Cake el-motorcyklar

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Handlar det bara om att sälja ut befintliga inventarier och inte att driva verksamheten vidare bör ju priserna påverkas MYCKET kraftigt av att det inte garanteras tillgång till reservdelar.

Frågan är om ev. kundbas förstår det eller om man kommer kunna sälja till 25-30% rabatt på de orealistiska ordinarie priserna?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Handlar det bara om att sälja ut befintliga inventarier och inte att driva verksamheten vidare bör ju priserna påverkas MYCKET kraftigt av att det inte garanteras tillgång till reservdelar.

Frågan är om ev. kundbas förstår det eller om man kommer kunna sälja till 25-30% rabatt på de orealistiska ordinarie priserna?

Jag gissar på 30-50% rabatt och kunderna kommer nog inte fatta att det saknas garanti och tillgång till reservdelar.
Fast med reservdelar är jag inte säker för där kan vila stora möjligheter till vinster på lång sikt.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag gissar på 30-50% rabatt och kunderna kommer nog inte fatta att det saknas garanti och tillgång till reservdelar.
Fast med reservdelar är jag inte säker för där kan vila stora möjligheter till vinster på lång sikt.
Är fordonsflottan stor nog för att det ska löna sig med delar?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det beror väl på vad du betalat för reservdelarna?
Är inte halva grejen med elhojar att det är färre rörliga delar som kan gå sönder? Så reservdelslagret kan bli liggande rätt länge innan man får igen pengarna.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det beror väl på vad du betalat för reservdelarna?
Jo, men nu förutsätter du att de delar som går sönder är samma som finns i konkursboet nu.
Jag kan gott tänka mig att om motorer, controller eller batterier utgör kända svaga punkter så finns det mycket begränsat med sådana i lager och att de kan gå åt snabbt. Särskilt om man vill bygga ihop fler hojar av inventarierna.

Vem behöver 10 000 ramar som var tänkta att bygga nya hojar av när man saknar drivlinekomponenter?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Är inte halva grejen med elhojar att det är färre rörliga delar som kan gå sönder? Så reservdelslagret kan bli liggande rätt länge innan man får igen pengarna.
Jag tror man bränner igenom det som är de svaga punkterna rätt snabbt, sen sitter man fast med resten av lagret osålt om det inte finns nog med hojar för att det ska vara värt att nyproducera vissa delar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror man bränner igenom det som är de svaga punkterna rätt snabbt, sen sitter man fast med resten av lagret osålt om det inte finns nog med hojar för att det ska vara värt att nyproducera vissa delar.

Dom har väl ritningarna och troligen även de underleverantörer som tillverkat delarna så de flesta delar kan nog produceras till en väldigt låg kostnad relativt vad dom kan ta betalt.

Men ja jag utesluter iofs inte heller att några delar kommer få sådana priser att mopparna kommer skrotas när dessa delar går sönder. De svaga punkterna kommer av naturliga skäl få stor efterfrågan och blir därför lättare lönsamma att nyproducera. Jag tror snarare att det blir de delarna som sällan går sönder som blir så dyra eller omöjliga att få tag på så att det leder till skrotning.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Påverkas egentligen garantin av att tillverkaren gått i konken? Det är väl återförsäljaren som har garantiåtagandet gentemot konsumenterna. Och om samma återförsäljare sitter på ett gediget reservdelslager så borde ju garantireparationer inte vara något större problem.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.


Här har vi rätt forum!


The museum opened first in Sweden and has travelled the world as a touring exhibition. The museum will soon get a permanent home in the perfect location near Malaga, Spain.


Bered en plats brevid Itera, vajerräcken och annat svenskt som varit uppefter väggarna feltänkt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Påverkas egentligen garantin av att tillverkaren gått i konken? Det är väl återförsäljaren som har garantiåtagandet gentemot konsumenterna. Och om samma återförsäljare sitter på ett gediget reservdelslager så borde ju garantireparationer inte vara något större problem.
Du tänker nog på reklamationsrätten som är lagstadgad och som är krav som ställs på just återförsäljaren. En tillverkare kan ju ändå välja att ha en garanti, men den blir således värdelös vid en konkurs.

Sen är det normalt en skillnad mellan garanti och reklamationsrätt. Reklamationsrätten handlar om fel som skall ha funnits redan vid köpet, men täcker inte fel som har uppstått av normal användning, även om fel som uppstår inom 6 månader räknas som ursprungliga. Garanti brukar istället handla om att tillverkaren garanterar att produkten skall hålla en viss tid om den används normalt, dvs inte bara ursprungliga fel. Sen brukar ju tillverkargarantier vara minst 1 år, ibland mer.
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Du tänker nog på reklamationsrätten som är lagstadgad och som är krav som ställs på just återförsäljaren. En tillverkare kan ju ändå välja att ha en garanti, men den blir således värdelös vid en konkurs.

Sen är det normalt en skillnad mellan garanti och reklamationsrätt. Reklamationsrätten handlar om fel som skall ha funnits redan vid köpet, men täcker inte fel som har uppstått av normal användning, även om fel som uppstår inom 6 månader räknas som ursprungliga. Garanti brukar istället handla om att tillverkaren garanterar att produkten skall hålla en viss tid om den används normalt, dvs inte bara ursprungliga fel. Sen brukar ju tillverkargarantier vara minst 1 år, ibland mer.
Så kanske det är, fast om man köper en hoj från en återförsäljare så gäller väl konsumentköplagen? Har visserligen inget med garantiåtagandet att göra, men fyller ju samma funktion (i alla fall under de två första åren)?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så kanske det är, fast om man köper en hoj från en återförsäljare så gäller väl konsumentköplagen? Har visserligen inget med garantiåtagandet att göra, men fyller ju samma funktion (i alla fall under de två första åren)?
Ja, konsumentköplagen gäller förstås och i praktiken fyller det i princip samma funktion. Det finns dock skillnader. Efter en tid (tidigare var det 6 månader, men nu har det tydligen förlängts till två år) hamnar bevisbördan på köparen att visa att felet inte är ursprungligt. Utan uppbackning av en tillverkargaranti kan nog återförsäljarna då tänkas bli betydligt mer restriktiva med reklamationer.

Sen gäller det att inte återförsäljaren går i konkurs. Vet inte hur det är med Cake. Sålde de direkt till privatpersoner?
 

Felix83

Biker n00b
Gick med
18 Jan 2022
Ort
Örebro
Hoj
2017 Street Triple RS, 1999 Varadero
Ja, konsumentköplagen gäller förstås och i praktiken fyller det i princip samma funktion. Det finns dock skillnader. Efter en tid (tidigare var det 6 månader, men nu har det tydligen förlängts till två år) hamnar bevisbördan på köparen att visa att felet inte är ursprungligt. Utan uppbackning av en tillverkargaranti kan nog återförsäljarna då tänkas bli betydligt mer restriktiva med reklamationer.

Sen gäller det att inte återförsäljaren går i konkurs. Vet inte hur det är med Cake. Sålde de direkt till privatpersoner?
De sålde väl inget alls, det var väl därför de åkte i putten? 😜
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Den norska köparen valde att lämna kvar ett stort antal motorcyklar och en stor del av maskinparken i fabriken i Haninge. Nu säljs Cake-motorcyklarna ut på auktionssajten Budi. Och mycket talar för att de kommer att gå för rena vrakpriser. Ett antal helt nya elmotorcyklar har just nu bud på 9000-12 000 kronor, fast värdet i de flesta fall är över 40 000 kronor. På en moped som kostar 145 000 kronor är budet just nu 30 000 kronor.



Intressant att även notisskrivarna fortsätter att försöka pumpa ballongen långt efter det att den kraschat.

"Värdet" på hojarna är inte längre katalogpriset. Värdet är det som någon
vill betala.

Ja, och knappt det egentligen. Alla vet vi ju hur auktioner påverkar oss...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top