Gasturbinhoj = JETeskoj!

Verkar som att alla YouTube-klipp från _Johansson_ är borta?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ajdå…

”i ölförstärkt vredesmod tog jag och raderade både Youtubekanal och Googlekonto i vintras efter att ännu en av mina favorit-tubare blivit bannad pga icke systemgodkända åsikter. Morgonen därefter kom jag på att alla filmer här på hemsidan var länkade från det Youtubekontot. Facepalm deluxe, som kidsen brukar säga…”

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hej! Här var det dammigt som tusan, tänkte lägga upp en nåt år gammal film då vi provstartade turbinhojen med nya motorn i. 270hk enligt beräkningarna ska den ge så det bör räcka för 340-350km/h på One Mile-tävlingarna.

Jag är i planeringsstadiet till att bygga kompressor på min brukshoj, en 2023:as Vitpilen 401. Allt hänger på om kompressorn (AMR300) ryms i ramen, verkar det kunna funka så slänger jag ihop en byggtråd.

/Anders

Last edited:
I övrigt går det ingen nöd på mig, jag håller på bygga en lite större turbinmotor mest för skojs skull. Större som i STÖRRE, inte nödvändigtvis större effektmässigt då den till stor del är gjord med sticksåg i tunnplåt... :)

/Anders

Hej! Här var det dammigt som tusan, tänkte lägga upp en nåt år gammal film då vi provstartade turbinhojen med nya motorn i. 270hk enligt beräkningarna ska den ge så det bör räcka för 340-350km/h på One Mile-tävlingarna.

Jag är i planeringsstadiet till att bygga kompressor på min brukshoj, en 2023:as Vitpilen 401. Allt hänger på om kompressorn (AMR300) ryms i ramen, verkar det kunna funka så slänger jag ihop en byggtråd.

/Anders
Det var verkligen inte igår, kul att se dig här igen! :tummenupp

I övrigt går det ingen nöd på mig, jag håller på bygga en lite större turbinmotor mest för skojs skull. Större som i STÖRRE, inte nödvändigtvis större effektmässigt då den till stor del är gjord med sticksåg i tunnplåt... :)

/Anders
Här får du ett tips på en lite rejälare startmotor till den stora gasturbinen

Jag har haft en rejäl svacka i skruvarintresset de senaste 5-6 åren men nu jobbar jag inte längre hela dagarna med stålsmide så jag har börjat få tillbaka suget att skutta ut i verkstaden på kvällarna.

Tanken på en kompressormatad Vitpil är bra jävla dum egentligen, alldeles för mycket jobb för att få 60 hästar ur en hoj. Men orden ligger bra i munnen på nåt vis, kompressormatad stånka.

Grannen säger dessutom att det bara är akterskyttar som kör turbohoj så det utesluter ju en kullagrad Garrett...

/Anders
Trevligt trådlyft! Har saknat att se dina galna projekt här på SH.

/Anders
Nämen! Forumets jetsmed tittar in! :yoparty

Trevligt trådlyft! Har saknat att se dina galna projekt här på SH.
Jo den här tråden har legat begravd ett tag, synd bara att jag inte hade något tävlingsresultat att rapportera om.

Det har börjat hållas One Mile-tävlingar i Sverige igen nu, i Söderhamn tror jag det är. Det var några finnpajsare som söp loss rejält sist jag var på Föne och sen vägrade banägaren hyra ut till oss något mer...
Nämen! Forumets jetsmed tittar in! :yoparty
I egen hög person dessutom! Jag var ut och åkte lite hoj idag och kom på att det var länge sedan jag loggade in här, så jag måste kika runt lite och se vad jag missat för fräna projekt.

Ahhhh, så trevligt trådlyft! Nu blir det extra trevligt att gå in på SH i framtiden! :tummenupp:tummenupp:tummenupp

Jag har haft en rejäl svacka i skruvarintresset de senaste 5-6 åren men nu jobbar jag inte längre hela dagarna med stålsmide så jag har börjat få tillbaka suget att skutta ut i verkstaden på kvällarna.

Tanken på en kompressormatad Vitpil är bra jävla dum egentligen, alldeles för mycket jobb för att få 60 hästar ur en hoj. Men orden ligger bra i munnen på nåt vis, kompressormatad stånka.

Grannen säger dessutom att det bara är akterskyttar som kör turbohoj så det utesluter ju en kullagrad Garrett...

Kul att du är tillbaka. Är bara att köra på med kompressormatningen, den är ju knappast ekonomiskt försvarbart och lär ju ta en del tid men är kul och fränt, just fränhetsfaktorn med kompressormatning ska inte glömma bort ;)

Tack tack, allt för vänligt.

Jag har gått hela dagen och funderat kring mina livsprioriteringar, att börja med IPSC-skyttet var räddningen 2019 då jag tvärlessnade på allt vad ylande jetmotorer hette. I fjol placerade jag mig 4:a i Open på SM så det vore ju klart vettigt att träna mer och ställa sig på pallen i år.

Men som ni trogna Sporthojare vet så är vettig och tråkig synonymer.

Min magkänsla säger att nu har sabbatsåren från jetskruvandet kommit till ända, i början av September är det One Mile i Söderhamn och planen är att det ska stå en gasturbinhoj på startlinjen. (sen om jag tar mig iväg från den är högst sekundärt, då det är första gången jag kör med nya motorn...)

Med andra ord, nu jävlar kör vi! :yoparty

Som vi längtat på just det beskedet! :tummenupp :yoparty :banana :rock
Det satt långt inne, jag hade hojen ute för försäljning på ett amerikanskt jetforum men som tur var så nappade ingen. Nu är Bjursingen återanställd som Crew Chief och jag ska kolla med Stor-Olle om han är sugen på att kånka tryckluftstuber i sommar.

Det finns jobb att göra på hojen helt klart, elsystemet är draget med slumpvis valda färger och tvärsnittsareor, sockerbitar och öppna PWM-boxar där en väl placerad regndroppe sätter tvärstopp för en racehelg.

Vilken tur att jag gillar att dra el då... :zpy

Då var startskottet för satsningen på 200MPH påbörjad, jag knäckte ju 300km/h sist jag körde så 200 mph (321.9km/h) är ju nästa givna mål.

JU-02 313.JPG

För att inte koka både ben och batteri så ska jag cerakoata avgashuset med Piston Coat, jag är certifierad på att lägga Cerakoat yrkesmässigt så jag gör det själv.

JU-02 314.JPG

Idag plockade jag loss alla delar som ska få ett lager coating, det tog ungefär dubbelt så lång tid att plocka ur drivningen än vad det brukade göra då jag helt glömt i vilken ordning man måste göra det.

JU-02 315.JPG

Nu var det lite mer luft i ramen, vad det lider ska jag snygga till allt och göra något slags spilltråg under tankarna så jag inte riskerar orsaka en 2km lång sanering ifall en svets spricker.

Imorgon ska det coatas. Påminner mig om en snabbkurs i engelsk grammatik jag läste i Pytons skoldagbok när jag gick i mellanstadiet. Frasen "she wore a fur coat for the disco" översattes med "hon var för kåt för att diska".

Allt var fan bättre förr.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...