Bytte kopplingsvajer till den andra från tyska E-bay. Några kardeler hade gått av på den också. Skitkvalitet. De har inte gått så långt.
De var rimligt prissatta har jag för mig att jag tyckte då. Till TDMen kostar en kopplingsvajer 850 spänn. Originalet höll 12000 mil i alla fall. Kawan är inne på sin fjärde nu på 9500 mil om man räknar med den lagade.
Jag kapade vajer och hölje 2 cm. Skulle smälta tennet i den gamla nippeln. Då mjuknade alltihop. Hela nippeln var tenn.
Tog en M8 och borrade för vajer och för tennet. Spretade till vajern i tennet och körde med lödpenna sedan gasolköket.
Att byta vajer är busenkelt och går snabbt.
Hoppar det håller. Släpper nippeln vid ett rödljus så hoppar hojen fram. Kan vara olämpligt. Jag har aldrig lött en vajer tidigare.
Man kan göra så om man tycker det är kul. Kostade 0:- Ääeej, köp ny fö faan. Eller konvertera till hydraulisk koppling va? De är ju bekymmersfria…
Naturligtvis åkte jag runt i stan för att testa.
View attachment 520051
Pärlan på st1 i Stureby. So far so good.
”Det är bara en pessimist som kan bli glatt överraskad.”
Jag är lite skeptisk till Biltemas lödtenn på vajernipplar. Vi får väl se.