Noll vision - i praktiken

Jag körde Slingerbulten igår med bilen.
Mötte ca 20-25 hojar. Jag räknade till sju stycken helt utan lyse fram.
Idag, en kort sväng genom stan, de två hojarna jag mötte körde bägge utan lyse.
För ca 10 år sedan minns jag att det var rätt vanligt att hojar körde med helljus för att synas bättre. Antar de som nu kör med släckt ljus är samma personer som helt enkelt gett upp och konstaterat att de ändå inte syns.

Jag körde Slingerbulten igår med bilen.
Mötte ca 20-25 hojar. Jag räknade till sju stycken helt utan lyse fram.
Idag, en kort sväng genom stan, de två hojarna jag mötte körde bägge utan lyse.

Var det mycket gammelhojar ute o körde?

Möjligheten att köra nedsläckt försvann väl runt 2001 tror jag när man plockade bort on/off knappen för lyse på motorcyklar(EU regel?)

Minns att jag köpte en sidoimporterad XR650 årsmodell 2001 med on/off för lyse medans polare med svensksålda hojar av samma årsmodell inte hade det.

Var det mycket gammelhojar ute o körde?

Möjligheten att köra nedsläckt försvann väl runt 2001 tror jag när man plockade bort on/off knappen för lyse på motorcyklar(EU regel?)

Minns att jag köpte en sidoimporterad XR650 årsmodell 2001 med on/off för lyse medans polare med svensksålda hojar av samma årsmodell inte hade det.
Kollade inte alla men det var nog lite äldre hojar. Min 01a och 02a har knapp för off, park och on.

Åkte på Bergslagsvägen i helgen. Stockholms stads trafikförvaltning (eller vad den nu heter) är ju som de är, vettig 70-väg blir 60 km/h. Men är det de självkörande bilarna som inte kan anpassa farten? Varje rondell är nedsatt till 40 km/h, har de vält när de försöker hålla 60 genom rondellen?

1747639270148.png

För ca 10 år sedan minns jag att det var rätt vanligt att hojar körde med helljus för att synas bättre.

De som köpt BMW’s officiella tillbehörs extraljus till en sådan där BMW som man måste stå upp och köra genom stan verkar också ha köpt någon slags rättighet att ha på dem på full sprutt precis hela tiden.

Det är i alla fall vad flera häromkring sysslar med. Sedan blir exakt dessa personer helt vansinniga när man möter dem med bil på vintern och inte bländar av ledrampen tre kilometer innan mötet…

JAG kör BMW och JAG får ha på hellyset så att JAG syns…

De som köpt BMW’s officiella tillbehörs extraljus till en sådan där BMW som man måste stå upp och köra genom stan verkar också ha köpt någon slags rättighet att ha på dem på full sprutt precis hela tiden.

Det är i alla fall vad flera häromkring sysslar med. Sedan blir exakt dessa personer helt vansinniga när man möter dem med bil på vintern och inte bländar av ledrampen tre kilometer innan mötet…

LGF och "bred last" varning :brynad

Sen finns ju de som även monterat på gul plast framför strålkastaren, då det tydligen skall synas bättre. Fattas bara blå saftblandare så är schablonbilden av trafikpolis-wannabe fulländad.

Om du tänker på de små runda orginaltillbehören så är de godkända som extra varselljus. Kopplas så att de lyser ihop med halvljus under dagtid o sedan släcks när "skymningssensorn" anser att det blivit för mörkt.
De får dessutom lysa ihop med helljus.

Har man istället installerat HEX ezCan på hojen kan man sänka varselbelysningen till 10% och ha 100% ihop med helljus

Vad vill jag ha sagt? Jo, kanske att BMWs egen lösning är lite för enkel (men billigare, ezCan kostar närmare 3000:- exkl ljusen)

Sen finns ju de som även monterat på gul plast framför strålkastaren, då det tydligen skall synas bättre. Fattas bara blå saftblandare så är schablonbilden av trafikpolis-wannabe fulländad.

MC-safe har tydligen fått denna plastskiva godkänd. Det den gör är inte att på något sätt efterlikna polis-MC (har aldrig sett en Polis-MC med MC-safe-skiva) utan att hojens halvljus även blir synligt från sidan. Färg är enligt dem vald för bästa synlighet, och det är väl det som gör att de förknippas med Polisen som också har varselfärger.

Sedan finns det givetvis folk som vill efterlikna polis osv men det räcker ju ibland att köra en vit BMW för att andra trafikanter skall kissa på sig. Märkligt.

Med vänlig hälsning,

MC-safe har tydligen fått denna plastskiva godkänd. Det den gör är inte att på något sätt efterlikna polis-MC (har aldrig sett en Polis-MC med MC-safe-skiva) utan att hojens halvljus även blir synligt från sidan. Färg är enligt dem vald för bästa synlighet, och det är väl det som gör att de förknippas med Polisen som också har varselfärger.

Sedan finns det givetvis folk som vill efterlikna polis osv men det räcker ju ibland att köra en vit BMW för att andra trafikanter skall kissa på sig. Märkligt.

Med vänlig hälsning,
Bortsett från att det jag skrev innehöll en stor dos ironi, menade jag inte att den gula plastskivan gör att hojen ser ut som en polishoj, förutom möjligen en fransk sådan, mer att det hos vissa BMW-förare finns den här tendensen att fokusera på vissa trafiksäkerhetsdetaljer som inte är så vanligt bland förare av andra märken, inte sällan kombinerat med en bestämd attityd som signalerar ordning och reda och att vilja styra upp saker i trafiken. Lite trafikpolisvibbar, helt enkelt.

Givetvis kör jag själv BMW, vilket bevisar att alla BMW-förare inte är så där, men att bland förare med sådan personlighet är sannolikheten hög att de råkar köra BMW 😅

Trafiksäkerhetstänkande är rätt vanligt bland de som kör mycket hoj.

BMW är rätt vanligt bland de som kör mycket hoj.

Goldwing är också rätt vanligt bland de som kör mycket hoj.

Slutsatser?

Sedan har jag också sett de där polisklibbade hojarna med grötmyndiga förare som uppenbarligen finner nöje i att försöka se ut som poliser. Men det är ju som att det finns knarkare som kör R1 liksom. Inte hojens fel.

Med vänlig hälsning,

Om du tänker på de små runda orginaltillbehören så är de godkända som extra varselljus. Kopplas så att de lyser ihop med halvljus under dagtid o sedan släcks när "skymningssensorn" anser att det blivit för mörkt.
De får dessutom lysa ihop med helljus.

Ingen aning, men med tanke på hur de bländar andra trafikanter så kan jag inte tänka mig att det är ens i närheten av lagligt…? Eller så är det precis som jag skrev ovan - idioterna kör verkligen med hellyset på hela tiden.

Någon med denna kombo verkar bo en bit upp längs älven från min byhåla. Det är i alla fall där man möter honom flera gånger i veckan. Och med tanke på att det redan går rykten om honom på byn och att han verkar ha retat upp en hel del bilister så är det nog bara en tidsfråga innan någon avsiktligt rammar honom av vägen. Då kan han trösta sig med att han i alla fall syntes…

Ingen aning, men med tanke på hur de bländar andra trafikanter så kan jag inte tänka mig att det är ens i närheten av lagligt…? Eller så är det precis som jag skrev ovan - idioterna kör verkligen med hellyset på hela tiden.

Någon med denna kombo verkar bo en bit upp längs älven från min byhåla. Det är i alla fall där man möter honom flera gånger i veckan. Och med tanke på att det redan går rykten om honom på byn och att han verkar ha retat upp en hel del bilister så är det nog bara en tidsfråga innan någon avsiktligt rammar honom av vägen. Då kan han trösta sig med att han i alla fall syntes…
Låter som något kraftigare än BMWs ljus - de lyser starkt men tycker inte att de bländar på dagtid. Väldigt många GS-förare som har på hojen här runt Göteborg
Däremot finns en del andra som kör på helljus dagtid för att synas extra väl - klart irriterande om det är en hoj med bra belysning

Det kan ju vara så att vederbörande bara inte fattat att man kan vrida ned dimljusen lite så att de lyser rätt…

Med vänlig hälsning,

Dimljus är för övrigt en märklig företeelse. Har aldrig varit med om något fordon, i något väder, där jag upplevt det som att de varit till någon som helst nytta. Är det inte tillräckligt dimmigt ser man bättre med halvljus. Är det tillräckligt dimmigt är dimljusen ändå meningslösa då de har så kort räckvidd att dess ända funktion blir att förstöra mörkerseendet.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!