Hojrenoveringen som klev ut genom fönstret och försvann, med en släng av mördarbakterier, valpsjuka, alugjutning, husvagnar, vapen och allt däremellan

Såhär blev det främre greppet där formen sprack:

20250611_210602.jpg20250611_210610.jpg20250611_210624.jpg20250611_210638.jpg

Skulle ju faktiskt kunna funka med lite handpåläggning... Får se hur det ser ut när jag slipat bort det värsta.
 
Har jag förresten sagt att jag har världens snällaste fästmö?? :kär :kär :kär

Efter sista svetspasset på husvagnen så höll jag på att hiva både den och svetsen i sjön. Nu var det ett tag sedan och så jag vet inte om ni minns, men såhär såg det ut där och då:
1000010338 2.jpg
1000010336.jpg
1000010337.jpg
Att jag dessutom slet betydligt mycket längre och hårdare än jag över huvud taget vill medge för de satans fågelskitarna till svetsfogar ska vi inte ens prata om... Jag fick det verkligen inte att funka utan det blev bara oxid och elände av allting, kunde se kanterna på smältan flytta rundor under svetslågan men glida ihop ville det inte... Beklagade mig för damen och måste ha kräkt av mig ordentligt på svetsjäveln, för på min födelsedag för ett tag sedan så överraskade hon mig med denna:

20250418_132428.jpg20250418_132423.jpg

Eller nåja, hon överraskade mig med beställningsbekräftelsen iallafall. Själva maskinen kom något senare. Nu har jag dock fått hem den samt alla tillbehör också, och då vore det ju synd att låta ytterligare tid förspillas! :banana :yoparty :kär :tummenupp Nu är risken kanske inte överdrivet stor att hon läser här men vill ändå säga tack älskling, du är bäst!:krama :kär :krama :kär :krama :kär

Minns inte exakt hur många arbetspass det tog mig att åstadkomma fågelsmutsen på bilden ovan men det var åtminstone ett par stycken, och det här vet jag precis att det tog en eftermiddag:

20250612_224338.jpg

Golvet i innerdelen helsvetsat, check! :tummenupp

Ska kanske inte säga att svetsen gjorde det enkelt då aluminium fortfarande är ett satans jävla pissmaterial att svetsa, men den gjorde det åtminstone fan så mycket enklare jämfört med min budgetmaskin. Jag vet inte riktigt vad det är, men den bryter igenom oxiden på ett helt annat sätt... Tidigare så hade jag helt enorma problem med tjock grå oxid som bara la sig över hela smältan och gjorde det helt omöjligt att få två separata bitar att glida ihop, kanten på smältan bara flyttade runt under svetslågan och ville verkligen inte blanda sig utan det var som att försöka få olja och vatten att samarbeta... Nu plötsligt går det som på räls. Det måste vara något fel med min gamla svets för såhär mycket enklare ska det fan inte vara med en kvalisortmaskin, nog för att denna är mycket ner avancerad än min gamla men i slutändan ska de ju göra samma sak och producera en ljusbåge av växelström som smälter metallen... Men denna gör det väl på ett bättre sätt eller något, jag vet inte.
 
Last edited:
Daxen jag köpte av @Brute Force har fram tills idag stått hos en polare i väntan på hemtransport, men idag fick jag hem den och nu står den där så fin bredvid de andra småttingarna :kär Insåg att nu har jag ju faktiskt en slags fyrtal eller vad man ska kalla det, en av varje av alla de större märkenas småhojar från den epoken: En Kawasaki KV75, en Suzuki OR50, en Yamaha YSR80 och nu en Honda Dax. Samlingen börjar arta sig! :banana :yoparty

20250721_163357.jpg20250721_163333.jpg
Saknar fortfarande en Honda Monkeybike, sen hade det ju inte suttit helt fel med en Suzuki PV50 eller rentav en Solifer/GSXR50... Om någon känner någon som vill bli av med någon av de sistnämnda så får ni hojta till! :D
 
Last edited:
Jag pryade hos en MC-handlare året som OR50 lanserades så jag provkörde den då, den var riktigt pigg och rolig att köra med dåtidens mått mätt. Å andra sidan tyckte jag att en CB650 -80 var ett monster så jag kanske inte är rätt referens... :)
 
Daxen jag köpte av @Brute Force har fram tills idag stått hos en polare i väntan på hemtransport, men idag fick jag hem den och nu står den där så fin bredvid de andra småttingarna :kär Insåg att nu har jag ju faktiskt en slags fyrtal eller vad man ska kalla det, en av varje av alla de större märkenas småhojar från den epoken: En Kawasaki KV75, en Suzuki OR50, en Yamaha YSR80 och nu en Honda Dax. Samlingen börjar arta sig! :banana :yoparty

View attachment 518659View attachment 518660
Saknar fortfarande en Honda Monkeybike, sen hade det ju inte suttit helt fel med en Suzuki PV50 eller rentav en Solifer/GSXR50... Om någon känner någon som vill bli av med någon av de sistnämnda så får ni hojta till! :D

Det finns en hel del monkeys och pv50 i Finland.
Och de flesta andr småmoppar också.
 
Jag pryade hos en MC-handlare året som OR50 lanserades så jag provkörde den då, den var riktigt pigg och rolig att köra med dåtidens mått mätt. Å andra sidan tyckte jag att en CB650 -80 var ett monster så jag kanske inte är rätt referens... :)
Jag är ändå benägen att hålla med, jag upplever att den är betydligt rappare än vad dess blygsamma 50cc antyder. Sen är det ju absolut inget fartvidunder, men det är helt klart inte bara en moppe heller liksom. Jag väger ändå en bit över 100, men den orkar ändå upp i 80+ :yoparty

Det finns en hel del monkeys och pv50 i Finland.
Och de flesta andr småmoppar också.
Jag har faktiskt funtat på att importera från Finland då de är såpass mycket vanligare där... Någon som vet vilken/vilka säljsidor man ska kika på? Någon finsk motsvarighet till Blocket måste ju finnas tänker jag.
 
Jag är ändå benägen att hålla med, jag upplever att den är betydligt rappare än vad dess blygsamma 50cc antyder. Sen är det ju absolut inget fartvidunder, men det är helt klart inte bara en moppe heller liksom. Jag väger ändå en bit över 100, men den orkar ändå upp i 80+ :yoparty


Jag har faktiskt funtat på att importera från Finland då de är såpass mycket vanligare där... Någon som vet vilken/vilka säljsidor man ska kika på? Någon finsk motsvarighet till Blocket måste ju finnas tänker jag.
Jag köpte en Solifer/GSX-R i Finland på en aktionssida som hette typ huuto.net, fast nu har jag sett att småhojarna i Finland blivit kult och lika dyra som här. Jag har haft 3 st GSX-R, en finsk, en japansk och en som jag satte en vattenkyld 125cc motor i.
 
Jag köpte en Solifer/GSX-R i Finland på en aktionssida som hette typ huuto.net, fast nu har jag sett att småhojarna i Finland blivit kult och lika dyra som här. Jag har haft 3 st GSX-R, en finsk, en japansk och en som jag satte en vattenkyld 125cc motor i.
Låter som ett kreativt självmordsförsök, kan tänka mig att den gick så in i helvete... :näsblod :hihi Du har ingen av dem kvar eller? Kanske en byggtråd om den med 125-motorn? :)

Jag får hålla utkik på finska säljsidor helt enkelt, GSXR50 Fanns som både 2T och 4T men 2T såldes väl bara i Finland om jag förstått det rätt så det lär vara enklare att hitta en där. Men ja, dessa småhojar börjar springa iväg i pris... Värda flera Tammer numera... :gnissla :hihi
 
Låter som ett kreativt självmordsförsök, kan tänka mig att den gick så in i helvete... :näsblod :hihi Du har ingen av dem kvar eller? Kanske en byggtråd om den med 125-motorn? :)

Jag får hålla utkik på finska säljsidor helt enkelt, GSXR50 Fanns som både 2T och 4T men 2T såldes väl bara i Finland om jag förstått det rätt så det lär vara enklare att hitta en där. Men ja, dessa småhojar börjar springa iväg i pris... Värda flera Tammer numera... :gnissla :hihi
Ja den finska med samma motor som ( vad heter den andra minihojen?)motor stannar upp i sin värdeökning såklart. Fast väldigt mycket lättare att trimma än den japanska 4 taktaren
 
Har jag förresten sagt att jag har världens snällaste fästmö?? :kär :kär :kär

Efter sista svetspasset på husvagnen så höll jag på att hiva både den och svetsen i sjön. Nu var det ett tag sedan och så jag vet inte om ni minns, men såhär såg det ut där och då:
View attachment 516705
View attachment 516707
View attachment 516708
Att jag dessutom slet betydligt mycket längre och hårdare än jag över huvud taget vill medge för de satans fågelskitarna till svetsfogar ska vi inte ens prata om... Jag fick det verkligen inte att funka utan det blev bara oxid och elände av allting, kunde se kanterna på smältan flytta rundor under svetslågan men glida ihop ville det inte... Beklagade mig för damen och måste ha kräkt av mig ordentligt på svetsjäveln, för på min födelsedag för ett tag sedan så överraskade hon mig med denna:

View attachment 516702View attachment 516703

Eller nåja, hon överraskade mig med beställningsbekräftelsen iallafall. Själva maskinen kom något senare. Nu har jag dock fått hem den samt alla tillbehör också, och då vore det ju synd att låta ytterligare tid förspillas! :banana :yoparty :kär :tummenupp Nu är risken kanske inte överdrivet stor att hon läser här men vill ändå säga tack älskling, du är bäst!:krama :kär :krama :kär :krama :kär

Minns inte exakt hur många arbetspass det tog mig att åstadkomma fågelsmutsen på bilden ovan men det var åtminstone ett par stycken, och det här vet jag precis att det tog en eftermiddag:

View attachment 516704

Golvet i innerdelen helsvetsat, check! :tummenupp

Ska kanske inte säga att svetsen gjorde det enkelt då aluminium fortfarande är ett satans jävla pissmaterial att svetsa, men den gjorde det åtminstone fan så mycket enklare jämfört med min budgetmaskin. Jag vet inte riktigt vad det är, men den bryter igenom oxiden på ett helt annat sätt... Tidigare så hade jag helt enorma problem med tjock grå oxid som bara la sig över hela smältan och gjorde det helt omöjligt att få två separata bitar att glida ihop, kanten på smältan bara flyttade runt under svetslågan och ville verkligen inte blanda sig utan det var som att försöka få olja och vatten att samarbeta... Nu plötsligt går det som på räls. Det måste vara något fel med min gamla svets för såhär mycket enklare ska det fan inte vara med en kvalisortmaskin, nog för att denna är mycket ner avancerad än min gamla men i slutändan ska de ju göra samma sak och producera en ljusbåge av växelström som smälter metallen... Men denna gör det väl på ett bättre sätt eller något, jag vet inte.
Det är skönt när det äntligen funkar.
Minns inte om vi pratade om det förut men AC balansen påverkar ju hur oxiden bryts upp och kan göra det lättare eller svårare. Och på billigare maskiner inklusive den jag har för nästan 30kkr så har man inte alltid möjlighet att justera alla parametrar.

Här är parametrarna google hittade.
For welding aluminum with TIG, AC balance is typically set between 65-80%, while AC frequency is often between 80-120 Hz for thicker materials and up to 200 Hz for thinner materials or increased travel speed. These settings help achieve proper cleaning action and penetration, depending on the aluminum's thickness and cleanliness.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top