Hur många mil körde du i dag?

18 mil idag från Göteborg och upp en bra bit i Bohuslän.
(Plus 20 mil i bil, 5 mil med tåg och 1 mil med buss. Fast det räknas ju inte.)

Idag gjorde jag DET. Jag hälsade av misstag på en moppe. Illa, jag vet. Det ska inte ske igen. Till mitt försvar bör nämnas att jag körde 125 km/t på en svängig 80-väg, jag mötte moppen i en kurva och tyckte det såg ut som en hojbroder/-syster på en motard.

Men…. Mopedkillen eller moppetjejen blev jätteglad och hälsade tillbaks med hela armen. Med en riktig hälsning, inte en Elon Musk-hälsning. Tänk om moppekillen/-tjejen nu för första gången kände sig accepterad av oss hojåkare? Kände att detta var stort och körde direkt hem och beställde en 125:a? I så fall har jag räddat en medmänniska från ett liv i elände och in i den go’a värmen som hojåkare. I så fall har jag gjort en bra sak idag.

38 mil. Inte så illa, har ju i stort sett bara varit lite utanför stan.
Skulle ju åka Sjundavägen igen. Det var höst senast. 19 oktober. Inte 24 grader och sol.

IMG_1076.jpeg
Just här var det fullt med folk, bilar och stora ryggsäckar. Åkte förbi.

Åkte andra sidan om sjön Klämmingen, förbi Dillnäs och Laxnebron. Delvis grus.
IMG_2034.jpeg
Det är sommar!

IMG_2037.jpeg
Sparreholm. Ståfika i skuggan. Varmt i skinnställ fast helt ok.

IMG_2038.jpeg
Tistad slott. Å en massa sockerbitar.

IMG_2041.jpeg
Var tvungen att åka deras allé. Inte så pjåkig.

Sörmland, inte illa alls. Höll mig mellan Katrineholm och Nyköping, utkanten av Flen. Jäkligt fint trots avsaknad av tunnlar med rondeller i, serpentinvägar, bergstoppar med snö.
Åkte på skyltar, kollade kartan i telefonen ibland. Vek av lite här och där.
En fantastiskt dag.
0,45 och 0,41 drog hojen. Kalla bromsskivor. Soft tempo alltså.

Planen var 28 mil ungefär och det blev väl något liknande. Jag matade in Ängskär som vändpunkt och bad elektroniken att slippa upprepning av vägen.
20250710_200253.jpg
Det blev tyvärr en vändning eftersom en bom uppenbarade sig över en väg jag åkt på tidigare. När jag stannade vid bommen varnade cykeln för att det började bli brist på bränsle. Jag visste att det fanns en mack nån mil bort och siktade på den. Väl framme kunde jag konstatera att det nog var ett tag sen jag köpte bensin just där. Det fanns en byggnad, men inte så mycket mer.

Jaja, det finns ju navigation att ta hjälp av. Tyvärr hade den utvalda stationen enbart en svart slang att erbjuda så det blev ett försök till. Nu visade displayen 20 km räckvidd och det var bara 12 km att köra.
Det är rätt fantastiskt vad snålt man kan köra när det är lite bensin att tillgå. Sen visade det sig att det bara gick i 20,5 liter så jag skulle ha kommit 7-8 mil till.

Passerade även Forsmark som såg rätt mysigt ut.
20250710_203209.jpg

Idag blev det 33 mil på Viffern. Obligatoriska fikat intogs på Cafe älvhöjden i Skattungbyn.
DSC_1182.JPG
Sen lite längre bort en svettig promenad till Helvetesfallet.
DSC_1190.JPG
I och med att tiden sprang iväg pga punktering så hoppade vi över Storstupet som ligger efter samma väg och fräste hem till hundarna som varit ensamma snudd på för länge.

Idag drygt 50 mil, in allés ca 220 mil sedan i måndags. Har varit med farsan på FIM-rally i Lillehammer och i natt sover vi i Namsos på väg norrut.

Upp till 30 grader idag gör ju upplevelsen ”het”. I morgon mot Saltstraumen för nästa delmål.

Jo förresten, farsgubben är 82 bast och kör sin Honda Forza 350 på turen. Tydligen en bra touringhoj som funkar till det mesta🙂

Bifogat

• IMG_0355.jpeg
    IMG_0355.jpeg
    4.9 MB · Visningar: 34
  • IMG_0360.jpeg
    IMG_0360.jpeg
    704.9 KB · Visningar: 32
  • IMG_0378.jpeg
    IMG_0378.jpeg
    1.7 MB · Visningar: 27
  • IMG_0394.jpeg
    IMG_0394.jpeg
    3 MB · Visningar: 30
  • IMG_0396.jpeg
    IMG_0396.jpeg
    525.5 KB · Visningar: 35
15-16 mil på nästan ofarbara ”vägar” och stigar på Fårö och norra Gotland. Uppehåll(!) och 18-20 grader. Nästan svettig!

Bifogat

• IMG_6192.jpeg
    IMG_6192.jpeg
    1.9 MB · Visningar: 8
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back