Fakta om Rc51, VTR sp1

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Efterlyser lite fakta kring VTR SP-1

Var nämligen och besökte Autoseum i Simrishamn härom dagen. De har två stycken sp-1 (eller en var kanske sp-2, ser ingen skillnad) varav den ena hade fel informationsskylt. Stod att modellen hette vtr1000f och introducerades 1997 m.m.
En äldre herre från autoseums vänner, vars mc-erfarenheter begränsas till Honda Gold Wing, som skriver skyltarna till mc-utställningen.
Påpekade detta och blev nyss uppringd med frågan om jag ville skriva en ny faktaskylt till modellen. Ifall jag kände till något de inte hittade på Wikipedia. Har som vanligt svårt för att säga nej...

Har t.ex. i bakhuvudet att fabriken gick med förlust för varje såld hoj av modellen, att den i princip släpptes bara för att slå konkurrenterna på fingrarna istället för att tjäna pengar. Hittar dock ingen källa på det.
Finns det något som är intressant för en motorintresserad museibesökare att läsa om modellen?

Tack på förhand!

Sök o du må finna.
Vtr sp1/2 (RC51) gjordes i ilska av Honda i princip....tröskade runt för länge med rc45 som visst var en bra cykel - men den piskade inte Ducati....o då blev Honda sura o tänkte aaaahhmen va faaen!!!- då gör VI en ducce på VÅRT sätt.....o det gjorde dom- o piskade Ducati.....
Snipp snapp snut- den sagan är nu slut.

2 VM titlar och otaliga övriga segrar, Joey Dunlop kasade på ön med den...

Finns inte nått gemensamt förutom namnet (typ) med den vanliga vtr 1000.

Sp1/2 smektes fram av HRC....den hade väl nån liten mysko sjuka (som att kasta av föraren) men sp2 modellen var en förfining av en redan jävligt kompetent cykel....
I WSB plockade dom en hygglig bit över 185 kusar på den, den var rejält bantad då den tävlades med.
Produktionscyklarna var lite övergödda- så därför blev det ett smeknamn därefter- thunderpig.

(Talar för min egen sjuka mor här....🙄😉)

//jj

SP-1 kunde man köpa 00 och 01 i rött eller silver
SP-2 kom 02 endast i vitt plus en SP-2 som släpptes 2005 som var svart.

Last edited:

Var nämligen och besökte Autoseum i Simrishamn härom dagen. De har två stycken sp-1 (eller en var kanske sp-2, ser ingen skillnad) varav den ena hade fel informationsskylt. Stod att modellen hette vtr1000f och introducerades 1997 m.m.
En äldre herre från autoseums vänner, vars mc-erfarenheter begränsas till Honda Gold Wing, som skriver skyltarna till mc-utställningen.
Påpekade detta och blev nyss uppringd med frågan om jag ville skriva en ny faktaskylt till modellen. Ifall jag kände till något de inte hittade på Wikipedia. Har som vanligt svårt för att säga nej...

Har t.ex. i bakhuvudet att fabriken gick med förlust för varje såld hoj av modellen, att den i princip släpptes bara för att slå konkurrenterna på fingrarna istället för att tjäna pengar. Hittar dock ingen källa på det.
Finns det något som är intressant för en motorintresserad museibesökare att läsa om modellen?

Tack på förhand!
Fast Honda var väl sura mest för att Ducati mutat FIM att få tävla med 1000cc i sina rackliga gamla V2or när japanerna bara fick använda 750cc i fyrorna.
Det var därför Honda byggde SP1/SP2.

Edit: skulle citera asfalt svarvare

Fast Honda var väl sura mest för att Ducati mutat FIM att få tävla med 1000cc i sina rackliga gamla V2or när japanerna bara fick använda 750cc i fyrorna.
Det var därför Honda byggde SP1/SP2.

Edit: skulle citera asfalt svarvare
Regelverket gynnade ju större motor med färre antal burkar, och iom det så var ju bollen i rullning. Större, men lättare, större men smalare, större men med annat vrid etc etc.

Det finns en chans att den nya infotavlan kommer vara väldigt omfattande! :tummenupp

Kanske läge att se över övriga utställningsföremål också? :hihi

Fotade av den två sidor långa artikeln i boken ultimate history of fast bikes/ Roland Brown och pm:ade dig. Hade vart roligare att posta i tråden, men copyright etc…
Inte jättemycket fakta, men lite iaf.

Det finns en chans att den nya infotavlan kommer vara väldigt omfattande! :tummenupp

Kanske läge att se över övriga utställningsföremål också? :hihi
Mm, men skyltarna var dessvärre inte så stora, och rymde tre språk. Tog tyvärr själv inte en enda bild, men man skymtar skyltarna lite på deras egna bilder.

Och jo, framförallt i mc hallen var det lite tråkig information på en del hojar. Mesta kopierat rakt av från Wikipedia.
På en Honda cb900f2 boldor stod det i princip bara "en pålitlig sporttourer från Honda"

Museet drivs ju till stor del av en förening som träffas varje onsdag och håller ordning på det, och de välkomnar nya medlemmar som vill hjälpa till. Tyvärr lägger jag redan min lediga tid på barnens föreningar, annars hade jag nog tyckt det varit roligt!
1000003061.jpg1000003062.jpg

Sök o du må finna.
Vtr sp1/2 (RC51) gjordes i ilska av Honda i princip....tröskade runt för länge med rc45 som visst var en bra cykel - men den piskade inte Ducati....o då blev Honda sura o tänkte aaaahhmen va faaen!!!- då gör VI en ducce på VÅRT sätt.....o det gjorde dom- o piskade Ducati.....
Snipp snapp snut- den sagan är nu slut.

2 VM titlar och otaliga övriga segrar, Joey Dunlop kasade på ön med den...

Finns inte nått gemensamt förutom namnet (typ) med den vanliga vtr 1000.

Sp1/2 smektes fram av HRC....den hade väl nån liten mysko sjuka (som att kasta av föraren) men sp2 modellen var en förfining av en redan jävligt kompetent cykel....
I WSB plockade dom en hygglig bit över 185 kusar på den, den var rejält bantad då den tävlades med.
Produktionscyklarna var lite övergödda- så därför blev det ett smeknamn därefter- thunderpig.

(Talar för min egen sjuka mor här....🙄😉)

//jj
Inte riktigt överen om att Vtr vann två VM.
Förar VM vanns av en som körde Vtr.
Men konstruktörs VM vanns av Ducati
Vet att många tycker att när en förare vinner VM på ett visst märke har de märket vunni VM.
Utan att ta hänsyn till konstruktörs VM.

Kemorabanan i Finland, nådens år 2000 och jag fick äran att testa en alldeles ny SP1 med svindyra akrapipor. Hojen var stenhård, både sadel och fjädring och kändes som en riktig racer. Åkte ut på banan på första varvet och bara kände lite hur den kändes och den var helt fantastiskt skön. Rapp, svängde lätt men var ändå stadig.
Man kör ut från depån, ut på långrakan (800 meter) följd av en snabbhöger som vid inspirerad körning tas i ca 200. Sen kommer en dubbelhöger som tas som en enda lång sväng, även den i relativt hög fart. Kort raka som slutar i en underbar, nypande vänster in i det som kallas karusellen.

Det här var då första gången jag gick från stängd trottel till att öppna den, med nedlägg (inte jättemycket då, det var ju första varvet) ...och bakhjulet flyttade sig en decimeter i sidled. Rycket när man öppnade gasen var sanslöst, det värsta jag någonsin upplevt både före och efter. Jag fick snabbt lära mig att man inte öppnade gasen utan att ha lite slir på kopplingen annars blev det rent obehagligt.

Förutom det så var det en fantastisk hoj... 😀

Det finns ett filmat test på DVD som tidningen Bike gjorde där SP2 var med de skickade med DVD:n när man köpte tidningen. Det var inte 2004 den hittade jag här hemma, möjligen att det är 2005 kolla med dem om det går att få tag i , SP2 sades vara lite trögstyrd minns jag. De kallade testet för Masterbike 2004 kanske de gjorde det även 2005. gamla GP legenden Randy Mamola var med som kommentator. Nån kanske kunde vara flink och ladda upp det på youtube. Ska leta lite med kanske jag hittar den jag har garanterat inte kastat den.

Redigerar

detta sa chat :

"The Honda VTR1000 SP-2 was tested in Masterbike 2002, held at the Circuito de Almería in Spain. That year’s event was especially competitive, featuring top-tier superbikes from Ducati, Aprilia, Suzuki, Yamaha, and Honda"

Så det är 2002 du skall söka efter !!

Redigerar igen

Här är SP2 9:16 typ:

Bifogat

• IMG_2811.jpg
    IMG_2811.jpg
    2.8 MB · Visningar: 4
  • IMG_2812.jpg
    IMG_2812.jpg
    2.3 MB · Visningar: 4
Last edited:
Var det inte runt den tiden Bike släppte CD:n med ljudet från en massa hojar? Minns att den gick på högvarv där hemma när man drömde om de senaste värstingarna :)

Edit: fanns tydligen en skiva från -99 och en från 2002

Kemorabanan i Finland, nådens år 2000 och jag fick äran att testa en alldeles ny SP1 med svindyra akrapipor. Hojen var stenhård, både sadel och fjädring och kändes som en riktig racer. Åkte ut på banan på första varvet och bara kände lite hur den kändes och den var helt fantastiskt skön. Rapp, svängde lätt men var ändå stadig.
Man kör ut från depån, ut på långrakan (800 meter) följd av en snabbhöger som vid inspirerad körning tas i ca 200. Sen kommer en dubbelhöger som tas som en enda lång sväng, även den i relativt hög fart. Kort raka som slutar i en underbar, nypande vänster in i det som kallas karusellen.

Det här var då första gången jag gick från stängd trottel till att öppna den, med nedlägg (inte jättemycket då, det var ju första varvet) ...och bakhjulet flyttade sig en decimeter i sidled. Rycket när man öppnade gasen var sanslöst, det värsta jag någonsin upplevt både före och efter. Jag fick snabbt lära mig att man inte öppnade gasen utan att ha lite slir på kopplingen annars blev det rent obehagligt.

Förutom det så var det en fantastisk hoj... 😀
Pigg liten krabat, stenhård i röven är den, framändan kanske är "hård" men följer och ger förtroende.
Skrivit innan i annan tråd om hur den börjar "leva" när den pressas. Vanligt fisåkande kan man tycka den är lite trög i tung- men fara runt som en apa på den- då dansar den ( men är lite av en heffaklump ändå- ännu mer jämfört med modernare vapen)
Har själv inte haft några hyss presenterade av henne, med jag har heller inte varit i närheten av dess gräns...den ligger över min förmåga- den byggdes ju ändock som ett fullblod...med mycket smink för att få den homologerad. Som fullblod rakt ut var hon nog...."intressant" att köra.

//

Pigg liten krabat, stenhård i röven är den, framändan kanske är "hård" men följer och ger förtroende.
Skrivit innan i annan tråd om hur den börjar "leva" när den pressas. Vanligt fisåkande kan man tycka den är lite trög i tung- men fara runt som en apa på den- då dansar den ( men är lite av en heffaklump ändå- ännu mer jämfört med modernare vapen)
Har själv inte haft några hyss presenterade av henne, med jag har heller inte varit i närheten av dess gräns...den ligger över min förmåga- den byggdes ju ändock som ett fullblod...med mycket smink för att få den homologerad. Som fullblod rakt ut var hon nog...."intressant" att köra.

//
Som jag minns den så svarade den bra på chassiändringar, höja/sänka bak och fram för snabbstyrd/stabil. sen var fjädringen väldigt bra för sin tid.
Däremot skulle vi byta däck på den och bakaxeln hade ärgat fast i hjullagren eller hylsan. Det var en 1 meter lång slägga, trästockar och en väldans massa bankade som till slut fick loss den :)

Back