Du föds som en fri människa, att vara fri och vistas ute i samhället är en rättighet som ges dig och som också kan tas ifrån dig om du begår brott. Du straffas genom att bli fråntagen din rätt att vara fri och placeras istället i fängelse. Om du förtjänat rätten att få framföra ett fordon så kan du också straffas genom att bli fråntagen den rätten ifall du begår ett brott. Ser inte riktigt syftet med att klyva hår och märka ord, ärligt talat så skiter jag i om det är ett straff "på pappret" eller inte. Varje människa lär väl anse sig straffad om man blir av med lappen av en eller annan anledning. Om det inte är en bestraffning, vad är då annars syftet med att dra in körkortet vid trafikbrott?
Sen så...
Om du bryter mot reglerna i trafiken eller blir dömd för ett brott så kan du förlora ditt körkort. Det är Transportstyrelsen som fattar beslutet om att åter ...
www.domarbloggen.se
"Högsta förvaltningsdomstolen har bedömt att en återkallelse av körkort på grund av ett trafikbrott eller annat brott visserligen
är ett straff enligt Europakonventionen"
Sådeså
Det är ju en sak vad man upplever någonting vara och vad det faktiskt är.
Visst. Om jag får mitt körkort återkallat så upplever jag det som ett straff. Men det betyder inte att det enligt Svensk lag är ett straff. (även om det verkar kunna anses vara ett straff enligt europakonventionen).
Vissa saker känns självklara medan andra inte är lika självklara.
Om du gör dig skyldig till ett grovt brott och blir dömd till fängelse och därmed inlåst så är det ett straff och det är troligen så att du kommer att anse det som ett straff.
Om du skulle drabbas av en psykos och bli tvångsomhändertagen och därmed inlåst så är det absolut inte ett straff men sannolikheten är ganska stor att du kommer att känna det som att du blir straffad.
Om du kör för fort och får böter, dvs blir ifråntagen pengar, så är det ett straff och du anser säkert också att det är det.
Om du istället har skulder och kronofogden kommer och hämtar pengar så är det inte ett straff.
Men i båda fallen blir du fråntagen pengar
Det funkar ju inte heller riktigt att koppla det till grundläggande fri och rättigheter.
Visst. Ifråga om fängelse så gör det det då det innebär att man fråntas en av sina grundläggande rättigheter. Men ifråga om tvångsomhändertagande för psykisk sjukdom funkar det inte.
Vad gäller böter funkar det inte heller för det är inte en grundläggande mänsklig rättighet att ha en viss mängd pengar på banken.
Så vad som är ett straff och vad som inte är det är inte definierat pga hur det upplevs av den som utsätts för det utan bara beroende på hur det definierats i lagen.
Dvs om lagen varit annorlunda skriven så hade det kanske inte varit ett straff att få fängelse utan istället en administrativ åtgärd då man ifrågasätter din lämplighet att få gå fritt i samhället på samma sätt som med körkortsåterkallelser.
Man kan tycka att det är hårklyverier men det är ändå ganska viktigt att hålla isär begreppen när man diskuterar saken så att man faktiskt diskuterar saker utifrån vad dom enligt lagen faktiskt är och inte vad du eller jag eller någon annan upplever det vara då det ju innebär att diskussionen fastnar redan på stadiet om det är ett straff eller inte och man kommer aldrig till frågan om huruvida det är vettigt att omhänderta körkortet på grundval av ett blodprov med dåligt bevisvärde då det inte är tillräckligt vetenskapligt utrett pga moraliska aspekter kring själva studierna.