Elbil eller inte?

Alla boxar verkar ladda ungefär lika snabbt, hur lastbalanseringen funkar har jag ingen aning om, och fejkade jordfelsbrytare var det väl bara den där norska boxen som hade?

Jag pratade med en något Hippie aktig man som just pluggade in sin elbil på IKEA//Willys när jag passerade, han gjorde så att han åt middag en dag i veckan på IKEA (dom har en dag då det är billigare), gratisladdade under tiden, och antingen storhandlade han på willys samma dag eller gjorde det en annan dag och laddade under tiden han gjorde det också, för han hade ingen möjlighet att ladda hemma eller på jobbet, och det räckte oftast för honom.

Jag tror att det är samma ladd hastighet som hemmaboxarna har, och vad kan det bli, tre timmar med mat och handling (förmodligen elbilsbajsar han också för att maximera laddtiden) han får gratis bränsle till sin bil 20-30kW i veckan och det klarade han sig på

Resten (undantagsfall) laddade han på snabbladdare där han betalar ~5kr/kW

Så med den enklaste laddboxen, med nerställd laddhastighet för att den inte klarar lastbalansering så har du tankat mycket mer medans du sover än han gjorde.
Jag tror helt enkelt inte att du kan köpa "fel" laddbox längre, annat än kvalitetsmässigt.
Var det väldigt nyligen? Isåfall måste dom ha höjt laddhastigheten. När jag testade IKEA förra sommaren så var effekten begränsad till max 300 W...

Det var väl typ en månad sedan, när jag kollar laddkartan så är det 11kW både utanför Ikea och Willys (samma köplada, två ingångar)

Hur dom står sig när det är fullbelagt vet jag dock inte, ÅAS har jag aldrig sett mer än en som laddar åt gången, men många parkerar på dom platserna utan att plugga in????

DEFA vet jag har utveckling och montering i Norge/Sverige. Mest för att jag konsultar hos dem just nu. Och om jag inte minns fel försöker de köpa delar där det är möjligt från Europeiska tillverkare, men mycket hos Europeiska tillverkare kommer ju ändå från kina.

Och vad gäller elfordon så är ju en stor del av den industriella infrastrukturen uppäten av Kina, genom ett idogt arbete från CCP och statliga subventioner helt ägnade till att ta över den marknaden.
Läst på idag, lutar åt DEFA Power inkl 6m kabel + DEFA Balanser, som ser ut att kunna styra effektuttaget på alla faser individuellt. Någon som kan bekräfta?

Zaptec Go Laddbox med Perific Max Lastbalanserare klarar det inte, då den bara har effektbegränsning som reducerar effekten till bilen av alla faser gemensamt utifrån den mest belastade fasen.

Det var väl typ en månad sedan, när jag kollar laddkartan så är det 11kW både utanför Ikea och Willys (samma köplada, två ingångar)

Hur dom står sig när det är fullbelagt vet jag dock inte, ÅAS har jag aldrig sett mer än en som laddar åt gången, men många parkerar på dom platserna utan att plugga in????
Då måste jag testa igen.
Bilen har inga problem att ta emot 50 kW så länge laddaren är med på noterna.
Det var f.ö. öde på parkeringen just den dagen jag provade förra året.
Har även hört från andra "om man bor 5 km från IKEA och kör dit och laddar hela dagen, så KANSKE man får i tillräckligt för att det ska gå jämnt ut".

Då måste jag testa igen.
Bilen har inga problem att ta emot 50 kW så länge laddaren är med på noterna.
Det var f.ö. öde på parkeringen just den dagen jag provade förra året.
Har även hört från andra "om man bor 5 km från IKEA och kör dit och laddar hela dagen, så KANSKE man får i tillräckligt för att det ska gå jämnt ut".
En hel station balanserar mellan alla laddpunkter, så om alla används kan det potentiellt begränsas ganska hårt beroende på hur mycket kapacitet som finns där.

Läst på idag, lutar åt DEFA Power inkl 6m kabel + DEFA Balanser, som ser ut att kunna styra effektuttaget på alla faser individuellt. Någon som kan bekräfta?

Zaptec Go Laddbox med Perific Max Lastbalanserare klarar det inte, då den bara har effektbegränsning som reducerar effekten till bilen av alla faser gemensamt utifrån den mest belastade fasen.
Den DEFA lastbalanseraren jag har är lika "dum" som de flesta, dvs den kan inte balansera utan belastas en fas för högt sänks laddströmmen.
Min laddare och balanserare är från 2024 om jag inte minns fel.

Så kolla noga på specarna 👍

Den DEFA lastbalanseraren jag har är lika "dum" som de flesta, dvs den kan inte balansera utan belastas en fas för högt sänks laddströmmen.
Min laddare och balanserare är från 2024 om jag inte minns fel.

Så kolla noga på specarna 👍
Tack alla för input.
Detta fick mig att byta lastbalanserare till en som kan ha kontakt med nordpol och meddela laddboxen.
Riktig lastbalansering mellan faserna funkar inte på denna heller, men har koll på timpriset kan den till skillnad från DEFA balanserare

Således…
Beställt laddbox DEFA 22kW + jordfelsbrytare + Perific (fd Enegic) lastbalanserare. Den kan kopplas till Nordpol för timpris som sedan meddelar DEFA då det är billigt att ladda.

Då ska det räcka att ställa in DEFA en gång och sedan använda Enegic-Appen för att monitorera timpriset.

Bilen kan man sedan ställa in som vanligt att ladda efter schema, i Volvo’s App.

Vet att Volvon bara stödjer 11kW men framtidsäkrar, kostar bara 4meter tjockare kablar mellan elcentral o laddbox för 22kW-stöd.
Och det blir en till elbil i hushållet senare!

Är enbart hustrun som kommer köra bilen, hon fick välja bil, färg och utrustning.
Blir bra detta!

Vet att Volvon bara stödjer 11kW men framtidsäkrar, kostar bara 4meter tjockare kablar mellan elcentral o laddbox för 22kW-stöd.
Och det blir en till elbil i hushållet senare!

VVar det inte Zaptek som hade en box med två kablar just för två bilars hushåll och som laddade 22 eller 2x11 killiga wattar

Spelar IOFS ingen roll då du knappast behöver ladda båda samma natt

VVar det inte Zaptek som hade en box med två kablar just för två bilars hushåll och som laddade 22 eller 2x11 killiga wattar
Finns flera med 2 uttag tror jag.
Men då sätter jag troligen upp en till laddbox. Den första ska sitta framför bilarna, den andra sätter jag troligen på sidan/bak. DÅ är man oberoende av var laddluckan sitter och kan köra o backa in bilarna. Långa kablar bör man undvika.

Spelar IOFS ingen roll då du knappast behöver ladda båda samma natt
Vi båda kör väldigt mycket, totalt ca 8k mil per år.

Från den där elbilstävlingen, tvåan efter en Påårrsche; (33sek diff)

Tesla Model S Long Range 2025
Total tid: 17:55:52
Total körsträcka: 165 mil
Laddstopp: 5
Kortaste laddning: 5 min
Längsta laddning: 16 min
Total laddtid: 61 min

61 minuter på en 17 timmarsdag är ju ändå inte mycket elbilsbajsande, eller hur GuW?

Från den där elbilstävlingen, tvåan efter en Påårrsche; (33sek diff)

Tesla Model S Long Range 2025
Total tid: 17:55:52
Total körsträcka: 165 mil
Laddstopp: 5
Kortaste laddning: 5 min
Längsta laddning: 16 min
Total laddtid: 61 min

61 minuter på en 17 timmarsdag är ju ändå inte mycket elbilsbajsande, eller hur GuW?

Jag tror att detta faktum framförts ett ganska stort antal gånger sedan 2018-2019 men det är ju roligare att tro att det fortfarande är Kangoo electric som är peak elbil.

Med vänlig hälsning,

Jag hade nog behövt ladda minst 3-3,5 timme med eNiro'n.
OM det var varmt ute och man höll 100 i snitt.
Var det någon eNiro med i startfältet? 🤔

Nej särskilt inte som det var 5 stopp på en resa, det blir som lite bajs varje gång då, men det är väl också fullt normalt för elbilister, att bajsa som en hare ungefär...

Jag hade nog behövt ladda minst 3-3,5 timme med eNiro'n.
OM det var varmt ute och man höll 100 i snitt.
Var det någon eNiro med i startfältet? 🤔

Tror inte det, men kamerakillen satt och skämtade om att köra med en första generationen Leaf....

Bortsett från Scanian så är nog alla bilar noga valda för att kunna göra en bra tid, om det då är största batteriet//tvåhjulsdrift, mest aerodynamiska bilen eller batteribytesbil.

Sedan hade alla optimerat sina bilar, lånat mindre hjul, tejpat kaross-skarvar, överpumpat däcken osv.

Någon hade tejpat av bilen med byggplast för att bara behöva kyla/värma förarplatsen, osv.

Tror inte det, men kamerakillen satt och skämtade om att köra med en första generationen Leaf....

Bortsett från Scanian så är nog alla bilar noga valda för att kunna göra en bra tid, om det då är största batteriet//tvåhjulsdrift, mest aerodynamiska bilen eller batteribytesbil.

Sedan hade alla optimerat sina bilar, lånat mindre hjul, tejpat kaross-skarvar, överpumpat däcken osv.

Någon hade tejpat av bilen med byggplast för att bara behöva kyla/värma förarplatsen, osv.
Ja, jag såg på tidigare års startfält att det var lite bättre klass på deltagarna än min eNiro. 🫣

Hade ju varit lite kul att se hur "vanliga"elbilar hade klarat uppgiften.
ID3, ID4, Skoda, KIA, Volvo osv.
Kanske tom en Leaf. 😉

Ja, jag såg på tidigare års startfält att det var lite bättre klass på deltagarna än min eNiro. 🫣

Kanske tom en Leaf.

Redan gjort, e-niro och ionIQ från stenåldern med 28kWh batteri. Tog några timmar längre men då kunde de inte ladda på Teslaladdare utan hänvisades till sådana där 22kW eller möjligen 50kW laddare som fanns 2020…

Med vänlig hälsning,

Kanske tom en Leaf. 😉

Första generationen Kangoo, Första generationen Leaf, Första E-NV med lilla batteriet osv...

Det finns många rakt av dåliga bilar från den tiden.

Men nej jag håller med, ett race med lite vanligare/billigare bilar hade varit kul, men då kanske man inte ska köra Ystad Haparanda, utan en lite kortare sträcka

Då tror jag laddhastighet blir avgörande, man vill inte ha en bil som inte klarar upprepade snabbladdningar (Leaf) eller som har max 100kw snabbladdning enbart i det optimala spannet

Visst var både ettan och tvåan fyrkrafs?

Back