Elbil eller inte?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Var det inte nån Volvo som fick väldigt höga fält då de placerade 12V batteriet i bagageutrymmet då minus jordades till chassi men 12V gick fram till motorn med kabel dragen i golvet under föraren. Körde man både + och - i kablar bredvid varandra tog fälten ut varandra i det närmaste helt. Högspänningsbatterier borde man dra ut med ledare för både + och -.

En del av problemet med luftledningar är att de tre faserna måste ligga en bra bit ifrån varandra så de inte går ihop på grund av vind och annat och då får man olika avstånd till dem och därför fält som inte tar ut varandra. Gräver man ner kablarna kan de ligga mycket tätare och ger därför betydligt mindre fält. Men å andra sidan är det växlelström, i bilen är det mestadels likström, omformningen till växelström i bilen sker från vad jag förstår det direkt i anslutning till motorn.
Ändå väljer man luftledningar och det beror på att det behöver vara separation mellan ledningarna för att undvika alltför kraftiga fält osv. Gräver man ned händer samma sak, annars hade man ju alltid grävt liksom med tanke på de ytor och underhåll som krävs för luftledningar.

Volvo S80 hade rykte om det där, nu vet man väl mer idag och det var också under den tid som "elallergi" var som vanligast...
 

Bo Nilsson

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2021
Hoj
2003 Harley Davidson Softail Springer
Det är inte batterierna som genererar magnetfält utan ström i spolar och ledningar. Spelar ur den aspekten ingen roll om det är ett blybatteri, nickel-kadmium eller litium-jon. Eller om elen kommer från nätet via jättelång sladd (bortsett från ev fält från omformare/transformatorer etc om de nu skulle befinna sig i bilen).

Högre spänning ger LÄGRE fält då strömmarna blir motsvarande lägre. Så ur den aspekten är en 800V bil bättre än 400V dito. Men mest spelar det roll hur kablarna dras. Och dras de rätt är det inte särskilt stora fält.
Tack för svaren. Verkar vara något man får kolla innan man bestämmer sig.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ändå väljer man luftledningar och det beror på att det behöver vara separation mellan ledningarna för att undvika alltför kraftiga fält osv. Gräver man ned händer samma sak, annars hade man ju alltid grävt liksom med tanke på de ytor och underhåll som krävs för luftledningar.
Det beror snarare på att det kostar i runda slängar tio gånger så mycket med nedgrävd kabel som luftburen, självklart beroende på kabeltyp och underlag. Så markvärdet måste motsvara merkostnaden vilket det sällan gör utanför städerna. Tänker man långsiktigt tar man såklart med underhåll, men det är vi generellt dåliga på
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det projekteras en 130 kV-ledning en bit hemifrån mig och när man läser för- och nackdelarna med de olika dragningarna inser man att det är lite besvärligt. Naturreservat, sjöar, motorvägar och andra kraftledningar gör att det inte bara är att rita in ledningarna på kartan och börja bygga.
Som närmst till mig riskerar det att bli 400 meter ungefär.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det beror snarare på att det kostar i runda slängar tio gånger så mycket med nedgrävd kabel som luftburen, självklart beroende på kabeltyp och underlag. Så markvärdet måste motsvara merkostnaden vilket det sällan gör utanför städerna. Tänker man långsiktigt tar man såklart med underhåll, men det är vi generellt dåliga på

Det jag fått till mig är precis tvärtom. En 400kV-ledning kräver pga ledningsseparation och kraftfält runt ledningarna markavtal för uppemot en kilometers bredd där den går fram medan en nedgrävd kabel eller pipeline bara ca 4 meter. Det var chefen för Vattenfalls strategiska utvecklingsavdelning som sade det till mig så jag antar att det stämmer...
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det jag fått till mig är precis tvärtom. En 400kV-ledning kräver pga ledningsseparation och kraftfält runt ledningarna markavtal för uppemot en kilometers bredd där den går fram medan en nedgrävd kabel eller pipeline bara ca 4 meter. Det var chefen för Vattenfalls strategiska utvecklingsavdelning som sade det till mig så jag antar att det stämmer...
Nåja...50-60m bredd brukar väll vara normen. Behöver ju inte vara så mycket bredare då ledningarna går så högt.
Sen kanske man inte ska bygga hus närmare än 2-300m från ledningarna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nåja...50-60m bredd brukar väll vara normen. Behöver ju inte vara så mycket bredare då ledningarna går så högt.
Sen kanske man inte ska bygga hus närmare än 2-300m från ledningarna.
Ska man vara noggrann så är gränsen enligt Svenska Kraftnät att bebyggelse inte får anläggas närmare än 130 meter från en 400 kV ledning. Dvs det krävs en remsa som är minst 260 meter bred runt luftledningen. Något som blir väldigt dyrt i storstadsområden där marken är dyr.
Därav att man numera försöker gräva ner kraftledningarna på många ställen i exempelvis Stockholm.
Vad som gäller för nedgrävda ledningar har jag inte koll på men att det är betydligt mycket mindre avstånd som krävs vet jag.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Ännu mera OffTopic, hur har du lyckats hitta en PDF som är helt relevant, men 25 år gammal?:lol
Det värsta är att när jag läste den så känns det som att jag har sett den tidigare, vilket i för sig är helt möjligt då jag gjort när jag studerade till elingenjör i början av 2000-talet.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ännu mera OffTopic, hur har du lyckats hitta en PDF som är helt relevant, men 25 år gammal?:lol
Det värsta är att när jag läste den så känns det som att jag har sett den tidigare, vilket i för sig är helt möjligt då jag gjorde när jag studerade till elingenjör i början av 2000-talet.
Svart bälte i söksträngar... :hihi
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Tänkte kolla vad ni tycker om tillverkningen av batterier till elbilarna, med tanke på att det tydligen ska vara barn som jobbar under omänskliga förhållanden med utvinningen av råmaterialet till dessa.

Om vi t ex jämför med skjutningarna och sprängningarna som vi numera brukar äta frukost till, så borde väl el-bilister vara lika mycket ansvariga för barndöd via proxy, som vilken som helst olagligt gräsrökande medborgare. Är min jämförelse helt orimlig?

Exempel:
Dom som säljer/importerar gräs, skjuter/spränger/dödar.
Dom som säljer batterier, tvingar ner barn i gruvor .. osv.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
För den som vill att ens elbil ska bete sig som bensinare med växlar och motor(o)ljud och lägre vrid på "högre" "växlar". Meningslöst i mina ögon, men alltid retar det någon...


 

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
För den som vill att ens elbil ska bete sig som bensinare med växlar och motor(o)ljud och lägre vrid på "högre" "växlar". Meningslöst i mina ögon, men alltid retar det någon...


Tycker det är helt fantastiskt att kunna välja själv när man vill köra ljudlöst och när man vill ha racingljud i kupén. Slippa störa andra men själv få känslan av motorljud och vild acceleration med växlingar. Det var kul en stund med ljudlös sömlös acceleration i Model 3 men saknade helt klart känslan som en vass bensinmotor ger.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag kör ju elbil/bensin/Diesel hela dagarna och visst är det nånting speciellt med el, vrid, tyst och så vidare, men jag körde en Porsche 911 GTS häromdagen och det är som att jämföra bruna bönor med hallontårta, if u know what I mean...
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag ägde ju en v8 bil före den här. Har en Tesla sen några månader tillbaka.
Trodde jag skulle sakna det v8 ljudet för har haft flera i mitt liv. Men det är skönt att slippa allt motorljud. Men har en motorcykel som verkligen låter som en motorcykel ska göra typ. Men skulle gärna ha en elmc om det fanns nåt som passade.
Jag hatade Tesla för ett år sen men ändra mig konstigt nog
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top