Hur många mil körde du i dag?

Planen var 28 mil ungefär och det blev väl något liknande. Jag matade in Ängskär som vändpunkt och bad elektroniken att slippa upprepning av vägen.
20250710_200253.jpg
Det blev tyvärr en vändning eftersom en bom uppenbarade sig över en väg jag åkt på tidigare. När jag stannade vid bommen varnade cykeln för att det började bli brist på bränsle. Jag visste att det fanns en mack nån mil bort och siktade på den. Väl framme kunde jag konstatera att det nog var ett tag sen jag köpte bensin just där. Det fanns en byggnad, men inte så mycket mer.

Jaja, det finns ju navigation att ta hjälp av. Tyvärr hade den utvalda stationen enbart en svart slang att erbjuda så det blev ett försök till. Nu visade displayen 20 km räckvidd och det var bara 12 km att köra.
Det är rätt fantastiskt vad snålt man kan köra när det är lite bensin att tillgå. Sen visade det sig att det bara gick i 20,5 liter så jag skulle ha kommit 7-8 mil till.

Passerade även Forsmark som såg rätt mysigt ut.
20250710_203209.jpg

Idag blev det 33 mil på Viffern. Obligatoriska fikat intogs på Cafe älvhöjden i Skattungbyn.
DSC_1182.JPG
Sen lite längre bort en svettig promenad till Helvetesfallet.
DSC_1190.JPG
I och med att tiden sprang iväg pga punktering så hoppade vi över Storstupet som ligger efter samma väg och fräste hem till hundarna som varit ensamma snudd på för länge.

Idag drygt 50 mil, in allés ca 220 mil sedan i måndags. Har varit med farsan på FIM-rally i Lillehammer och i natt sover vi i Namsos på väg norrut.

Upp till 30 grader idag gör ju upplevelsen ”het”. I morgon mot Saltstraumen för nästa delmål.

Jo förresten, farsgubben är 82 bast och kör sin Honda Forza 350 på turen. Tydligen en bra touringhoj som funkar till det mesta🙂

Bifogat

• IMG_0355.jpeg
    IMG_0355.jpeg
    4.9 MB · Visningar: 34
  • IMG_0360.jpeg
    IMG_0360.jpeg
    704.9 KB · Visningar: 32
  • IMG_0378.jpeg
    IMG_0378.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 27
  • IMG_0394.jpeg
    IMG_0394.jpeg
    3 MB · Visningar: 30
  • IMG_0396.jpeg
    IMG_0396.jpeg
    525.5 KB · Visningar: 35
15-16 mil på nästan ofarbara ”vägar” och stigar på Fårö och norra Gotland. Uppehåll(!) och 18-20 grader. Nästan svettig!

Bifogat

• IMG_6192.jpeg
    IMG_6192.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 8
”Hemma” i Skåne igen efter Gotlandsäventyret. Blev ca 30 mil grus, stig och nån transport på asfalt. Plus 60 någonting Ystad-oskarshamn tor.
Tack Crille och Micke på MCtours Gotland för en enormt trevlig helg! Rekommenderas.

Bifogat

• IMG_6193.jpeg
    IMG_6193.jpeg
    2.4 MB · Visningar: 18
  • IMG_6198.jpeg
    IMG_6198.jpeg
    5.7 MB · Visningar: 18
Körde du Himalayan? Gillade du den?
Absolut! Lite ”surrig” i motorn, är ju bara en 450 med 40 HK, men funkade helt ok i skogen. Lite låg sitthöjd, men man står ju en del på stigarna, däcken var för mkt landsväg för de ”vägar” vi körde på. Sett till priset en klart duglig allroundhoj!

Back