Heaven
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 29 Oct 2023
- Hoj
- Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Oavsett vad man kallar det så handlar det om ett ingrepp från staten som kan få rejält allvarliga konsekvenser för en persons liv och möjlighet att försörja sig, så det får inte ske lättvindigt utan måste finnas rejält starka skäl, bygga på vetenskaplig grund och ske rättssäkert. Det finns ett flertal medicinska åkommor som kan leda till återkallat körkort och för flera av dessa kan återkallandet ske enbart baserat på specifika tester utan en helhetsbedömning.
Det har t ex gällt synfält. Skrevs en del i media för ett tag sen om människor som blivit av med körkortet pga. att deras ögonläkare rapporterat resultatet av synfältsundersökning till Transportstyrelsen. Detta trots att testet som användes inte var till för att testa förmågan att se i trafiken utan användes diagnostiskt för att undersöka synfältet för varje enskilt öga. I praktiken kunde patienter ha perfekt synfält i trafiken, dels därför att båda ögonen samverkar, dels därför att ögonen hela tiden rör sig och scannar av omgivningen, inte tittar statiskt på en punkt som i det aktuella testet.
Först efter att det varit uppe en hel del i media och politiker började trycka på gav Transportstyrelsen med sig och riktlinjerna ändrades så att det ställdes krav på att ett annat test skulle användas som mäter synfältet när båda ögonen jobbar tillsammans. I flera andra länder har personer också möjlighet att få behålla körkortet om de klarar ett test i körsimulator.
Så Transportstyrelsen verkar ha snöat in på väldigt specifika och snäva mätmetoder som helt ignorerar vad människor faktiskt har för förmåga att klara körning i trafiken och detta kan få enormt allvarliga konsekvenser för de som drabbas.
Det har t ex gällt synfält. Skrevs en del i media för ett tag sen om människor som blivit av med körkortet pga. att deras ögonläkare rapporterat resultatet av synfältsundersökning till Transportstyrelsen. Detta trots att testet som användes inte var till för att testa förmågan att se i trafiken utan användes diagnostiskt för att undersöka synfältet för varje enskilt öga. I praktiken kunde patienter ha perfekt synfält i trafiken, dels därför att båda ögonen samverkar, dels därför att ögonen hela tiden rör sig och scannar av omgivningen, inte tittar statiskt på en punkt som i det aktuella testet.
Först efter att det varit uppe en hel del i media och politiker började trycka på gav Transportstyrelsen med sig och riktlinjerna ändrades så att det ställdes krav på att ett annat test skulle användas som mäter synfältet när båda ögonen jobbar tillsammans. I flera andra länder har personer också möjlighet att få behålla körkortet om de klarar ett test i körsimulator.
Så Transportstyrelsen verkar ha snöat in på väldigt specifika och snäva mätmetoder som helt ignorerar vad människor faktiskt har för förmåga att klara körning i trafiken och detta kan få enormt allvarliga konsekvenser för de som drabbas.