Gammelgixxerprojekt

Det var förbannat kallt på kvällen då förgasarna kom på plats, och jag ville inte öppna porten och släppa ut den go'a värmen, så uppstarten fick vänta litegrann. Jag fick hitta på något annat.

20250209_150345.jpg

Hojens lilla bakram, som är fäste till bakskärm och blinkers, hade jag blästrat och pulvermålat tidigare. Snabbt på plats.

20250209_150400.jpg

Notera att den lilla bakramen och bakskärmen skiljer mellan 85 och 86/87. 85:ans är kortare och sticker inte ut så långt. Mycket snyggare i mitt tycke. Skylthållare pulvermålades också. Notera också baklampans glas som sticker ut, med fasade kanter.

20240712_125323-2.jpg

Vissa marknader hade en helt platt baklampa. Den gamla baklampan syns halvtaskigt på fotot ovan, men det gör stor skillnad, tycker jag.
 
Jag monterade sedan senaste Akra-burken.

20250205_105437-2.jpg

Burken väger som en större sidovagn, men den är tyst. Jag har använt det avgassystemet som besiktningssystem till många oljekylda hojar. Det har även suttit på vid ett par klotningar så det är välanvänt.

Det är egentligen ett 4-2-system från en 91:a GSX-R 1100, men jag svetsade om det till ett 4-1. Inte optimalt ur effekthänseende, men det funkar förvånansvärt bra. Dock fult!
 
Forts

1000015510.jpg

85 års utförande. Reflexkåpa kort och tight, bakskärmen kort och allt ser harmoniskt ut. 86/87 års bakände såg ut som en stingpinne rakt ut i akterluften.

1000015499.jpg

Stöddelar och tankhållare m.m. glasblästrades och pulvermålades. Verktygsbodens pulverfärg. 200 C i 15 min.

1000015483.jpg

Ugn i pallställ! Pulvermålandet fixar så många delar. Storköksugn från Marketplace, 1500 kr, 10 bleck, används till allt från pulvermålning till vinyl-/sadeluppvärmning till värmning av färg etc. En av de bättre investeringarna. Mer användbar än jag trodde.

1000015500.jpg

Fotpinnehållare, fotpinnar etc är från Harris. Trevlig omväxling, och lite skönt udda! Dock var de ordentligt korroderade, men med lite elbow grease så blev de helt ok. Lite mer putsande så kommer de att bli riktigt bra. 🙂

Fotpinnar och fotbromspinne badades i kaustiksoda. Värmd i ugnen, jisses vad det bubblade och verkade snabbt! All anodisering försvinner! Lite massage med stål-/mässingsborste får tillbaka lystern och sedan får man låta aluminiumbitarna vila och skapa sig ett nytt oxidlager. Får se om det räcker eller jag måste anodisera dem igen.
 
Last edited:
P.s. Jag såg nu att reflexkåpan ser lite grå och dassig ut. Inget som lite ATF-olja inte fixar. Bästa sättet att få svärtan tillbaka i solblekta plastdetaljer.
 
Last edited:
P.s. Jag såg nu att reflexkåpan ser lite grå och dassig ut. Inget som lite ATF-olja inte fixar. Bästa sättet att få svärtan tillbaka i solblekta plastdetaljer. Bara så ni vet.
Men, blöder inte den sen när den kommer ut i solen och värms upp igen?

Eller håller det sig svart och fint?
Jag brukar köra med gasbrännare, men det blir inte sällan svårt att få helt hundra.
 
Men, blöder inte den sen när den kommer ut i solen och värms upp igen?

Eller håller det sig svart och fint?
Jag brukar köra med gasbrännare, men det blir inte sällan svårt att få helt hundra.
Jag brukar mätta blekta plastbitar med ATF-olja, genom att lägga ATF-indränkt toapapper kring plastbiten. Sedan brukar den se ok ut, minst något år. UV-ljuset är boven. Jag brukar kladda på lite ATF-olja på gamla plastbitar vid vinterparkeringen. Jag har inte provat gasbrännare, då många plastbitar har instansad text o.d.
 
Last edited:
Dags för kopplingsreglage. 85-87 hade hydraulisk koppling original, men jag vill ha vajer. Mycket bättre känsla. Kanske aningen hårdare, men inget jag lider av.

1000014651.jpg

Jag hittade en drev-/kopplingskåpa från 600F/750F. Allt tvättades.

1000014649.jpg

Vajern vrider en arm, vilket skapar en axiell rörelse genom en enkel men fiffig skruvmekanism. 11 små kulor i en lagerkorg ger en mjuk och smidig rörelse. Efter infettning var det dags att montera allt igen. Enkelt, om man har 4 armar. Det tog en stund. En lång stund! Tur man är född med ett enormt tålamod! 😁
 
Last edited:
1000014246.jpg

Nytt drev o ny kedja monterades.

1000014185.jpg

Ett färgglatt nitlås fick man till.
 
Kopplingsgrepp och vajer togs från en 750F från -90.

1000015493.jpg

Drevkåpan på plats.

1000015494.jpg

Vajern kunde dras mellan luftfiltren och slickar ramen och sedan innanför gaffelbenet. Ser ok ut och vajern löper mjukt och fint, även med fulla styrutslag. Fin känsla i handtaget! 🙂
 
Last edited:
Helt apropå; motorn startade på 5 sekunder. Svarade fint. Fantastiskt klapprande från trottlarna, som förutspått av @Alatalo . 🙂 Ståpäls av det ljudet. Me like!
 
Last edited:
Fantastiskt klapprande från trottlarna, som förutspått av @Alatalo . 🙂 Ståpäls av det ljudet. Me like!

Det finns ju ett antal karakteristiska ljud som alla entusiaster bör uppleva innan de dör.

Trottelklappret från en bank med flatslides.
Skramlet från en riktig torrkoppling.
Ylandet från en flercylindrig ”piston port” tvåtaktare när pipans avstämning kickar in.
 
Jag var tvungen att ta en jobbresa, så det har gått lite långsamt på projektfronten på sistone. Det har blivit mer på Craigslist dock. 🙂

1000015379.jpg
Jag beställde ny vinyl till kutskudden, men det visade att de endast hade mönster på en kudde till 88-, vilken är tjockare. Det upptäckte jag först när jag mottog paketet. Nåja, i brist på annan vinyl, så fick jag göra min kutskudde tjockare/modernare i stället, och försöka få den att passa vinylen. Cellskum som var emballage till mitt nyligen levererade Li-Ion-batteri fick tjänstgöra som kuddutfyllning. Spraylim funkade bra.

1000015419.jpg
Som ni ser så är den nya kudden betydligt tjockare och kantigare, men vi får se hur det ser ut på plats.

1000015462.jpg
Kulören matchar åtminstone sadeln, och fästplattan har jag behållt, så den kommer att sitta fint.
 
Last edited:
Det har blivit mycket jobbande på sistone, så det går frustrerande långsamt med mitt projekt. Solen skiner och den måste ju snart besiktigas! :)

20250323_145347.jpg

Vevhusventilation i sin enklaste form. Vevhusventilationen kopplas original till luftburken, men den kan jag inte använda med den kortslagiga motorn. Det är inte omöjligt att det kommer att bildas oljefilm i filtret, och kanske kladdar det ner förgasare och filter, så jag planerar att montera en enkel behållare senare. Ev. blir det vevhusventilation även från oljepåfyllningen, och jag måste då svetsa ihop en lämplig burk med lagom anslutningar.

20250407_171527.jpg

20250407_171532.jpg

Kuts och framskärm nylackade. Ett par originalkåpor polerades och skannades med spektrometer. Det visade sig att de var mycket lika Subaro Liberty White och Fiat Blu Scuro. Färg från Axalta/Cromax.
 
Last edited:
Dagens övning var att göra ett svart bakhjul vitt.

1000016523.jpg

Pulverfärg it is! En high tech sprutbox byggdes. Det tog flera minuter. Notera belysningen från Lidl.

1000016524.jpg

Ytterligare en high tech-skapelse! Plywood, ett par plåtvinklar och ett rör till axel. Funkade kanon, då jag kunde snurra hjulet under målningen, så jag enkelt kom åt överallt. Hela stallaget lyftes in i ugnen. Jag hade förvärmt fälgen till drygt 50°C, för att underlätta uppvärmingen. Fälgen sög åt sig värmen, så det tog 10 min innan jag kom upp i 180°C. Sedan ytterligare 10 min. En omgång grå primer (Verktygsbodens, vilkas pulverfärger f.ö. kommer från Teknos), följt av halvblank vit, RAL 9003. Hjulet kommer från en R6:a om någon undrar.
 
Last edited:
Hilfe, bitte!

Jag har renoverat min Öhlins-stötdämpare, och behöver nu fylla den med olja och gas. Jag hade tänkt bygga en egen liten vakuummaskin för oljepåfyllningen, och jag tänkte använda argon som gas.

Vakuumpump etc fixat, men det tar alltid längre tid än man tror, och våren är ju här, så jag hittade i stället en cross-kille som renoverar stötdämpare och han kunde fixa det till mig (sades det). Allt för att spara tid.

I dag fick jag reda på att han inte kunde hjälpa mig. Vem kan fylla en dämpare i Skåne? Alla tips uppskattas.
 
Hilfe, bitte!

Jag har renoverat min Öhlins-stötdämpare, och behöver nu fylla den med olja och gas. Jag hade tänkt bygga en egen liten vakuummaskin för oljepåfyllningen, och jag tänkte använda argon som gas.

Vakuumpump etc fixat, men det tar alltid längre tid än man tror, och våren är ju här, så jag hittade i stället en cross-kille som renoverar stötdämpare och han kunde fixa det till mig (sades det). Allt för att spara tid.

I dag fick jag reda på att han inte kunde hjälpa mig. Vem kan fylla en dämpare i Skåne? Alla tips uppskattas.

Jonte engdal fyllde gas åt mig när jag bodde i Skåne.
Månsson jobbar väl bara med stötdämpare så han lär ju också göra det åt dig.

Det är väl nästan så du kan ringa närmaste mc-handlare och fråga.
 
Jonte engdal fyllde gas åt mig när jag bodde i Skåne.
Månsson jobbar väl bara med stötdämpare så han lär ju också göra det åt dig.

Det är väl nästan så du kan ringa närmaste mc-handlare och fråga.
Det visade sig vara svårare är väntat.

Jag har under dagen pratat med ett dussintal firmor som servar stötdämpare, och de vill/kan inte fylla upp med Öhlins 105-olja. Min stötdämpare ärvfrån 1985, och är byggd för olja med ganska hög viskositet (28 cSt vid 40°C). De flesta modernare stötdämpare verkar använda betydligt tunnnare olja, och firmorna vill/kan/orkar inte byta olja i sina vakuummaskiner.

Kari på MC-doktorn i Ronneby fixar det dock, så det får bli en tur dit i veckan.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top