Transportstyrelsen drar in körkort pga PEth-test

Om man nu försöker vara djävulens advokat här då (vilket inte innebär att jag därmed tycker att den förändrade praxisen är bra)…

Det finns ett grundläggande vandelskrav bl.a. för att få inneha körkort.

Uppstår tvivel om allmän nykterhet - opålitlighet i nykterhetshänseende som de skriver - så tolkar i alla fall jag det som att Transportstyrelsen kan dra in körkortet på grund av detta.

Hög alkoholkonsumtion över tid medför rimligen också kraftigt ökade risker för att inte vara en trafiksäker, omdömesgill och nykter förare och enligt ovan länk så är det inte enbart konstaterat rattfylleri som kan innebära körkortsåterkallelse.

Den skärpta synen på vandel från regeringens sida är förstås också logisk med tanke på att man också vill införa skärpta vandelskrav för uppehållstillstånd. Mindre inflytande för V och mer för KD skall förstås synas någonstans. :)

Med vänlig hälsning,

Förra gången det här var uppe för något halvår sedan så såg det ut som att politikerna höll på att reagera. Men det intresset försvann kanske när tidningarna slutade skriva om det.

Fel av mig, ungefär två månader sedan det var uppe. Efter det lät det som ministern skulle "göra något", men byråkratins kvarnar mal långsamt när maktmedel ska avskaffas.

https://www.sydsvenskan.se/2025-03-...ska-inte-racka-for-att-fa-korkortet-indraget/ (ja jag har postat den förut)

Förslaget: Blodprov ska inte räcka för att få körkortet indraget​

15 mars 2025 06:00
Nyligen uppmärksammade Sydsvenskan att blodprov som visar på trafikfarliga alkoholvanor kan leda till indraget körkort. Nu kan reglerna vara på väg att ändras.
  • ca03929e-c754-4ae6-9673-4938b83fe632.png

Peggy RookeText
    Peggy Rooke
Läkare är skyldiga att larma Transportstyrelsen om en person inte är medicinskt lämplig som förare. Förhöjda värden på blodprov som mäter alkoholkonsumtion kan vara tillräckligt för att körkortet återkallas. Men nu kan regelverket ändras.

Öppna bild i helskärmsläge
Läkare är skyldiga att larma Transportstyrelsen om en person inte är medicinskt lämplig som förare. Förhöjda värden på blodprov som mäter alkoholkonsumtion kan vara tillräckligt för att körkortet återkallas. Men nu kan regelverket ändras.

Bild: Mikael Fritzon/TT

Även den som inte blåst över 0,2 promille kan förlora körkortet på grund av sitt drickande, eftersom läkare är skyldiga att larma Transportstyrelsen om en person inte är medicinskt lämplig som förare.

Det handlar om så kallade PEth-prov, som letar efter alkoholmarkörer i blodet. Det visar hur mycket alkohol en person har konsumerat två-tre veckor tillbaka. Ett värde på över 0,3 tyder på överkonsumtion eller riskbruk av alkohol.

Men nu kan reglerna ändras – så att höga värden på blodprov inte längre räcker för att bli av med körkortet. Ett nytt förslag på ändringar i Transportstyrelsens föreskrifter har precis varit ute på remiss.
– Idag kan man återkalla körkort utifrån att en person har ett alkoholbruk som ”inte är tillfälligt och som från medicinsk synpunkt är skadligt”. Där används bland annat PEth-prov för att bedöma detta. Med det nya förslaget kommer det inte att räcka, säger Patrik Grundtman, utredare på Transportstyrelsen.
Samma bild ger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD).

”Uppdateringarna kommer att leda till att reglerna förtydligas och Transportstyrelsens bedömning är att detta kommer leda till färre körkortsåterkallelser,” skriver ministern via sin pressekreterare till Skånskan.
”En stor del i arbetet har varit att se över och modernisera nuvarande krav, så att vi verkligen ringar in rätt individer. Jag delar uppfattningen att nuvarande regelverk är otydligt.” säger Patrik Grundtman, utredare på Transportstyrelsen.

”En stor del i arbetet har varit att se över och modernisera nuvarande krav, så att vi verkligen ringar in rätt individer. Jag delar uppfattningen att nuvarande regelverk är otydligt.” säger Patrik Grundtman, utredare på Transportstyrelsen.

Bild: Privat.

För att körkortet ska kunna dras in krävs, enligt förslaget, två saker:

• Patienten har antingen diagnosen ”skadligt bruk” eller bedöms ha en överkonsumtion av alkohol som inte är tillfällig.

• Patienten uppfyller dessutom minst ett av tre nya kriterier: bristande kontroll över alkoholkonsumtionen, nedsättning av kognitiva funktioner eller alkoholabstinens.

Det betyder ändringar i kraven, som varit omskrivna nyligen.

En sökning som Sydsvenskan gjort bland domstolsbeslut visar att många personer i Skåne de senaste åren fått körkortet indraget på grund av för höga värden på PEth-prover.
Att PEth-prov på vårdcentralen kan leda till indraget körkort, på samma sätt som ett blås i poliskontroll, är något som de flesta inte känner till. Men nu finns ett förslag om att ändra reglerna.

Att PEth-prov på vårdcentralen kan leda till indraget körkort, på samma sätt som ett blås i poliskontroll, är något som de flesta inte känner till. Men nu finns ett förslag om att ändra reglerna.

Bild: Jerry Brodin

Personer som förlorat körkortet på detta vis har i samband med processen uttryckt förvåning över att deras alkoholintag skulle vara så pass högt eller skadligt. I media har andra uttryckt chock över att inte ha vetat om att blodproven kunde leda till återkallat körkort.
Disa Dahlman är läkare i Malmö och styrelsemedlem i föreningen Svensk beroendemedicin.

– PEth är ett värde som är känsligt, just för att det kan få såna konsekvenser, säger Disa Dahlman.

– Lagligen så har man som läkare inget krav på att säga exakt vilka prover man tänker ta. Men i och med att det är ett lite speciellt prov som kan få konsekvenser, så tror jag att många vill informera innan för att det ska kännas bra rent etiskt.

Hon berättar att anmälningsskyldigheten när det gäller att bedöma vem som är lämplig att ha körkort upplevs som ett snårigt område inom läkarkåren.
”Jag tror att många läkare inte vill anmäla utifrån högt PEth-värde, eftersom det kan förstöra relationen till patienten och göra att de inte söker vård i framtiden.” säger Disa Dahlman, läkare och styrelsemedlem i föreningen Svensk beroendemedicin.

”Jag tror att många läkare inte vill anmäla utifrån högt PEth-värde, eftersom det kan förstöra relationen till patienten och göra att de inte söker vård i framtiden.” säger Disa Dahlman, läkare och styrelsemedlem i föreningen Svensk beroendemedicin.

Bild: Foto: Privat.

– Jag tror att många läkare tycker att det är svårt. Å ena sidan finns det en oro för att någon skulle kunna köra onykter, men å andra sidan är det ofta svårt att göra en säker bedömning, baserat på ett PEth-värde. Man kan känna sig rädd både för att inte anmäla, eller för att anmäla i onödan och förstöra relationen till patienten, säger Disa Dahlman.

Det finns en oro att patienter i förlängningen kan undvika att söka vård, av rädsla att förlora körkortet, säger hon.

På Transportstyrelsen känner man igen den oron.
Transportstyrelsen föreslår nya regler kring de medicinska kraven för körtkortsinnehav. Om ändringarna går igenom kommer höga värden på blodprov, som indikerar ett skadligt alkoholbruk, inte längre räcka för att körkortet ska riskera att återkallas.

Transportstyrelsen föreslår nya regler kring de medicinska kraven för körtkortsinnehav. Om ändringarna går igenom kommer höga värden på blodprov, som indikerar ett skadligt alkoholbruk, inte längre räcka för att körkortet ska riskera att återkallas.

Bild: Stian Lysberg Solum

– De synpunkterna har absolut dykt upp i dialog med läkare. Därför vill vi ta fram regler som är uppdaterade och tidsenliga, som ringar in rätt personer, säger Patrik Grundtman.

De nya reglerna kan träda i kraft kring årsskiftet 2025-2026. Disa Dahlman ser det som positivt.

– Det hade underlättat mycket för hela läkarkåren. Då behöver man känna sin patient, ställa frågor kring alkohol, göra en värdering av psykiatrisk status och så vidare. Det är något helt annat än att se ett förhöjt blodprov och behöva anmäla det till Transportstyrelsen. Det kräver en annan form av patientkontakt.
Syftet med de föreslagna ändringarna är att göra reglerna mer tidsenliga och att ringa in rätt personer, enligt Transportstyrelsen.

Syftet med de föreslagna ändringarna är att göra reglerna mer tidsenliga och att ringa in rätt personer, enligt Transportstyrelsen.

Bild: Mikael Hellsten

SD har tagit upp frågan:
1746557542806.png

Om man nu försöker vara djävulens advokat här då (vilket inte innebär att jag därmed tycker att den förändrade praxisen är bra)…

Det finns ett grundläggande vandelskrav bl.a. för att få inneha körkort.

Uppstår tvivel om allmän nykterhet - opålitlighet i nykterhetshänseende som de skriver - så tolkar i alla fall jag det som att Transportstyrelsen kan dra in körkortet på grund av detta.

Hög alkoholkonsumtion över tid medför rimligen också kraftigt ökade risker för att inte vara en trafiksäker, omdömesgill och nykter förare och enligt ovan länk så är det inte enbart konstaterat rattfylleri som kan innebära körkortsåterkallelse.

Den skärpta synen på vandel från regeringens sida är förstås också logisk med tanke på att man också vill införa skärpta vandelskrav för uppehållstillstånd. Mindre inflytande för V och mer för KD skall förstås synas någonstans. :)

Med vänlig hälsning,

Problemet är att troligen inget av det där har vetenskapligt stöd, utan det är bara gissningar och antaganden. Narrativ som fått lagstöd och blivit praxis.

Motorcyklister kör allt som oftast för fort. Därför lägger vi in en motion om att alla motorcyklister härmed ska bli av med körkortet.

Last edited:
Problemet är att troligen inget av det där har vetenskapligt stöd, utan det är bara gissningar och antaganden. Narrativ som fått lagstöd och blivit praxis.

Ja absolut, och vetenskapligt stöd för ”god vandel”, ”skötsamhet” och andra liknande begrepp lär även fortsättningsvis saknas.

Icke desto mindre lär det i framtiden inte blir STÖRRE tolerans mot alkohol eller andra droger i trafiken utan MINDRE. Tror jag iaf.

När man snarare vidgar vandelsbegreppet till att omfatta betydligt större frågor (sannolikt rimligt ur någon slags allmän rättsuppfattning) så pekar det mot att moralfrågor tar en allt större plats även inom lagstiftningen. Vetenskaplighet får en mindre betydelse.

Pris vi får betala för ökad säkerhet i trafiken? Kanske. Det lär komma fler tester och metoder att identifiera och få bort missbrukare från trafiken.

Med vänlig hälsning,

Ja absolut, och vetenskapligt stöd för ”god vandel”, ”skötsamhet” och andra liknande begrepp lär även fortsättningsvis saknas.

Icke desto mindre lär det i framtiden inte blir STÖRRE tolerans mot alkohol eller andra droger i trafiken utan MINDRE. Tror jag iaf.

När man snarare vidgar vandelsbegreppet till att omfatta betydligt större frågor (sannolikt rimligt ur någon slags allmän rättsuppfattning) så pekar det mot att moralfrågor tar en allt större plats även inom lagstiftningen. Vetenskaplighet får en mindre betydelse.

Pris vi får betala för ökad säkerhet i trafiken? Kanske. Det lär komma fler tester och metoder att identifiera och få bort missbrukare från trafiken.

Med vänlig hälsning,

Vad tror du om att vi drar in körkortet för samtliga som idag har A-behörighet? Alla vet ju att motorcyklister alltid kör för fort.

Vad tror du om att vi drar in körkortet för samtliga som idag har A-behörighet? Alla vet ju att motorcyklister alltid kör för fort.

Hur tänkte du nu? :va

Det som möjligen ligger i linje med det är väl det där med ”frivillig” GPS-övervakning för att få billigare försäkring… men jag tror att den tanken tack och lov är död och snarare att integritetsskydd kommer att bli än viktigare åtminstone inom EU.

Med vänlig hälsning,

Det där är sant.
Jag hade käkat husmanskost på ”Snapphanen” i Knislinge och hamnade mitt i lämmeltåget av mc-poliser under utbildning, som det stod på västarna. Trodde alla passerat men blev strax upphunnen av fler.
Inte någon av dessa höll skyltad hastighet i den sömniga byn varför jag vek av då jag inte ville utgöra ett hinder för dessa fartfantomer.

Hur tänkte du nu? :va

Det som möjligen ligger i linje med det är väl det där med ”frivillig” GPS-övervakning för att få billigare försäkring… men jag tror att den tanken tack och lov är död och snarare att integritetsskydd kommer att bli än viktigare åtminstone inom EU.

Med vänlig hälsning,

Ja, det följer ju samma logik.

Det räckte ju inte att ambulanspersonalen blåser varje dag, Linn blev ändå av med körkortet så varför ska du komma undan med en bara GPS-övervakning?

Det där är sant.
Jag hade käkat husmanskost på ”Snapphanen” i Knislinge och hamnade mitt i lämmeltåget av mc-poliser under utbildning, som det stod på västarna. Trodde alla passerat men blev strax upphunnen av fler.
Inte någon av dessa höll skyltad hastighet i den sömniga byn varför jag vek av då jag inte ville utgöra ett hinder för dessa fartfantomer.

Ja, och förresten så tror jag att alkoholmissbruk är överrepresenterat bland motorcyklister som ofta är sensationssökare. Så det är ytterligare en anledning.

Ja, det följer ju samma logik.

Det räckte ju inte att ambulanspersonalen blåser varje dag, Linn blev ändå av med körkortet så varför ska du komma undan med en bara GPS-övervakning?

Ja vi har nog samma uppfattning.

Det är ju klart att det är orimligt på många sätt, samtidigt logiskt mot bakgrund av utvecklingen i samhället i stort.

Med vänlig hälsning,

Man kan ju fundera på om nästa steg är att alla tvingas gå runt med smartklockor som kontinuerligt mäter berusningsgrad och drar in körkortet i förebyggande syfte om det någon gång skulle bli för vingligt eller för sluddrigt tal. Alternativt att fånga problemet ännu tidigare. Surfhistorik på festliga eller alkoholrelaterade sidor, chattmeddelanden till kompisarna inför festen, bilder på sociala medier som tyder på alkoholintag osv. kanske borde ingå i bedömningen. Allt är ju möjligt rent tekniskt.

Man kan ju fundera på om nästa steg är att alla tvingas gå runt med smartklockor som kontinuerligt mäter berusningsgrad och drar in körkortet i förebyggande syfte om det någon gång skulle bli för vingligt eller för sluddrigt tal. Alternativt att fånga problemet ännu tidigare. Surfhistorik på festliga eller alkoholrelaterade sidor, chattmeddelanden till kompisarna inför festen, bilder på sociala medier som tyder på alkoholintag osv. kanske borde ingå i bedömningen. Allt är ju möjligt rent tekniskt.

Ja, den som åker på lite för många charterresor kan väl knappast vara nykterister?

Surfhistorik var det ja.
Vad ska vi göra med de förbannade onnanisterna?! De löper säkert större risk att somna bakom ratten!
:4skrika

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back