Delar inte helt din uppfattning om när citering krävs då det blir onödigt mycket textmassa och ibland är inläggen mer allmänt hållna än bara som svar på ett annat inlägg. Så viktiga är inte vare sig mina eller dina inlägg att alla måste citera dem om svaren berör samma saker. Tycker jag.
Etablerade medier bygger på förtroende, eller skall i vart fall göra det. ”Alternativa medier” bygger många gånger (inte alla) på konspirationer, hets och misstänkliggöranden. Det är självklart ett (av flera) problem. Nu kan man absolut anföra att man saknar förtroende för tex DN eller Public Service för att de vinklar och utelämnar viss information osv. Det köper jag, men då skall man nog ha lika höga krav på alla slags medier för att den linjen skall kännas hållbar.
Om man nu tycker att alla etablerade medier inkl Public Service är ”vänstervridna” och av den anledningen söker sig till ”alternativa medier” (implicit högervridna) för att få balans; stör det inte det minsta att så pass många av dem är väldigt ensidiga, sprider konspirationsteorier och har tydliga kopplingar till Putinregimen i Ryssland?
Mig stör det; jag läser gärna tex Dagens Industri (vänster?) och följer många internationella kanaler med gott renommé på tex Bluesky för att få en någorlunda bred bild av omvärlden.
Sedan får man självklart värdera själva informationen; den kan i sig vara lika sann oavsett var den finns, även om långt ifrån alla medier har som mål att skildra, förklara eller utveckla.
Med vänlig hälsning,