Momentnyckelförlängare vilken?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Jag har en momentnyckel som är 1/2" i adaptern där framme.

Jag behöver en förlängare som gör att jag kan ansluta mina små bits och då en T40.

Finns det ens en förlängare som går från 1/2" till det-jag-skall-ha-men-inte-vet-storleken-på?
Eller måste man gå via adapter?

Om man går via adapter med momentnyckel, blir det inte fel värden då iom adaptern är emellan eller kan man skita i det och köra på som vanligt iaf?

Är det en sådan här jag skall ha? Kan man byta ut de bitsen som sitter i hylsorna mot andra?

Jag har en förlängare som följde med i momentnyckellådan men kanske ska köpa denna då den är längre?

Jag har en momentnyckel som är 1/2" i adaptern där framme.

Jag behöver en förlängare som gör att jag kan ansluta mina små bits och då en T40.

Finns det ens en förlängare som går från 1/2" till det-jag-skall-ha-men-inte-vet-storleken-på?
Eller måste man gå via adapter?

Om man går via adapter med momentnyckel, blir det inte fel värden då iom adaptern är emellan eller kan man skita i det och köra på som vanligt iaf?

Är det en sådan här jag skall ha? Kan man byta ut de bitsen som sitter i hylsorna mot andra?

Jag har en förlängare som följde med i momentnyckellådan men kanske ska köpa denna då den är längre?
Momentnyckeln du har med ½" anslutning, vilket är det högsta moment den kan ge ?
Vilka moment ska du dra
citat: mina små bits och då en T40
med ?

Tror det är 200nm om jag inte minns fel.
Då betyder det att den om den är av 3%-noggranhettypen kan ha ett fel på + 6 Nm
och
om den är 4%-noggranhettypen kan ha ett fel på + 8 Nm
Vilket kan bli för mycket om du ska dra nått med tex 20Nm. Nått dyrt går sönder, tex gängor.
Självklart kan felet ochså vara att momentnyckeln drar med för lågt moment.
Men det brukar enligt min erfarenhet inte kosta något.

Då betyder det att den om den är av 3%-noggranhettypen kan ha ett fel på + 6 Nm
och
om den är 4%-noggranhettypen kan ha ett fel på + 8 Nm
Vilket kan bli för mycket om du ska dra nått med tex 20Nm. Nått dyrt går sönder, tex gängor.
Självklart kan felet ochså vara att momentnyckeln drar med för lågt moment.
Men det brukar enligt min erfarenhet inte kosta något.
Dessa skall dras med 20-25nm. Tänkte ställa in den på 20nm om det ens går förresten...

Asch…det är väl inget?
Bakhjulsmuttern på min Moto Guzzi ska dras med 260Nm 😎

Köp en hylsa 1/2 t40 istället för att krångla -kör såna med mutterknack till limträförband då skruvarna är närmre 40cm så spar det tid
Bitsen i dom vi har är inte utbytbara utan när dom gjort sitt så är dom förbrukade
image.jpg

Köp en hylsa 1/2 t40 istället för att krångla -kör såna med mutterknack till limträförband då skruvarna är närmre 40cm så spar det tid
Bitsen i dom vi har är inte utbytbara utan när dom gjort sitt så är dom förbrukade
View attachment 516866
Ja så får det bli. Kommer ju bara ha bitsen till Vespan och inget annat så de håller nog en evighet.

Dessa skall dras med 20-25nm. Tänkte ställa in den på 20nm om det ens går förresten...
Då ska du ha en annan momentnyckel. Inte en momentnyckel som maxar 200Nm.
tex https://www.clasohlson.com/se/Momentnyckel-1-4-tum-5-25-Nm-Cocraft/p/41-2679
Liknande finns på Jula och Bilbuttrix.
Har själv av det här skälet minska felet Momentnycklar som maxar 20Nm, 50Nm och 110Nm.
Och är det torra gängor (utanför motorn) dra inte mer än 2/3 av angivet moment om gängorna blivit feta av olja eller fett, tex på mina hojar bakaxelmuttern som torr ska dras med 100Nm.
Jag drar med 68Nm för gängan är fet av olja och fett på bakaxeln.
Ett vanligt problem på SH är sönderdragna gängor. Vilket blir om man drar för hårt.
Jag har själv dragit för hårt.

Last edited:
Ja fan, kanske är bättre och så passar ju bitsen lättare också. Min tidigare nyckel är från Classes också.
Bra val ! :)
Jag kan bjuda på senaste gängan jag drog sönder med momentnyckel. Skulle dra dit vänster fotpinne med växelmekanismen. Drog med momentnyckel när jag känner gängorna i aluminium gå innan momentet.
Förklaringen var enkel, kedjeolja hade smort upp gängadehålet i ramen. Hade den oförskämda turen att skruven var kort och det fanns fler gängor innanför de förstörda så med längre skruv funkade det. Slapp insatsgänga och så vidare.

Bra val ! :)
Jag kan bjuda på senaste gängan jag drog sönder med momentnyckel. Skulle dra dit vänster fotpinne med växelmekanismen. Drog med momentnyckel när jag känner gängorna i aluminium gå innan momentet.
Förklaringen var enkel, kedjeolja hade smort upp gängadehålet i ramen. Hade den oförskämda turen att skruven var kort och det fanns fler gängor innanför de förstörda så med längre skruv funkade det. Slapp insatsgänga och så vidare.
Ibland har man tur. =)

Att dra 20 Nm med en nyckel som toppar 200 Nm kommer inte att fungera, själv använder jag aldrig den nedre halvan av skalan.

Här har du en bra momentnyckel för sexkantsbits: https://products.wera.de/en/torque_...with_reversible_ratchet_click-torque_a_6.html
Bra rekommendation !
dvs
Max 200Nm momentnyckel användes för moment i område 100 - 220 Nm
Max 100Nm momentnyckel användes för moment i område 50 - 110 Nm
Max 50Nm momentnyckel användes för moment i område 25 - 55 Nm
Max 25Nm momentnyckel användes för moment i område 12 - 27 Nm
Max 20Nm momentnyckel användes för moment i område 10 - 22 Nm
Hur kan man använda en 20Nm momentnyckel till 22 Nm ?
Lätt, man ställer nyckeln på 20 Nm och drar med 20Nm.
10 % för lågt moment är enligt min erfarenhet inte något problem.
Det vanliga på sporthoj är trådar om sönderdragna gängor, sönderdragna gängor uppstår när man drar med för högt moment.
Men ta gärna fram trådar där problemet varit dragning med 10% för lågt moment?

Back