Gasturbinhoj = JETeskoj!

Tänkte för acc krävs väl mer kraft direkt
Den där hojen jag visa kostar nog en slant.
Säkert 700 tusen och uppåt
Som sagt jämför med bilar på bensin å metanol nintro🤪
 
Aha då förstår jag hur du menar, jo det blir lite annat på 402m där riviga starter är ett måste. Det är lite svårt att få till med en gasturbin men den stånkar ur sig en brutalt fin vridkurva istället genom hela registret.

Jäkla fränt med ångraket, inte säkert att den kostat så speciellt mycket att bygga då det i stora drag bara är ett tryckkärl med nån slags uppvärming (elpatroner?), en DeLaval-dysa och en finuligt konstruerad ventil som ger fullflöde direkt vid gaspådrag.

Jag och några polare byggde en sån ångraket på en spark för massa år sedan, blev riksnyheter med intervju av Lotta Bromé. 😁


(och nej det blir inga 400 grader i tanken, det var nog reportern som freestylade lite)
 
Nödstoppen var paj på hojen så jag beställde en ny, tyvärr med samma usla kvalitet så den glappade så fort jag petade på hatten. Lika bra att bygga en egen då.

JU-02 364.JPG
Saknar man en 22mm pinnfräs kan man ta ursvarvningshuvudet, gammalt djungelordspråk.

JU-02 365.JPG
Den kommer nog inte vinna några designpriser men är stabil nog att överleva en direkttträff av en Iskandermissil...

JU-02 366.JPG
Nu har jag i alla fall en rejäl nödstopp, nästa års projekt blir att dra om råttboet till elhärva och minska antalet sockerbitar och klämhylsor med ett par kilo.

JU-02 367.JPG
Det har blivit några ombyggnader av kablaget genom åren men nu börjar det vara klart så jag kan kosta på mig att göra det ordentligt.

Tjo!
 
Jag rullade ut hojen idag mellan regnskurarna för att se om jag fått ordning på oljeläckaget, samt att få stö på lite mer laddtryck. Den nya pumpstyrningen ger en jäkla precis och fin motorgång jämfört med den gamla som var rätt nervös av sig, däremot är det något knas som gör att motorn inte orkar ta sig över 1 bar laddtryck.


Ett senare test med en lös bränslespridare på matarledningen visade att bränsletrycket ökar kontrollerat upp till 2 bar och sen ballar det ur, trycket kollapsar och ligger och studsar mellan 0.5-1.5bar oavsett hur mycket gaspådrag jag ger.

Min kamrat Linus som har annat än korngröt i skallen ska kika förbi och felsöka, det lär nog gå få fason på.
 
Last edited:
Nu har det börjat ordna sig på elektronikfronten, med en diod över polerna på bränslepumpen och ett pulldown-motstånd mellan transistorn och jord så funkar pumpstyrningen med den gamla transistorn.

JU-02 373.JPG

Den nya ersättningstransistorn som jag skaffade en bunt av verkar däremot inte orka med, den ger fullt bränsletryck i några sekunder och sen droppar det av. Mest troligt någon säkerhetsfunktion som klipper, vi ska se om det går sätta två parallellt för att minska belastningen på dom.

JU-02 374.JPG

Sen snidade jag ihop en bunt lasergraverade skyltar istället för tuschpennemärkningarna jag hade tidigare, så klart lyckades jag limma en skylt sned...

JU-02 372.JPG

Hopp om liv alltså, i värsta fall kör jag med den gamla transistorn men då saknar jag reserver ifall nåt kukar ur på tävlingen så förhoppningsvis får vi fason på de nya transistorerna också.
 
Nu har det börjat ordna sig på elektronikfronten, med en diod över polerna på bränslepumpen och ett pulldown-motstånd mellan transistorn och jord så funkar pumpstyrningen med den gamla transistorn.

View attachment 519142

Den nya ersättningstransistorn som jag skaffade en bunt av verkar däremot inte orka med, den ger fullt bränsletryck i några sekunder och sen droppar det av. Mest troligt någon säkerhetsfunktion som klipper, vi ska se om det går sätta två parallellt för att minska belastningen på dom.

View attachment 519143

Sen snidade jag ihop en bunt lasergraverade skyltar istället för tuschpennemärkningarna jag hade tidigare, så klart lyckades jag limma en skylt sned...

View attachment 519144

Hopp om liv alltså, i värsta fall kör jag med den gamla transistorn men då saknar jag reserver ifall nåt kukar ur på tävlingen så förhoppningsvis får vi fason på de nya transistorerna också.
"Lite snett är också rakt" har jag hört någonstans... :gnissla :hihi
 
Idag fick jag finbesök, bosse-l kikade förbi och då passade vi på att rulla ut hojen för provstart. De flödestester jag gjort med en lös spridare har ju sett lovande ut men som bekant brukar det ju jävlas in i det sista så vi höll alla tummar vi hade och vevade igång spektaklet.

Stillbild.jpg

(Det är grannen på bild, Bosse höll i kameran)

Det gick faktiskt över förväntan, snabb och snärtig start, stabil tomgång och framför allt så funkade rampdown-funktionen klockrent så jag kunde tvärsläppa gasen vid 3 bar laddtryck och motorn rullade så fint ner till tomgång igen. Succé!


Nu är det bara att klä på henne kåporna, pumpa dykartuber för glatta livet och vaxa skinnstället, sen iväg till Söderhamn om några veckor.
 
Jäklar vad kul det var att få uppleva detta i verkligheten, går inte att beskrivas med ord eller film. Hur häftigt som helst.
Kul att du kom förbi, det är bra att ha nån att prata igenom startförfarandet med så man inte glömmer nåt. Känns bättre än att stå och mumla för sig själv om nån granne råkar gå förbi.:hihi
 
Idag tog jag och tömde hojen på olja, den var rätt mörk och luktade skit så det var hög tid att byta, 20 liter Mobil 5w50 raceolja är beställd så jag kan tömma ur den varma oljan och fylla på kall inför varje repa (förutsatt att det blir mer än en...) så inte oljetempen sticker iväg för mycket.

JU-02 376.JPG

Sen började jag klä på den gamla damen igen, nu med sidopanelerna fästa med låstråd istället för kattstrypare då värmen från utblåset riskerar att smälta dom.

JU-02 377.JPG

Målet i år är att känna på hur nya motorn beter sig och få nån känsla för vad den är kapabel till, men visst vore det roligt att få lägga till en rad på bakkåpan med ett nytt PB. :)
 
Håller tummar och tår för att allt går vägen, stort lycka till!
 
En fråga till publiken: Finns det någon i landet som är duktig på att tillverka hojkåpor?

Det hopplock som sitter på hojen idag är nog rätt ok men långt ifrån perfekt ur ett aerodynamiskt perspektiv, det är en frontkåpa från en 125a, en hemmagjuten bakdel och några utbankade sidokåpor i aluminiumplåt.

Någon större motor än denna finns inte plats för så jag kommer behöva jobba med att få ner luftmotståndet om jag ska kunna plåga ut den sista kilometern ur detta bygge framöver. Då hojen är lång och smal finns det inga universal-landracingkåpor att köpa, framskärmen är en sån men resten kommer jag behöva ta fram själv.

Så tanken är att i samarbete med nån som kan med flödessimuleringar ta fram en kåpmodell som är hal som en tvålad ål, 3D-scanna hojen med mig på och sen försöka få någon att hjälpa mig tillverka kåpor som liknar det data-apparaten visar.

Inte i år och knappast i vinter utan det blir lite av ett långtidsprojekt, jag har nog några år på mig innan jag tagit ut den fart som motorn är kapabel till med dessa kåpor på.
 
En fråga till publiken: Finns det någon i landet som är duktig på att tillverka hojkåpor?

Det hopplock som sitter på hojen idag är nog rätt ok men långt ifrån perfekt ur ett aerodynamiskt perspektiv, det är en frontkåpa från en 125a, en hemmagjuten bakdel och några utbankade sidokåpor i aluminiumplåt.

Någon större motor än denna finns inte plats för så jag kommer behöva jobba med att få ner luftmotståndet om jag ska kunna plåga ut den sista kilometern ur detta bygge framöver. Då hojen är lång och smal finns det inga universal-landracingkåpor att köpa, framskärmen är en sån men resten kommer jag behöva ta fram själv.

Så tanken är att i samarbete med nån som kan med flödessimuleringar ta fram en kåpmodell som är hal som en tvålad ål, 3D-scanna hojen med mig på och sen försöka få någon att hjälpa mig tillverka kåpor som liknar det data-apparaten visar.

Inte i år och knappast i vinter utan det blir lite av ett långtidsprojekt, jag har nog några år på mig innan jag tagit ut den fart som motorn är kapabel till med dessa kåpor på.
Det där vore väl lämpligt att lägga ut som ett högskoleprojekt på KTH, LTH, Chalmers eller LuleåTH. Hur man gör det har jag ingen aning om. Det behövs ju nån som konstruerar kåpan teoretiskt och sen nån som bygger den för test.
Eller så hittar du nån vingtank/torped och bygger vidare på.
 
Bästa approachen vore nog att scanna av hojen med de befintliga kåporna och köra en simulering på det, när man hittat alla problemområden kan man göra mindre ändringar tills det ser bra ut.

Att starta från ett helt blankt papper blir nog ett rätt maffigt projekt, bättre att hitta de uppenbara felen och börja med att åtgärda dom.

Vete tusan om jag vågar göra ett högskoleprojekt av det här, stor risk att det svävar iväg till något som jag inte känns ha kontroll över.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top