Cake el-motorcyklar

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Reservdelarna köpta av fd anställda och ska vidareförsäljas till fd ÅF/Serviceverkstäder innan årets slut.

(snubbarna ser ut som bikers)
Obs betalartikel
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Men såg inte samtliga CAKE's hojar ut som prototyper i fantasilös ganska simpel form, ihopsatta som om det vore nån slags mobil sjukvårdsapparatur?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Reservdelarna köpta av fd anställda och ska vidareförsäljas till fd ÅF/Serviceverkstäder innan årets slut.

(snubbarna ser ut som bikers)
Obs betalartikel
Jag tycker de påminner om så kallade Entreprenörer eller vad sägs om den här svadan ?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tycker de påminner om så kallade Entreprenörer eller vad sägs om den här svadan ?
Ett typiskt tecken i tiden. Entreprenörer och andra i kreativa yrken som tittar på företag som är ohyggligt framgångsrika (t ex Apple), ser att de har en gemensam nämnare i att de har ett tydligt syfte som kunderna uppfattar, har läst Simon Sinek ("Start with Why?") eller liknande flygplatslitteratur och tror att man själv kan bli framgångsrik genom att lägga väldigt mycket fokus på just syftet.

Nog för att vad man uppfattas som av kunder och anställda kan vara väldigt viktigt, men lyckas man inte med grundjobbet, att skapa en produkt som kunderna vill ha och som kan ge lönsamhet, blir det fullkomligt meningslöst.

Det har gått en inflation i företag som har missat detta och istället använder denna typ av varumärkesbyggande som ett sätt att sminka en gris. Det tycks vara särskilt vanligt i snabbväxande start-ups och scale-ups där man kan ana att det hela syftar till att tjusa/dupera investorer och potentiella anställda (för de som inte genomskådar det), dvs personer som inte behöver ha något gemensamt med de kunder som förväntas köpa skiten man tänkt sälja.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Börjar komma ut lite delar på olika marknadsplatser, bl.à komplett Öhlins framgaffel. Undrar varför de valde en så svindyr gaffel till hojar som inte gjordes för hojåkare?
Nja, Öhlins kan ju ha gjort en budgetgaffel, det kan ju uppfattas positivt att det är svensktillverkade delar på fordonet, Acke borde ha anlitats för att göra anpassade bromsgrejer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja, Öhlins kan ju ha gjort en budgetgaffel, det kan ju uppfattas positivt att det är svensktillverkade delar på fordonet, Acke borde ha anlitats för att göra anpassade bromsgrejer.

Även deras budgetgaffel ligger nog många snäpp högre än de gafflar som finns till mountainbikes och skulle duga mer än nog åt den kundkretsen som dom riktat in sig på.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nja, Öhlins kan ju ha gjort en budgetgaffel, det kan ju uppfattas positivt att det är svensktillverkade delar på fordonet, Acke borde ha anlitats för att göra anpassade bromsgrejer.
Det är ju helt klart bra komponenter som nästan kan tyckas lite överspecade, men jag skulle tro att en inte obetydlig del av anledningen också handlar om design och varumärke.

Polestar (som Cake hade ett samarbete med - fanns även en 'Polestar Edition' av en modell) kom delvis av en slump att utnyttja guldfärgen på Öhlinskomponenterna till att bli ett signum, så det blev guldfärgade säkerhetsbälten, ventilhattar osv... ja till slut blev VD:n (som från början hatade guldfärg och vägrade släppa bilarna i andra färger än olika nyanser av grått) så begeistrad att det släpptes särskilda begränsade upplagor av bilarna i just guldfärg.

Skulle inte förvåna mig om fascinationen för de guldfärgade komponenterna smittade av sig mellan dessa kollegor i fordonsbranschen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är ju helt klart bra komponenter som nästan kan tyckas lite överspecade, men jag skulle tro att en inte obetydlig del av anledningen också handlar om design och varumärke.

Polestar (som Cake hade ett samarbete med - fanns även en 'Polestar Edition' av en modell) kom delvis av en slump att utnyttja guldfärgen på Öhlinskomponenterna till att bli ett signum, så det blev guldfärgade säkerhetsbälten, ventilhattar osv... ja till slut blev VD:n (som från början hatade guldfärg och vägrade släppa bilarna i andra färger än olika nyanser av grått) så begeistrad att det släpptes särskilda begränsade upplagor av bilarna i just guldfärg.

Skulle inte förvåna mig om fascinationen för de guldfärgade komponenterna smittade av sig mellan dessa kollegor i fordonsbranschen.

Design och varumärke till en kundgrupp som troligen aldrig hört talas om Öhlins och än mindre märker skillnaden på den och en cykelpump.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Just så. Gäller delvis även den typiska Polestar-kunden.

Den genomsnittlige polestar-kunden söker väl ändå någon slags sportig premium.

Jag tror inte det på nåt sätt gäller det kundsegment Cake siktat in sig på. Målgruppen var väl snarare samma personer som köper en el-sparkcykel från wish och rycker på axlarna när den är skrot 1 år senare.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Design och varumärke till en kundgrupp som troligen aldrig hört talas om Öhlins och än mindre märker skillnaden på den och en cykelpump.
  • Kalk INK, INK Race, INK&, AP
    Upp-och-nedvända MX-fjädergafflar med returjustering, speciellt konstruerade för Kalk. Slaglängd 200 mm.
  • Kalk &, OR, OR Race
    Öhlins upp-och-nervända luftgafflar med 38 mm gaffelrör för extra styvhet och styrka, speciellt utvecklade för Cake. Justerbar för kompression med hög hastighet, kompression med låg hastighet och retur i låg hastighet. Gafflarna är utrustade med Öhlins avancerade 3-stegs luftfjädring med individuell inställning för körhöjder och bottenmotstånd. Slaglängd 204 mm.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
  • Kalk INK, INK Race, INK&, AP
    Upp-och-nedvända MX-fjädergafflar med returjustering, speciellt konstruerade för Kalk. Slaglängd 200 mm.
  • Kalk &, OR, OR Race
    Öhlins upp-och-nervända luftgafflar med 38 mm gaffelrör för extra styvhet och styrka, speciellt utvecklade för Cake. Justerbar för kompression med hög hastighet, kompression med låg hastighet och retur i låg hastighet. Gafflarna är utrustade med Öhlins avancerade 3-stegs luftfjädring med individuell inställning för körhöjder och bottenmotstånd. Slaglängd 204 mm.

Jag borde väl invänta Alatalo men jag gissar att det där med "speciellt utvecklade för Cake" är mumbo-jumbo som egentligen bara betyder att dom använt befintliga prylar som fått rätt(lämplig) fjäderstyvhet och shimsning. Samt eventuellt kanske anpassade fästen.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag borde väl invänta Alatalo men jag gissar att det där med "speciellt utvecklade för Cake" är mumbo-jumbo som egentligen bara betyder att dom använt befintliga prylar som fått rätt(lämplig) fjäderstyvhet och shimsning. Samt eventuellt kanske anpassade fästen.
Jo det är väl mest tomt skryt, alla gafflar de säljer är väl i viss mån tillverkade med anpassning. Men ett par USD 38 mm måste ändå kostat skjortan, 30.000:- ++? Så bortkastat
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Den genomsnittlige polestar-kunden söker väl ändå någon slags sportig premium.

Jag tror inte det på nåt sätt gäller det kundsegment Cake siktat in sig på. Målgruppen var väl snarare samma personer som köper en el-sparkcykel från wish och rycker på axlarna när den är skrot 1 år senare.
I Polestarfallet utesluter inte de sportiga egenskaper man eftersträvar att även designen och Öhlins varumärke spelar in i varför man väljer dessa dyrare komponenter, trots att man kunnat uppnå motsvarande egenskaper med mer anonyma delar. Så i det fallet går det iaf delvis att motivera rationellt.

I fallet med Cake är det ju visserligen bara deras "prestandainriktade" modell som har Öhlins, men de torde ha ungefär den målgrupp du beskriver - slipsnissar i stan på väg till jobbet, iaf att döma av bilderna de använder i marknadsföringen. I Cake-fallet ser jag det därför som ett irrationellt val, ett resultat av överdrivet fokus på design/varumärke (en irrationalitet som tagits upp flera gånger i tråden samt i analysen som en tidigare Cake-chef gjorde).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jo det är väl mest tomt skryt, alla gafflar de säljer är väl i viss mån tillverkade med anpassning. Men ett par USD 38 mm måste ändå kostat skjortan, 30.000:- ++? Så bortkastat

Den som köper så stora mängder som Cake har nog ordentlig rabatt sen är det väl i grunden cykelkomponenter gissar jag och sannolikt enklare än det som cyklister kan köpa.

Kanske bästa affärsiden skulle ha varit att ta alla fjädringskomponenter och anpassa till downhill eller liknande och sälja ut över hela världen. Sedan skrota resten eller förse mopparna med cykelpumpar till fjädring innan man säljer dom åt hipsters.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Den som köper så stora mängder som Cake har nog ordentlig rabatt sen är det väl i grunden cykelkomponenter gissar jag och sannolikt enklare än det som cyklister kan köpa.

Kanske bästa affärsiden skulle ha varit att ta alla fjädringskomponenter och anpassa till downhill eller liknande och sälja ut över hela världen. Sedan skrota resten eller förse mopparna med cykelpumpar, sprayade med guldfärg, till fjädring innan man säljer dom åt hipsters.
Jag korrigerade ditt inlägg så det blev korrekt ;)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag borde väl invänta Alatalo men jag gissar att det där med "speciellt utvecklade för Cake" är mumbo-jumbo som egentligen bara betyder att dom använt befintliga prylar som fått rätt(lämplig) fjäderstyvhet och shimsning. Samt eventuellt kanske anpassade fästen.

Jag har inte haft något med detta att göra, men jag vill minnas att det faktiskt har lagts ned ganska mycket konstruktionsresurser på en framgaffel enbart för Cake. Grovt sammanfattat för att Cakes hoj är alldeles för fläskig för att MTB-komponenter ska hålla ihop samtidigt som deras prestanda är alldeles för usel för att nyttja existerande gat- eller MX-framgafflar. Därav en custombyggd framgaffel som närmast kan liknas vid en kortslagig 85 cc framgaffel.

Inget jag skulle köpa för att använda till en motorcykel, osvsett segment.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top