Effektökningstankar

Jag läste mig till att ECU:n på den här 700:an är adaptiv, men den kanske inte kan kompensera bränslemängden tillräckligt med borttagen katalysator.

Svårt att veta vad som menas med "adaptiv", men om ECU'n har någon form av closed-loop funktion värd namnet så att den själv kan kompensera bränslet på en trimmad hoj, då har den också en bredbands O2-sensor installerad någonstans i original avgassystem. Inte en billig lambdasond eller något annat, utan en riktig O2-sensor som fungerar över ett stort spektrum. Det är liksom AFR (= air fuel ratio, det vill säga avgasernas bränsle-luft blandning) som är målvärdet. Mäter man inte målvärdet så kan man inte heller reglera målvärdet.
 
Avgasknallar kan du ju få av oförbränt bränsle i avgasröret också och otäta skarvar på avgasröret .
Enda riktig svaret hur motorn går fett/magert får du väl genom en bänkning med lambdamätning allt annat är gissningar sen avgör du väl själv vilken väg du går efter det.
Bara byta avgasrör är ju ingen supertrimning direkt så jag vet inte var du strävar efter med ”effektökningstankar”?
Otäta skarvar svarar för lufttillförseln så att det oförbrända bränslet kan tända ?
Det är väl så att alla moderna hojar har vad som på Hayabusa kallas PAIR(?).
Dvs luftinsug efter avgasventilen för förbränna oförbrännt bränsle i avgasröret/katalysatorn.
För att inte släppa ut oförbrända kolväten från hojen.
En åtgärd för slippa knallarna kan alltså vara att plugga PAIR luften. PAIR luften kan vara en slang från luftburken efter luftfiltret fram mot motorns avgassida.
 
Svårt att veta vad som menas med "adaptiv", men om ECU'n har någon form av closed-loop funktion värd namnet så att den själv kan kompensera bränslet på en trimmad hoj, då har den också en bredbands O2-sensor installerad någonstans i original avgassystem. Inte en billig lambdasond eller något annat, utan en riktig O2-sensor som fungerar över ett stort spektrum. Det är liksom AFR (= air fuel ratio, det vill säga avgasernas bränsle-luft blandning) som är målvärdet. Mäter man inte målvärdet så kan man inte heller reglera målvärdet.

Osannolikt att tillverkaren accepterar kostnaden för en bredbandslambda.
 
Otäta skarvar svarar för lufttillförseln så att det oförbrända bränslet kan tända ?
Det är väl så att alla moderna hojar har vad som på Hayabusa kallas PAIR(?).
Dvs luftinsug efter avgasventilen för förbränna oförbrännt bränsle i avgasröret/katalysatorn.
För att inte släppa ut oförbrända kolväten från hojen.
En åtgärd för slippa knallarna kan alltså vara att plugga PAIR luften. PAIR luften kan vara en slang från luftburken efter luftfiltret fram mot motorns avgassida.
Ja tjuvluft har den egenskapen gärna följt av 🔥 från bullerburken när blandningen är rätt, block off plates som dom fint kallas om man köper färdiga gör man lätt själv och slipper lite slangar och skit på köpet 👌👍
 
Och därför är det för mig lika osannolikt att ECU'n är "adaptiv" för en trimning som ger ett märkbart effekttillskott.
Precis så! Det finns ingen tillverkare av produkter till massorna som skickar med något som hade gått att ta betalt för.
Om ECUn är adaptiv beror det på att det finns en syskonmodell med samma ECU, men med annan utrustning så att en enhet blir billigare att producera för två modeller.
 
Ja tjuvluft har den egenskapen gärna följt av 🔥 från bullerburken när blandningen är rätt, block off plates som dom fint kallas om man köper färdiga gör man lätt själv och slipper lite slangar och skit på köpet 👌👍
Nej nej nej. Flammor på avslag är coolt.
 
Jag har på tidigare hojar använt lambda-eliminator, PAIR block-off plattor osv, och tänker nu prova med ett par eliminatorer igen eftersom jag bytt från riktig cat till fake-cat och därmed lurat ECU:n att tro att hojen går för fett eller magert eller vad den nu tror när den försöker justera bränsleblandningen optimalt.
 
Jag har på tidigare hojar använt lambda-eliminator, PAIR block-off plattor osv, och tänker nu prova med ett par eliminatorer igen eftersom jag bytt från riktig cat till fake-cat och därmed lurat ECU:n att tro att hojen går för fett eller magert eller vad den nu tror när den försöker justera bränsleblandningen optimalt.
Var försiktig med att agera utifrån det resonemanget. Lambdan behöver ingen katalysator för att fungera. Det som får hojen att gå magert är det ökade flödet i avgassystemet -- om den inte mot förmodan har en MAF istället för bara MAP som motorcyklar normalt har så kan den inte detektera att flödet vid ett givet MAP-värde nu är högre.
Vad eliminator gör är att eliminera closed-loop justeringar, vilket i praktiken innebär att motorn går på grundmapp i hela belastningsregistret och därmed beter sig mer konsekvent.
EDIT: Vilket i praktiken tur betyder att man kan mappa den fetare även i låglastregistret utan att ECUn kommer och skruvar den snål igen... :)
 
Jag har på tidigare hojar använt lambda-eliminator, PAIR block-off plattor osv, och tänker nu prova med ett par eliminatorer igen eftersom jag bytt från riktig cat till fake-cat och därmed lurat ECU:n att tro att hojen går för fett eller magert eller vad den nu tror när den försöker justera bränsleblandningen optimalt.

Som sagt var. du lurar inte lambdan, den är uppvärmd för att förbränna oförbrända kolväten så den mäter rätt lambda oavsett.
 
Det jag förväntar mig av den här något enklare lösningen är jämnare gång på lågvarv och färre knallar vid gassläpp. Den går prima på fullgas i övrigt.
Sen lär jag förmodligen antingen låta ECU-tuna alt. mappa hojen för optimalt resultat av moddarna. (öppnare system och ökat luftintag).
 
Att starta lite tidigare kanske kan vara en idé!
Hojen går tyst, bensinsnålt och du är framme samma tid...
(Torr gubbe som aldrig har trimmat nåt i hela sitt liv...):hihi
 
Att starta lite tidigare kanske kan vara en idé!
Hojen går tyst, bensinsnålt och du är framme samma tid...
(Torr gubbe som aldrig har trimmat nåt i hela sitt liv...):hihi
- När ECU:n vill korrigera bränslemängden utan att veta att jag bytt till öppet och kat-fritt system, hjälper det inte att starta tidigare för att motorhojen ska gå tyst o snålt.
Men tack för tipset : )

/Torr gubbe som trimmat i princip allt som går att trimma (förutom intimområdet)
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top