Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, vi får väl se om jag får köpt den där BSA:n nån gång, är 27 år sen jag såg den sist.

Vad tror ni om skarven på avgasröret? Tänker att det vore smidigt att dela avgassystemet efter turbon utan att behöva lossa flänsen. Är det lika bra att satsa på V-band eller ska man bara ha rör med muff som skarv ut från turbon? Tänkte att om man skarvar med en vanlig skarv så är det enklare att göra flänsen till turbon i svart med ett vanligt svart 2" rör ut och sen bara fortsätta ut med det rostfria röret bakåt till dämparen.

Tror det finns flänsar som passar min turbo på eBay som det verkar men då är dom nån månad bort så jag är ändå inne på nån egen fläns.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag röstar på rakt bakåt rör från turbon och efter det är de valfritt om du vill gå på höger sida med dämpare eller under skärmen.
Ang tight rör mot ram så såg det inte alls nära ut på bild de va bara kabeln som bör fjyttas. DE såg ut som snarare 8-10mm spelrum men de är väl en synvilla?
Jag skulle inte bygga avgassysten förräns den laddar meningsfullt laddtryck och att den börjar ladda rel tidigt.
Bygg bara andapterplattan för avgassystemet på turbo och sätt dit en rörböj rakt ut åt sidan bara så du slipper få eldkvasten på knäet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Behövs inte mycket till dämpare efter en turbo.
Var förvånansvärt lite buller när avgasröret gick av på Chevapickisen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då det gäller ramen så är det väldigt tajt mot motorfästet, med ett avgasbandage på kommer det att ligga mot fästplåten som sitter mellan motorn och ramröret.

Varför jag redan nu funderar på hur avgasystemet ska gå är för att ta hänsyn till det då plenumet ska börja byggas, speciellt då jag har haft en tanke på att gå upp och ut i kutsen för i det fallet kommer man ju passera väldigt nära plenumet. Kan säkert vara klokt att inte lägga tid och material på själva avgassystemet just nu men lite surt om man tänker dra det innaför ramen och sen sitter plenumet i vägen för avgassystemet.

Man får väl se om man behöver ljuddämpare annars så man man kanske köra med rakt rör och kanske ha nån insats, dB-killer att ta till vid en eventuell regbesiktning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag körde xr650r turbon utan dämpare de va rakt ut från turbon med bara 15cm rörstump. Den lät tystare än de andras xr650 med öppnad org dämpare.
Jag besiktade tom den med turbo utan dämpare och de gick rak tigenom utan anm fast den inte va omtypad. Jag tänker inte tala om hur de gick till :hihi:rofl
 

lillalbin

Sporthojsnörd
Gick med
25 Jun 2019
Ort
söderhamn
Hoj
1999 honda vfr800 honda varadero
Nya tokigheter på gång, är bortrest och då har jag tid att komma på nya dumheter,.

Jag startar väl en ny tråd för att hålla isär det två hojarna. Slumpade sig så att en kompis frågade om jag ville köpa hans två CB250N till väldigt bra pris och jag tänkte åt det är ju bra med reservdelshojar men som vanligt spårar det ju ur för mig.

Efter nån dag slår ju tanken mig att efter att lyckats med bedriften att kompressormata en CB250N så vore det ju kul med en "par hoj" med turbo. Saken blev ju inte bättre av att vid googling på "250 cc turbo motorcycle " hittade jag att Honda byggt en 150 hk 250 cc fyrtakts-twin med dubbelturbo som varvar 20000 rpm. Några såna effekter är jag inte ute efter men säg att man skulle komma uppåt 50 hk så vore jag nöjd.

Tanken är alltså ett bygge av en turbomatad CB250N i nån form av classic racing stuk.

Mycket är redan avhandlat i kompressortråden men i detta fall blir det ju nya saker som jag slapp vid kompressorbygget, först och främst är det valet av turbo o h trycksättning av förgasarna. Har googlat och det verkar finnas en turbo som heter IHI RHB32 som ska sitta i bla Opel Corsa diesel och nån Izuzu (ur det nu stavas) vad tror ni om en sån? Vad är annars lämplig turbo till en 250 cc twin? Försökte hitta tråden som jag startade innan jag började med kompressobygget för där får det ju tal om olika turbos som kunde passa till 250 cc twinen då jag först tänkte på turbo men hittar inte den tråden, tror det talades om turbo från Golf diesel.

Hur är det ned placeringen av turbon, rent spontant känns det ut som att placera den framför motor vore bäst så att avgaserna har kortaste vägen fram till turbinen, rätt tänkt eller ej?

Nästa fundering är om man skulle testa insprutning, fördelen med insprutning borde ju vara att man slipper trycksätta förgasarna. Finns det några nackdelar med insprutning annat än kostnaden för inköpet? Vad ska man ha Microsquirt? Var köper man insprutning?

Bränslepump är väl också en sån där grej som behövs och vad ska man ha för nåt som är strömsnål, strömmen ska ju även räcka till lysen, ev insprutning och bredbandslambda.

Utöver ovanstående saker behövs väl bränsketrycksregulator, tryckmätare för ladd och bränsle, bredbandslambda, rör och slangar, material till plenum och avgassystem, en bunt pengar (egentligen ej försvarbart att lägga på en CB250) en massa tid och framförallt en jäkla massa tjurighet.

Tanken är att hämta hojarna nästa vecka och skruva igång 79:an och besikta den innan hösten och under tiden försöka hitta en lämplig turbo och andra grejer för att kunna starta bygga i vinter. Räknar att våren 2024 bör vara realistiskt att sikta på att ha hojen någorlunda färdig för det tog ju tre år från första tankarna innan kompressor Hondan gick hyfsat även om där återstår en del finjusteringar.

Jag vet att det är vansinnigt, att denna hoj inte kommer att bli bra till nåt, men allt i livet behöver ju inte vara klokt ;)
Du e inte klok...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Du e inte klok...

Nä det är nog fastslaget sen tidigare så det är nog ingen nyhet 😆

Hoppas hinna lite mer på denna hoj i vår men denna helg är det bröllop och nästa helg skytte fredag till söndag I Gällivare, sen blir det skytte helgen där på i Kinna av alla ställen.

Om vi nu ska tala om att lite var klok så är det nog snudd på värre att åka ca 140 mil enkel väg för att grabben ska skjuta 40 skott med ett luftgevär och sen åka 140 mil hem igen än att turbomata en CB250.


Eftersom jag just nu har tid att fundera på ett hotellrum i väntan på bröllopet kl 16.00 tänker jag att jag gör flänsen ut från turbon i svart med ett 2" rör ut på vilket man sen sen kan fästa lämpligt avgassystem. Är nog klokt att göra som med kompressor hojen att bygga enkelt och testa först och sen fixa nya grejer finishen.

Funderar också om jag skulle bygga ett plenum med en inbyggd liten "bränsle cell" för bensinpumpen. Vilken tjocklek kan man tänkas behöva på plåten i plennumet räcker 1 mm svart plåt eller måste man upp på 1,5 mm? Aluminium hade ju varit fränt att ha till plennumet men samma här känns som att svart är enkelt och billigt och funkar allt bra gör man ett nytt i aluminium.

Om jag tänker tillbaka så gick det ändå hyfsat fort (även om det tog tid) att bygga nytt insug och avgassystemet i rostfritt, väldigt mycket tid är ju vunnen på att man har en "mall" och slipper fundera på hur grejerna ska se ut.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp bränslepump som inte måste va i tanken för att kyla sig så kan du sätta den vart du vill.
1mm plenumplåt kommer mattas ut fort pga att den rör sig så mycket vid tryck och vakum de skulle behövas många fackversksstöd inv för att få den hålla undantag om du kan göra den rund som en cylinder. Jag hade nog bara 0,7mm plåt i mitt plenum men då va de ett rör med gavlar på. Tänk även i banorna glasfiberplast typ båtplast för då kan du limma ihop markissoleringsskivor till en klump och slipa till vilken form du vill som du sedan glasfiberplastar.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur tjock plåt behöver man om man använder svart respektive aluminium om man bygger det spm typ en luftburk?

Glasfiber är nog i gen dum idé, hur bygger man plenumet enklast? Plastar man hela burken och sen sågar isär den och delar den och fortsätter att plasta ihop halvorna?

Undra om original luftburk skulle vara nog styv för att hålla som plenum om man tätar den.

Fördelen som jag ser det med plenum i plåt är att plenumet är lätt att modifiera under bygget gång.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur tjock plåt behöver man om man använder svart respektive aluminium om man bygger det spm typ en luftburk?

Glasfiber är nog i gen dum idé, hur bygger man plenumet enklast? Plastar man hela burken och sen sågar isär den och delar den och fortsätter att plasta ihop halvorna?

Undra om original luftburk skulle vara nog styv för att hålla som plenum om man tätar den.

Fördelen som jag ser det med plenum i plåt är att plenumet är lätt att modifiera under bygget gång.

Det beror på designen. Om luftburken är sfärisk som en boll kan du nästan göra den av gamla ölburkar.

Har den stora platta sidor så måste den däremot göras med ordentligt tjockt gods
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lutar väl åt att luftburen blir nåt åt "originalhållet" ganska fyrkantig frågan är om 1.5 mm svart skulle hålla då? Volymen spelar väl också roll för ju större den är ju högre blir väl kraften på väggarna i burken. Rundade hörn borde väl vara bättre än skapa 90 graders hörn.

Räknade lite och ett 150 mm rör som är 150 mm långt borde ge en volym på 2649 cm2 och den volymen borde väl räcka som plenum. Vad jag förstår så är så stor volym som möjligt att föredra på plennumet men runt 2,5 liter borde väl räcka till på denna motor.

Har funnits ett plenum från Yamaha 650 turbo komplett med dump och vakuumventil så jag funderade på om man kunde kapa ner ett sånt från två till fyra förgasare och svetsa ihop det. Detta plenum lär väl vara gjort i gjuten aluminium. https://www.ebay.com/itm/355066468973
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lutar väl åt att luftburen blir nåt åt "originalhållet" ganska fyrkantig frågan är om 1.5 mm svart skulle hålla då? Volymen spelar väl också roll för ju större den är ju högre blir väl kraften på väggarna i burken. Rundade hörn borde väl vara bättre än skapa 90 graders hörn.

Räknade lite och ett 150 mm rör som är 150 mm långt borde ge en volym på 2649 cm2 och den volymen borde väl räcka som plenum. Vad jag förstår så är så stor volym som möjligt att föredra på plennumet men runt 2,5 liter borde väl räcka till på denna motor.

Har funnits ett plenum från Yamaha 650 turbo komplett med dump och vakuumventil så jag funderade på om man kunde kapa ner ett sånt från två till fyra förgasare och svetsa ihop det. Detta plenum lär väl vara gjort i gjuten aluminium. https://www.ebay.com/itm/355066468973

Hur mycket tänker du ladda?
Gör du ett rör med rundade gavlar så håller Även 0.7 mm. Den kommer ju inte att bucklas. Tänk på hur gasflaskor är designade.

Har du istället designen som en tegelsten så kommer lufttrycket vilja blåsa upp den till en boll. Men en boll och ju redan en boll, och ett rör fungerar ungefär likadant som bollen när det trycksätts. Bildgoogla på trycktankar.

Därför krävs det direkt betydligt tjockare gods ifall man vill han ett lådformat plenum. Hur tjockt vill jag inte försöka svara på.

Jag har blåst flera bar i expansionskammare när jag riktat ut bucklor, dom är ju i tunnplåt men redan runda.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle tro att man får vara nöjd om man kommer upp i 1 bars laddtryck, Boost 3 talar ju snarar ol att 0,7 bar är bra. Trycktankar är ju ett rör med rundade gavlar och det är väl för att tåla tryck bättre, det därför trycktankar ser ut så.

Jag ska kolla hur det ser ut med plats för plennumet men ett rör borde funka. Hade hoppats att hinna bygga lite men nacken har djävlas så jag har fått ta det lugnt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För att ingen ska missförstå så säger jag inte att det måste vara ett rör. Jag säger bara att en sån design kan göras med ganska tunn godstjocklek.
Och stora platta ytor kräver snabbt tjockare gods. Det finns ju många som byggt lådformade plenum att tjuvkika på ifall man vill utnyttja utrymmet maximalt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Man kan väl sammanfatta det hela så att ett rör eller trycktank med kupade gavlar kan göras i tunnare gods medans en fyrkantig konstruktion tar mindre plats men kräver tjockare gods.

Är ju bara att erkänna att man skulle lästbi skolan för då hade man nog kunnat räkna på vad som krävs av konstruktion för att klara tex 1 bars laddtryck.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag säger väl som västerbottningen "det tar så lite länge extra för jag att gör det ordentligt"

Idag kapade jag isär grenröret och det förlängdes ca 15 mm per sida för att flytta ut det från ramen, dock fick även flänsens till turbon lossas och vridas lite för att hamna i rätt läge. Var ett klokt beslut för jag fick också bort det spänningar som uppkommit vid helsvetsningen av kollektorn.

Gick ändå hyfsat bra så nu är det fritt spel mot ramen för avgasbandage, vet hur det varit om jag inte gjort detta då hade jag irriterat mig på detta hela tiden.

20240304_192100.jpg20240304_192131.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
2 liters plenum duger gott jag körde bara 2,5l på xr650i men den gick bättre med 4,7l men då är en enstpnka mer känsig på tryckpulser så din 2 cyl skulle nog klara sig med 1l. Börja med 2-2,5l ändå så de inte blir för svår bestyckning av gasarna. Om du senare tycker den blir för laggig kan du stoppa in något som fyller ut utrymmet lite.
Ja plastar du ett plenum så måste de sågas isär och plastas ihop i skarven.
Glöm inte göra invändiga trattar en till varje gasare, de bör sticka in i plenumet några cm. Och inkommande blåsväder från turbo får inte blåsa rak in mot trattarna de bör komma in från en gavel eller underifrån/uppifrån.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
2-2,5 liters plenum blir ju måttligt stort så då borde nog 1,5 mm svartplåt funka om man gör det lite rundat, tanken är nog att göra nytt plenum i aluminium om allt funkar som det ska.

Då det gäller trattar borde det väl funka att svarva fram änden på tratten från ett lämpligt ämne och svetsafast den i änden på ett rör, hur kinkigt är det med utformningen på tratten duger det bara att göra en rundad kant på säg 10-15 mm?

Kollade också på autodoc och dom verkar ganska små intercoolers till bilar som inte kostade mycket en liten intercooler borde väl funka, jag lät väl knappast komma upp i sånt ladd att den spricker.

Tänker mig nåt sånt här, finns lite olika modeller men en liten intercooler typ dessa.

https://www.autodoc.se/aks-dasis/17...ICHsMNWmJssdjToit7IOQS3v2VxpDYOkaAj-YEALw_wcB

 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tillverka en fullradietratt liknade länken för då blior insuget minst känsligt för inkommande luft från turbo även om de kommer in i undeliug vinkel typ blåser snett övertratten frå sidan.
Sätt inte dit intercooler innan du ser att de blir meningsfull tryck för att IC ska va värt besväret.
Vid bara 0,5 bar ger de inte ic mycket men vid 0,7- ger de en hel del. Om du kör med IC kan du gå ner i plenumstorlek ännu mer typ 1l.
Ang trattar så kolla på basreflex rör/trattar för högtalare för de är billiga och fuinns i alla storlekar. De är oftast gjord i plast men de gör ju inget de är bara limma fast dem på ett rör.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla basrör men annars så får man väl svarva till en tratt eller en rundning till änden av rören.

En fundering om oljetryck, hur funkar det med ett sånt här filter https://www.an88.se/motor-tuning/an...taW4lMjI6MCwlMjJtYXglMjI6OTk5OTk5OTk5JTdEJTdE

Det vore enkelt att ta oljan från locket på filterhuset istället för oljetryckskontakten bakom sidokåpan men då har ju inte oljan till turbon gått genom filtret. Ska kolla hur bypass ventilen ser ut men jag tror att den blir ivägen för att ta ut oljan genom skruven till oljefilter.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top