Hur många mil körde du i dag?

Ca 30 mil, asfalt. Mälaren runt 2025, har kört några gånger, och idag var det otroligt många startande.

Bland alla tusentals cyklar så fanns denna skönhet vid starten, Pampas Marina:
View attachment 519917
Enormt ha-begär på den dära :)
Åh fy fan, finns kanske bara en scooter som piskar designen på Vespa GTS och det är just denna. Finns en som går i Varberg med. Så sjuuukt cool och snygg!

Ja det blev väl en 25 mil iaf, finväder och finkompisar.
97a23f93931995de56aa1647a384ecad.jpg

Edit: Just det - bara sådana där GS-töntar, och så @Maggy och jag.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Last edited:
Blev en årlig mc tur med vänner, nästan 100 mil på tre dagar.
Bästaste väder man kan ha när man kör hoj, detta år.
Har varit lite för många år i rad med regnigt.
Nu njöt vi!

Pizza i Hyltebruk, enda gången hojarna stod uppradade på lämpligt sätt.
Sedan bo på Åkulla Resort mellan Ullared och Varberg.
Väldigt trevligt och vackert, och vägarna i regionen superfina hojvägar om man skippar de vanliga farlederna.
I Åkulla finns ett jättetrevligt privat museum, Stigs mc- och motormuseum.
Drivs vidare av barnen som inte kunde göra sig av sin fars livsverk 🙂
Kudos till dem!
De har normalt bara öppet på söndagar, och inträdet är ett frivilligt litet bidrag till dem, väldigt ödmjukt.
Sedan en övernattning utanför Ryd i Småland, väldigt vackert samt har ttn charmigt och fint sommarkafé.

Bifogat

• IMG_3737.jpeg
    IMG_3737.jpeg
    4.7 MB · Visningar: 19
  • IMG_3828.jpeg
    IMG_3828.jpeg
    2.3 MB · Visningar: 19
  • IMG_3823.jpeg
    IMG_3823.jpeg
    3.3 MB · Visningar: 14
  • IMG_3808.jpeg
    IMG_3808.jpeg
    3 MB · Visningar: 13
  • IMG_3803.jpeg
    IMG_3803.jpeg
    4.5 MB · Visningar: 13
  • IMG_3768.jpeg
    IMG_3768.jpeg
    4.9 MB · Visningar: 12
  • IMG_3760.jpeg
    IMG_3760.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 19
Stigs mc och motormuseum

Bifogat

• IMG_3740.jpeg
    IMG_3740.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 8
  • IMG_3741.jpeg
    IMG_3741.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 7
  • IMG_3744.jpeg
    IMG_3744.jpeg
    3.8 MB · Visningar: 6
  • IMG_3750.jpeg
    IMG_3750.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 6
  • IMG_3754.jpeg
    IMG_3754.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 7
  • IMG_3759.jpeg
    IMG_3759.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 8
View attachment 519965

Himlen var ovanligt blå idag. Straxt över 10 mil, totalt över 400 i sommar. Sex veckors semester och två dagar jag inte körde, men jobbet är igång nu sen ett par veckor så det blir max tre dagar i veckan.
Oj, har du kört hoj nästan varenda dag på den långa semestern?
Även när det regnade?
👍
Låter otroligt skönt, och allt fix hemma redan avklarat innan semestern?

Oj, har du kört hoj nästan varenda dag på den långa semestern?
Även när det regnade?
👍
Låter otroligt skönt, och allt fix hemma redan avklarat innan semestern?
Jag är vattentät och härdad, varmt regn är inget som stoppar mig (och till frun sa jag att det ingår regnkörning i läroplanen). :)

Fix hemma är också arbete, det får inte samlas på hög inför ledighet. Börjar det samlas surdegar så hyr jag in förstärkning.

Idag har jag kört 7 mil med MONSTRET på 8 hk!

IMG_9306.jpeg

Och idag hände det som jag aldrig trodde skulle hända, jag körde om en ”riktig” mc! Vid en vägkorsning kom jag ut strax bakom nämnda motorcykel, och efter sisådär 2 km med fullgas var jag uppe i 80 km/h, och kom ikapp och kunde köra förbi! 😊

Last edited:
Idag har jag kört 7 mil med MONSTRET på 8 hk!

View attachment 519968

Och idag hände det som jag aldrig skulle hända, jag körde om en ”riktig” mc! Vid en vägkorsning kom jag ut strax bakom nämnda motorcykel, och efter sisådär 2 km med fullgas var jag uppe i 80 km/h, och kom ikapp och kunde köra förbi! 😊
Jag/vi körde in i Degeberga på vår hemfärd idag 🙂

Ca 8 mil, lite omväg t rosenhill, bulten, Västerhaninge och motorvägen samt örbyleden hem. Mälaren Runt var för långsamt så jag var tvungen att åka av mig!

Bifogat

• IMG_6260.jpeg
    IMG_6260.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 14
34 mil. Brottby, Rimbo, Kårsta, Närtuna och liknande. 50-70 vägar, krokigt. Lite grus, lite felkörning, lite vända på någons tomt.

IMG_2203.jpeg
En hoj som gjord för dessa vägar.

IMG_2204.jpeg
Kollade om jag hade punka. Bakhjulet följde inte samma spår som framhjulet. Det kan visst kännas så på grus. Oftast i kurvor.

IMG_2205.jpeg
Ljusterö. Har aldrig kört där. Har tänkt åka över men inte kollat turlistan. Man vill inte bli fast över natten.
Medan jag käkade dagens glass såg jag att färjan går var tionde minut. Då är det nog lugnt. Fast det får bli en annan dag.

Jo men det gick ju bra. Om man jämför.
Vägen från Laxne mot Gnesta var avstängd pga lastbilsbrand.

Föraren ok. Så jag tog en bild. Första ”gamfotot”. Men ingen skadades. Prognos 45 minuter sa brandmannen så jag vände.

View attachment 519808

Åkte tillbaka till Laxne för fika och visirvård i fält. Glömt bort visiret fyra dagar i rad.

View attachment 519809

Åkte mot Björnlunda sedan Stjärnhov, Flen osv till Katnehôlm. Tankade på St1 och noterade att kopplingsvajern från tyska Ebay gått på lunch. Det drar ju ner entusiasmen något. Det är 13,5 mil hem, minst.

View attachment 519810
Bara ett par tre rondeller väl? Mmm, lite fler var det. Plus fem signalreglerade vägarbeten med lite korta köer. Jo det går bra att växla utan koppling. Man vill slippa stillastående. Det gick med lite framförhållning.
Ett tillfälligt rödljus i uppförsbacke, bilar framför, bakom och motsatt körfält är inget drömläge. Framförhållning och tur.

Ja, 31 mil idag i finvädret. 🌞
Bytte kopplingsvajer till den andra från tyska E-bay. Några kardeler hade gått av på den också. Skitkvalitet. De har inte gått så långt.
De var rimligt prissatta har jag för mig att jag tyckte då. Till TDMen kostar en kopplingsvajer 850 spänn. Originalet höll 12000 mil i alla fall. Kawan är inne på sin fjärde nu på 9500 mil om man räknar med den lagade.

Jag kapade vajer och hölje 2 cm. Skulle smälta tennet i den gamla nippeln. Då mjuknade alltihop. Hela nippeln var tenn.
Tog en M8 och borrade för vajer och för tennet. Spretade till vajern i tennet och körde med lödpenna sedan gasolköket.

Att byta vajer är busenkelt och går snabbt.
Hoppar det håller. Släpper nippeln vid ett rödljus så hoppar hojen fram. Kan vara olämpligt. Jag har aldrig lött en vajer tidigare.
Man kan göra så om man tycker det är kul. Kostade 0:- Ääeej, köp ny fö faan. Eller konvertera till hydraulisk koppling va? De är ju bekymmersfria… 😄

Naturligtvis åkte jag runt i stan för att testa.

IMG_2206.jpeg
Pärlan på st1 i Stureby. So far so good. ❤️

”Det är bara en pessimist som kan bli glatt överraskad.”

Jag är lite skeptisk till Biltemas lödtenn på vajernipplar. Vi får väl se. 🙂

Bytte kopplingsvajer till den andra från tyska E-bay. Några kardeler hade gått av på den också. Skitkvalitet. De har inte gått så långt.
De var rimligt prissatta har jag för mig att jag tyckte då. Till TDMen kostar en kopplingsvajer 850 spänn. Originalet höll 12000 mil i alla fall. Kawan är inne på sin fjärde nu på 9500 mil om man räknar med den lagade.

Jag kapade vajer och hölje 2 cm. Skulle smälta tennet i den gamla nippeln. Då mjuknade alltihop. Hela nippeln var tenn.
Tog en M8 och borrade för vajer och för tennet. Spretade till vajern i tennet och körde med lödpenna sedan gasolköket.

Att byta vajer är busenkelt och går snabbt.
Hoppar det håller. Släpper nippeln vid ett rödljus så hoppar hojen fram. Kan vara olämpligt. Jag har aldrig lött en vajer tidigare.
Man kan göra så om man tycker det är kul. Kostade 0:- Ääeej, köp ny fö faan. Eller konvertera till hydraulisk koppling va? De är ju bekymmersfria…

Naturligtvis åkte jag runt i stan för att testa.

View attachment 520051
Pärlan på st1 i Stureby. So far so good.

”Det är bara en pessimist som kan bli glatt överraskad.”

Jag är lite skeptisk till Biltemas lödtenn på vajernipplar. Vi får väl se.

Gammalt tips från förr, när fler körde äldre hojar långt (tex jag):

Ny original kopplingswire med tejpade ändar dras parallellt med den gamla; fästs med buntband. Tar ingen plats, är alltid med. Om/när den gamla wiren börjar tappa kardeler är det enkelt att bara koppla in den nya, dra bort den gamla och slänga den (eller dra ur wiren ur höljet och rulla ihop den i bra-ha-asken).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...