DaK
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 24 Jan 2021
- Hoj
- 1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Är det inte lite väl kraftig cigarettändare för att sitta på en MC?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Är det inte lite väl kraftig cigarettändare för att sitta på en MC?
Alldeles lagom för en fet Cubanes.Är det inte lite väl kraftig cigarettändare för att sitta på en MC?
Nu hänger jag inte riktigt med.Du bygger väl i första hand för hastigheten.
Jet och acc är väl en annan budget
"Lite snett är också rakt" har jag hört någonstans...Nu har det börjat ordna sig på elektronikfronten, med en diod över polerna på bränslepumpen och ett pulldown-motstånd mellan transistorn och jord så funkar pumpstyrningen med den gamla transistorn.
View attachment 519142
Den nya ersättningstransistorn som jag skaffade en bunt av verkar däremot inte orka med, den ger fullt bränsletryck i några sekunder och sen droppar det av. Mest troligt någon säkerhetsfunktion som klipper, vi ska se om det går sätta två parallellt för att minska belastningen på dom.
View attachment 519143
Sen snidade jag ihop en bunt lasergraverade skyltar istället för tuschpennemärkningarna jag hade tidigare, så klart lyckades jag limma en skylt sned...
View attachment 519144
Hopp om liv alltså, i värsta fall kör jag med den gamla transistorn men då saknar jag reserver ifall nåt kukar ur på tävlingen så förhoppningsvis får vi fason på de nya transistorerna också.
Kul att du kom förbi, det är bra att ha nån att prata igenom startförfarandet med så man inte glömmer nåt. Känns bättre än att stå och mumla för sig själv om nån granne råkar gå förbi.Jäklar vad kul det var att få uppleva detta i verkligheten, går inte att beskrivas med ord eller film. Hur häftigt som helst.
Det där vore väl lämpligt att lägga ut som ett högskoleprojekt på KTH, LTH, Chalmers eller LuleåTH. Hur man gör det har jag ingen aning om. Det behövs ju nån som konstruerar kåpan teoretiskt och sen nån som bygger den för test.En fråga till publiken: Finns det någon i landet som är duktig på att tillverka hojkåpor?
Det hopplock som sitter på hojen idag är nog rätt ok men långt ifrån perfekt ur ett aerodynamiskt perspektiv, det är en frontkåpa från en 125a, en hemmagjuten bakdel och några utbankade sidokåpor i aluminiumplåt.
Någon större motor än denna finns inte plats för så jag kommer behöva jobba med att få ner luftmotståndet om jag ska kunna plåga ut den sista kilometern ur detta bygge framöver. Då hojen är lång och smal finns det inga universal-landracingkåpor att köpa, framskärmen är en sån men resten kommer jag behöva ta fram själv.
Så tanken är att i samarbete med nån som kan med flödessimuleringar ta fram en kåpmodell som är hal som en tvålad ål, 3D-scanna hojen med mig på och sen försöka få någon att hjälpa mig tillverka kåpor som liknar det data-apparaten visar.
Inte i år och knappast i vinter utan det blir lite av ett långtidsprojekt, jag har nog några år på mig innan jag tagit ut den fart som motorn är kapabel till med dessa kåpor på.
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |
|
![]() |
Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti 202... |
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka
Under 46:e Coca Cola 8-timm... |
|
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |