Harley Davidson m fl glidarhojar

”There’s no replacement for displacement.”

Dvs det är lätt att vänja sig vid kubik och det är beroendeframkallande. Man tycker sen att annat känns futtigt och surrigt, händer inget när man gasar, typ.

Om du ser förbi den känslan kan du kanske se andra kvaliteter med den lilla yamman. Hanterbarheten och att du är herre över hojen t ex. Sett många där det ser åbäkigt ut och de ser mest rädda ut för vad en stor, bänglig och vridstark hoj ska ta sig till.

Jag tror du kommer uppfatta den som extremt smidig, lättkörd och lite löjlig. Den har en märklig körställning som skänker kontroll, vilket du vill ha på uppkörning.

Du lär uppleva det mesta som enkelt på den, så det ger dig ett övertag om du behärskar övningarna på en ändå svårare hoj. Vad som sen känns bäst vet du ju själv.

Jag gillar radfyra med bra mellanregister. Works everytime.

Det ska bli intressant. Jag har precis kommit till stadiet att jag börjar känna mig rätt så trygg med min HD. Har ju övat en del och nött 30-40 mil med den, samt klarat lågfartsbanan ett par gånger. Känns avslappnat och kul att köra.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Det är väl knasigt med sportster dock att man inte sitter som på en sporthoj. Fotpinnarna är för långt fram.
"Sportster" är en amerikansk term som inte alls betyder samma sak som här i europa. Typ som "SS" på bilar (Camaro super sport). I Amerika är det mesta tuffa maskineriet av stål - heavy metal. Att optimera vikten på fordon med lättare material eller bemöda sig att räkna på hållfastheter och diverse kompromisser ses som en svaghet så man överlåter denna kvinnliga uppgift till japsarna, eller tyskarna att syssla med. Helt enkelt till folk som gärna underlåter sig på olika sätt.

Italienarna t ex gör allting annorlunda. Där börjar man med ett glas vin, sedan flaskan, sedan färgen och formen. Sist fyller man i med dom bärande strukturerna. Det är inget vi förstår, det kallas 'konst'.

Vi här i norden gör allting fyrkantigt. Det finns bara räta vinklar, är det 45 grader nånstans så har man bara vridit fyrkanten lite för att det ska se lite avancerat ut. Allt som är streamlinat med aningens komplicerade former anses osäkert och farligt, och är förbjudet. Så vi köper in det från kineserna istället.

Vi hade ju Saab. Men den var för osvensk. Nu har vi plastiga Volvos som inte får plats med vinterhjulen i kofferten.

Har upptäckt att det finns "rear controls" till sportster för sportig sittställning. Inte jättedyra heller.

Gillar verkligen min nya Nightster Trivs riktigt bra med denna hoj! Snygg är den också
fcfa64f5923ebce037a079d3e49a5bce.jpg

Kaminröret också?

Haha ”The leaf-blower” som de kallar den i staterna

Ärligt talat så är väl inte dämparen supercool, men inte så hemsk iallafall tycker jag Den ska hursomhelst bytas ut mot en S&S Grand national slip-on snart, då får jag lite bättre ljud också

Då har man efter årtionden med helförsäkring äntligen fått anledning att nyttja den.

Detta är helt orsakat av rövhål som kräver abs på motorcyklar. För hade inte min Kawa haft abs hade den haft luftade bromsar och vi kunde tagit den till sjön istället för Harleyn.

Inga personskador.
IMG_20250720_155636267_HDR.jpg

efter årtionden med helförsäkring äntligen fått anledning att nyttja den
Men vafasen Elm, hur lyckades du med det? Är det så länge sen du körde din Harly att du glömt att det är en glidare? .. eller tänkte du att ".. här ska vi glida i sidled .."?

Du tänkte göra en sån där elefantvändning va?

.. eller du, jag vet vad, det är värmen. Jag har blivit lite trögare i allt jag gör senaste tiden efter att vi fick 30*C här. Du behöver AC, eller svalka dig sjön. Och vila. Dricka mycket, jag dricker FUNs päronsaft, den är skitgod. Och KALLT vatten!

View attachment 518608View attachment 518609Hoppas det gick bra för dig! Har själv lyckats vurpa med min Harry några gånger. Mycket lack som kan bli repig.
Ja fy fasen va trist! Hoppas du inte skadat dig. Inget man vill vara med om.

Inga personskador här som tur var. Det är bra dom är breda om magen så dom inte faller platt. Kanske tur jag hade forward controls så fötterna inte satt precis bredvid motorn. Annars hade man ju blivit kvar där.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman