Hur många mil körde du i dag?

Oj, har du kört hoj nästan varenda dag på den långa semestern?
Även när det regnade?
👍
Låter otroligt skönt, och allt fix hemma redan avklarat innan semestern?
Jag är vattentät och härdad, varmt regn är inget som stoppar mig (och till frun sa jag att det ingår regnkörning i läroplanen). :)

Fix hemma är också arbete, det får inte samlas på hög inför ledighet. Börjar det samlas surdegar så hyr jag in förstärkning.

Idag har jag kört 7 mil med MONSTRET på 8 hk!

IMG_9306.jpeg

Och idag hände det som jag aldrig trodde skulle hända, jag körde om en ”riktig” mc! Vid en vägkorsning kom jag ut strax bakom nämnda motorcykel, och efter sisådär 2 km med fullgas var jag uppe i 80 km/h, och kom ikapp och kunde köra förbi! 😊

Last edited:
Idag har jag kört 7 mil med MONSTRET på 8 hk!

View attachment 519968

Och idag hände det som jag aldrig skulle hända, jag körde om en ”riktig” mc! Vid en vägkorsning kom jag ut strax bakom nämnda motorcykel, och efter sisådär 2 km med fullgas var jag uppe i 80 km/h, och kom ikapp och kunde köra förbi! 😊
Jag/vi körde in i Degeberga på vår hemfärd idag 🙂

Ca 8 mil, lite omväg t rosenhill, bulten, Västerhaninge och motorvägen samt örbyleden hem. Mälaren Runt var för långsamt så jag var tvungen att åka av mig!

Bifogat

• IMG_6260.jpeg
    IMG_6260.jpeg
    2.5 MB · Visningar: 14
34 mil. Brottby, Rimbo, Kårsta, Närtuna och liknande. 50-70 vägar, krokigt. Lite grus, lite felkörning, lite vända på någons tomt.

IMG_2203.jpeg
En hoj som gjord för dessa vägar.

IMG_2204.jpeg
Kollade om jag hade punka. Bakhjulet följde inte samma spår som framhjulet. Det kan visst kännas så på grus. Oftast i kurvor.

IMG_2205.jpeg
Ljusterö. Har aldrig kört där. Har tänkt åka över men inte kollat turlistan. Man vill inte bli fast över natten.
Medan jag käkade dagens glass såg jag att färjan går var tionde minut. Då är det nog lugnt. Fast det får bli en annan dag.

Jo men det gick ju bra. Om man jämför.
Vägen från Laxne mot Gnesta var avstängd pga lastbilsbrand.

Föraren ok. Så jag tog en bild. Första ”gamfotot”. Men ingen skadades. Prognos 45 minuter sa brandmannen så jag vände.

View attachment 519808

Åkte tillbaka till Laxne för fika och visirvård i fält. Glömt bort visiret fyra dagar i rad.

View attachment 519809

Åkte mot Björnlunda sedan Stjärnhov, Flen osv till Katnehôlm. Tankade på St1 och noterade att kopplingsvajern från tyska Ebay gått på lunch. Det drar ju ner entusiasmen något. Det är 13,5 mil hem, minst.

View attachment 519810
Bara ett par tre rondeller väl? Mmm, lite fler var det. Plus fem signalreglerade vägarbeten med lite korta köer. Jo det går bra att växla utan koppling. Man vill slippa stillastående. Det gick med lite framförhållning.
Ett tillfälligt rödljus i uppförsbacke, bilar framför, bakom och motsatt körfält är inget drömläge. Framförhållning och tur.

Ja, 31 mil idag i finvädret. 🌞
Bytte kopplingsvajer till den andra från tyska E-bay. Några kardeler hade gått av på den också. Skitkvalitet. De har inte gått så långt.
De var rimligt prissatta har jag för mig att jag tyckte då. Till TDMen kostar en kopplingsvajer 850 spänn. Originalet höll 12000 mil i alla fall. Kawan är inne på sin fjärde nu på 9500 mil om man räknar med den lagade.

Jag kapade vajer och hölje 2 cm. Skulle smälta tennet i den gamla nippeln. Då mjuknade alltihop. Hela nippeln var tenn.
Tog en M8 och borrade för vajer och för tennet. Spretade till vajern i tennet och körde med lödpenna sedan gasolköket.

Att byta vajer är busenkelt och går snabbt.
Hoppar det håller. Släpper nippeln vid ett rödljus så hoppar hojen fram. Kan vara olämpligt. Jag har aldrig lött en vajer tidigare.
Man kan göra så om man tycker det är kul. Kostade 0:- Ääeej, köp ny fö faan. Eller konvertera till hydraulisk koppling va? De är ju bekymmersfria… 😄

Naturligtvis åkte jag runt i stan för att testa.

IMG_2206.jpeg
Pärlan på st1 i Stureby. So far so good. ❤️

”Det är bara en pessimist som kan bli glatt överraskad.”

Jag är lite skeptisk till Biltemas lödtenn på vajernipplar. Vi får väl se. 🙂

Bytte kopplingsvajer till den andra från tyska E-bay. Några kardeler hade gått av på den också. Skitkvalitet. De har inte gått så långt.
De var rimligt prissatta har jag för mig att jag tyckte då. Till TDMen kostar en kopplingsvajer 850 spänn. Originalet höll 12000 mil i alla fall. Kawan är inne på sin fjärde nu på 9500 mil om man räknar med den lagade.

Jag kapade vajer och hölje 2 cm. Skulle smälta tennet i den gamla nippeln. Då mjuknade alltihop. Hela nippeln var tenn.
Tog en M8 och borrade för vajer och för tennet. Spretade till vajern i tennet och körde med lödpenna sedan gasolköket.

Att byta vajer är busenkelt och går snabbt.
Hoppar det håller. Släpper nippeln vid ett rödljus så hoppar hojen fram. Kan vara olämpligt. Jag har aldrig lött en vajer tidigare.
Man kan göra så om man tycker det är kul. Kostade 0:- Ääeej, köp ny fö faan. Eller konvertera till hydraulisk koppling va? De är ju bekymmersfria…

Naturligtvis åkte jag runt i stan för att testa.

View attachment 520051
Pärlan på st1 i Stureby. So far so good.

”Det är bara en pessimist som kan bli glatt överraskad.”

Jag är lite skeptisk till Biltemas lödtenn på vajernipplar. Vi får väl se.

Gammalt tips från förr, när fler körde äldre hojar långt (tex jag):

Ny original kopplingswire med tejpade ändar dras parallellt med den gamla; fästs med buntband. Tar ingen plats, är alltid med. Om/när den gamla wiren börjar tappa kardeler är det enkelt att bara koppla in den nya, dra bort den gamla och slänga den (eller dra ur wiren ur höljet och rulla ihop den i bra-ha-asken).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gammalt tips från förr, när fler körde äldre hojar långt (tex jag):

Ny original kopplingswire med tejpade ändar dras parallellt med den gamla; fästs med buntband. Tar ingen plats, är alltid med. Om/när den gamla wiren börjar tappa kardeler är det enkelt att bara koppla in den nya, dra bort den gamla och slänga den (eller dra ur wiren ur höljet och rulla ihop den i bra-ha-asken).

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jo ett gammalt Mc-Nytt-tips för den som tävlar i T. 🙂
Tror väl inte att någon kör novemberkåsan med en extra kopplingsvajer idag.
Six Days, finns den tävlingen?

Det blev väl 10 mil idag på Kawan och denna som äntligen fick komma ut.

Vilket drag! Vilka bromsar! Vad tyst den går!
Jo allt är relativt. Den fick mig att le stort.

IMG_2207.jpeg
Står och steker lite vid Svampen, Stureplan.
En spotlight på hojen. 😎

IMG_2208.jpeg
Bäst i test. Inspelningsplatsen alltså. Ett tv-program. Otittbart förvisso.

36 mil idag Västerås-Sandviken-Gävle-Skutskär-Månkarbo-Östervåla-Huddunge-Heby. Kul hojväg mellan Österfärnebo och Sandviken. Småvägarna mellan Månkarbo och Heby var kurviga. Fikade på Lundgrens bageri i Österfärnebo.
Ja, 858:an norrut från Heby är riktigt fin. Brukar svänga av mot Tärnsjö, får testa att åka vidare mot Månkarbo nån gång!

Last edited:
Det blev 7-8 mil till och i södra Bohuslän idag. Vespan tog ut mig på en sensommartur till trakten kring Kovikshamn (ungefär mellan Nordre älvs utlopp och Marstrand). Där fanns en fin liten promenadslinga på en knapp halvmil i varierad terräng. Med andra, inget AGATT idag utan funktionströja, flanellskjorta, vindjacka, vandringsbyxor och dito kängor.

Det är ibland en fördel att köra Vespa på sådana här turer. Man kan helt skamlöst köra förbi skyltar som ”Enskild väg”. Ingen blir sur på en söt Vespa som man kanske hade blivit om jag hade kört t ex bil eller en traditionell hoj. (”Vad gör du här på vår väg?!”)

Det är vackert på landet!
1755714087154.png

Dåligt med lunchställen i bohusbergen! Så det fick bli ”man tager hvad man hann rycka med sig från kylskåpet” (fritt efter K. Warg). Den som ha god syn kan zooma in den lilla pluppen i horisonten. Det är Carlstens fästning på Marstrandsön.
1755714141676.png

Ajaj, rester från ett vägdrama. Det var inte jag!
Är det ett ormår i år? Jag har sett 4-5 huggormar bara de senaste veckorna. Det är ju annars ganska sällsynt att se huggormar. Åtminstone där jag brukar röra mig.

1755714221968.png

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back