Gammelgixxerprojekt

Ska den göra skruvhålet mer tight så att kåpan sitter? Så skruven biter bättre? Är det tanken?
 
Suzuki ska ha tillverkat 45st ramar med extra hålen i gjutna delen . Dom ramarna skiljer sig även på flera saker.
Dom saknar staget framför luft burken ,den sitter fäst på sidan istället , saknar ett stag i bak ramen med framför bakhjulet , Översta bakre motorfäste är annorlunda med lättningshål i , dom ser även annorlunda ut i styr huvudet med mot produktions hojarna , saknar en plåt där.

Kvalitetsinfo…! Finns det möjligtvis någon info om vilka chassienummer dessa hade…?
 
Gissningsvis är det spräckt så slangklämman håller ihop det -stött på den tattarlösningen förr 😴🥳
Precis! Överfallets nedre del (mot kammen) är hel, men den gängade övre delen hade spruckit. Slangklämman löste det tydligen, eftersom allt satt som det skulle, trots tattarlösningen. 🙂 Inget att rekommendera dock. 😁

Lösningen är att fråsa av den övre delen, och göra t.ex. en plåt med mutter, vilken skruvas fast med överfallets skruvar.
 
Precis! Överfallets nedre del (mot kammen) är hel, men den gängade övre delen hade spruckit. Slangklämman löste det tydligen, eftersom allt satt som det skulle, trots tattarlösningen. 🙂 Inget att rekommendera dock. 😁

Lösningen är att fråsa av den övre delen, och göra t.ex. en plåt med mutter, vilken skruvas fast med överfallets skruvar.
Lite som en lösning av en femtonåring. Typ man försökte själv laga gängor med lite gängtejp på skruven på Casal-moppen man hade.
 
Casal=portugisisk Zundappkopia om jag inte minns fel. OKQ8 sålde dem tror jag farsan sa...
Det var väl bara OK på den tiden? Jag har en stående i garaget, en f.d. kollega som långtidslagrar den hos mig. Köpt ny av honom -78, ca 500 mil på mätaren. Originalskick minus blinkers.

(Ursäkta trådkapningen) :glömdet
 
Lite som en lösning av en femtonåring. Typ man försökte själv laga gängor med lite gängtejp på skruven på Casal-moppen man hade.
Jag måste ändå säga att lösningen är bra, det fungerar och när det väl är på plats ser ingen det. Delen säljs inte som reservdel och svetsa överfallet är en sämre lösning då den med stor sannolikhet slår sig. Har sett ett antal spruckna gängor i överfall och sålt fler. Blir lite impad av problemlösningen, enkelt svar på ett stort problem.
Har sett värre saker men ofta finns det en rationell tanke bakom, lika ofta bara lathet.

Men ponera att det är maj månad, du ska byta drivpaket och gängan är slut på drevaxeln, den försvann med muttern. Rätt lösning är att skaffa en ny drevaxel, riva motorn, byta axeln, plocka ihop den igen, kör i juli. Rationell lösning är att svetsa dit det nya drevet, kör hela sommaren och byt under vintern. Inte rätt men säsongen är inte så lång i Sverige. Det enda som blir förstört är framdrevet men det håller i alla fall i minst 1000 mil om kedjan smörjs. Bondsmide javisst, men om tröskan går sönder under skörden så...
 
Uppdatering:
- Ett femekrat bakhjul från en R6:a kan väl inte vara så svårt att passa in?

20231218_181310.jpg

20231218_182956.jpg

20231218_183009.jpg

Efter uppmätning av hjul och sving ser jag att hjulet sitter nästan 10 mm off center. Som nästan alla japaner är svingen 240 mm bred, men R6:ans sving är förskjuten mycket mer åt vänster jämfört med GSX-R:ens. Ujuj! Var skall jag hitta 10 mm att ta bort från drevsidan? Går det ens? Kommer drevets pinnskruvar att ta i svingen?

20250223_091305.jpg

20250223_085649.jpg

Efter mycket mätande och räknande så löste det sig. Halleluja! Dock fick jag svarva av drevhubben så den kom längre in i fälgen, svarva av drevets anliggningsytor, slipa av ryckutjämnarna så de blev 2 mm lägre, vända på bakdrevet så dess offset hamnade på insidan i stället för utsidan, slipa av drevets pinnskruvar, svarva ner bussningar och distanser, tillverka egen okhållare och lagring därav.

R6:ans hjul har ett mycket större nav än GSX-R:en, så oket fick inte plats. Yammas ok passar men har bara en kolv och är därmed mycket mindre på insidan av skivan, men det oket funkade inte med momentarmen eller svingens geometri. Jag hittade heller inget annat ok om passade. Det fick bli en bromsskiva som är 10 mm större eftersom jag då kunde använda original GSX-R-ok. Dock behövde jag en ny okhållare, så jag kunde få oket lite längre ner.

Okhållare.JPG

Lidls 1400-kronors skärbrännare funkade kanon till att skära ut en ny okhållarplatta. Sedan slipande i en evighet. Hur klarar man att leva utan en NC-fräs!? Nåväl, ett nav svarvades och svetsades samman med plattan. Lite lättningshål för lite retro racekänsla. Rostade gjorde det dock bums.

20250223_121549.jpg

Saltsyra in action. Jisses vad det bubblade av vätgas! Efter rosten fräts bort så var det dags för elförzinkning.

20250223_111158.jpg

Det kändes lite kallt i verkstaden och jag ville ha badet på ca 20 grader, så sous vide-doppvärmaren fick bekänna färg. Undrar vad chefen säger om det.

20250223_134724.jpg

Ca 150 cm2, 750 mA i 50 min. Om någon annan handlat av GDS Butiken, och läst deras info om strömtäthet, så glöm deras rekommendationer. De rekommenderar 100 mA till 100 cm2. Då händer inte mycket och du får ett zinklager som är så tunt att det knappt skyddar alls. Allmänt vedertaget är i stället 25-50 mA per kvadrattum, dvs 4-800 mA per 100 cm2. Bara så ni vet!

20250223_173025.jpg

Gulpassiverat blev det.

Bakhjulsbytet blev omständligare och tog längre tid är jag räknat med. Jaja, jag fick ju ett femekrat hjul.
 
Last edited:
Jag glömde ju skriva om oket! Det strippades, våtblästrades och fick nya o-ringar och kolvtätningar. Kolvarna och cylindrarna var som nya.

20250223_092015.jpg

20250223_092024.jpg

Proffslackade med Biltemas hammarlack och pensel.
 
Last edited:
Kör du med kitet från GDS-butiken…?
 
Ok!
Jo, lite fränt är det.
Gillar fett hojen Grandell satte ihop. En 1100 med 750 emblem och lack. Och med den lägre 750 tanken fast på 1100 ramen som sagt om jag inte förstod fel.

Alltid tyckt att de där första 750 ser så mycket bättre ut än första 1100 men förstod inte varför.

Nu måste jag nästan titta på den videon igen. 👍
Länk till videon ?
 
Ja, men eget labbaggregat, och saltsyra köper jag av en polare.
Efter lite letande på div. forum o YT, så är det många som säger att ättiksbad blir minst lika bra som GDS:s vätska för 1 000 kr/5 l. Biltemas ogräsättika kostar 90 kr/5 l, 12 %. Jag har sett allt från 2-12 % koncentration. Nästa gång skall jag prova ogräsättika.
 
Last edited:
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top