Tyvärr, som så många andra brancher så lider den av upphandling på offert, där man blindt antar att jobbet man begär utförs korrekt, och anlitar lägsta anbud, utan ordentlig kvalitetsuppföljning. (idioter....)

Har hänt mig flera gånger att det registrerats fler kollin än vad som skickats. Antar det berott på att det blivit något fel vid registreringen.

Eller så har du fått däck i byggsats som du får montera ihop själv.
Jag hoppas på att det är felregistrerat, för byggsats låter krångligt.

Jag hoppas på att det är felregistrerat, för byggsats låter krångligt.
Kunde Ingvar Kamprad få hela världen att acceptera det för möbler borde väl även däckbranschens kunder vara redo för samma ”innovation”, med vissa smärre justeringar.

Sagt det förut,
Världens tydligen svåraste branch hungrar verkligen efter en seriös aktör som tvingar resten att faktiskt göra sitt jobb korrekt om de skall få någon bussiness.
Tyvärr, som så många andra brancher så lider den av upphandling på offert, där man blindt antar att jobbet man begär utförs korrekt, och anlitar lägsta anbud, utan ordentlig kvalitetsuppföljning. (idioter....)

Ja, man tycker att det borde vara en lågt hängande frukt, en paket-levereringsfirma som inte kastar sönder paketen, som kör dom dit dom ska och som OM någonting går fel åtminstone inte är arroganta mot sina kunder.

Men tydligen har det varit en skitbranch i alla tider:

Det är förövrigt kanske inte så konstigt att det är svårt för transport-, och andra branscher, att göra sitt jobb.

Vi fick en blankett till jobbet idag, från någon arbetarskyddsorganisation, en riskbedömning som skall fyllas i helt enkelt.
Bland de översta tre punkterna i blanketten fanns både "krav på arbetets kvalitet" & "ansvarsområden inom arbetet" .
Dessa är alltså RISKFAKTORER, som arbetaren behöver skyddas från, och inte en självklarhet i vuxenvärlden, eller jag vet inte, för människor från skolåldern och uppåt...? :va

Jadå, jag blev faktiskt förbannad.

Precis utanför grabbens skola går vägen i en böj runt en häck med ett avsmalnande "farthinder" mitt i böjen. När vi cyklade hem igår kommer en kärring i en Tesla i gott och väl skyltat genom farthindret. Problemet var bara att där var redan min 7-åring och kärringen satt och tittade på sin polare som hon satt och pratade med. Moderna bilar varnar ju om det är något ivägen liksom. Jag fick vråla åt grabben att han skulle slänga sig undan, så hon missade honom precis.

I morse kom jag fram till en T-korsning, jag hör en bil komma på vägen till höger, men jag ser den inte pga en stor häck, men jag håller undan. Bilen, en gammal Passat, svänger vänster, maximalt innerspår, hjulen är till vänster om vägmarkeringen för vägrenen. Jag, som trots allt är beredd, inser att jag inte får plats, så jag slänger mig ut i diket, och då är bilen någon centimeter från mig.

Kort sagt, oavsett hur modern bilen är, hur mycket säkerhetssystem den än har, eller om det är en vanlig gammal bil som inte har mer säkerhetssystem än ABS och bromsljus, så spelar det ingen roll med en idiot bakom ratten.

Kort sagt, oavsett hur modern bilen är, hur mycket säkerhetssystem den än har, eller om det är en vanlig gammal bil som inte har mer säkerhetssystem än ABS och bromsljus, så spelar det ingen roll med en idiot bakom ratten.

Jag skulle (av egna erfarenheter) säga att ju fler moderna säkerhetssystem bilen har, ju sämre kör folk, "för bilen sköter ju om det där"

Ofta kör man om folk som rattsurfar , dom har satt farthållaren efter vad bilen anger som skyltad hastighet plus att den ska vara adaptiv, sitter och åker som en flipperkula mellan filsträcken för bilen försöker hålla filen och dom tittar aldrig i spegeln förän man är halvvägs förbi och bilen varnar för att man ligger brevid.

Det är bråttom att göra bilarna 110% autonoma, för mellantingen ger slappa förare som inte gör sin del av körningen speciellt bra

Jag skulle (av egna erfarenheter) säga att ju fler moderna säkerhetssystem bilen har, ju sämre kör folk, "för bilen sköter ju om det där"

Ofta kör man om folk som rattsurfar , dom har satt farthållaren efter vad bilen anger som skyltad hastighet plus att den ska vara adaptiv, sitter och åker som en flipperkula mellan filsträcken för bilen försöker hålla filen och dom tittar aldrig i spegeln förän man är halvvägs förbi och bilen varnar för att man ligger brevid.

Det är bråttom att göra bilarna 110% autonoma, för mellantingen ger slappa förare som inte gör sin del av körningen speciellt bra
Det är min bild också. Säger bilen att det är en viss hastighet, då håller man det, och så zoomar man ut tills bilen larmar, och då googlar man på det.

Så länge det inte drabbar omgivningen, eller mina försäkringspremier, så har jag inga problem med att darwinismen hanterar det beteendet. Och för dom som inte tycker om/klarar av att köra sitt fordon finns det både taxi och kollektivtrafik.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park