Nytt stolleprov minst lika vansinnigt som det förra, CB 250N turbo

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det svåra med pipor som jag förstår det är att de sällan är raka eller har centrerat lopp, det som gäller är att få gängan och stödkanten centrerad ch i linje med loppets sista bit. Om man ligger under en hundring i slag på 4 cm längd invändigt i pipan så ska man ju ligga på max en tiondel på 40 cm, en normal dämpare bygger ju kanske runt 10 cm framåt och en riktikg lång max 20 cm framåt och på 20 cm skulle man ju då ha ett fel på fem hundringar v7lket bör räcka för de flesta vanliga jaktgevär.

Ska kolla hur stort hålet i dämparen är på 308:an för att gå en hint om hur fel den kan sitta, sen är det ju kul att försöka göra detta så exakt som möjligt. År kolla imorgon, ska gå och sova nu för i natt vid två fick jag en räv dock med 22 Hornet inte 222:an. Inte skabbräven men den lär ju komma så småningom den med.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Sidospåret med bössan är avklarat nu, de fyra tunna lager klarlack lades på med spruta i söndags och har härdat nog för att mattas ner med mattduk men kolven ska få härda lite till innan inskjutning.

Har i alla fall fortsatt på detta bygge genom att tillverka ena flänsen till Sachs avgasmuttern och svarvat ur mutter för 30 mm rör istället för 28 mm som det är på standard Sachs. Nästa fläns blir lite jobbigare då den blir tjockare av 6 mm material och även ska gängas men nu har jag äntligen en början på delningen på avgassystemet.

20231108_191201.jpg20231108_191124.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick idag mässingvinklarna jag beställde från Amazon, är lur på att det får bli så här med oljematningen till turbon. Har också beställt raka adaptrar mem då ska man ut på sidan genom transmissionskåpan, men vinkel framåt blir det nog smäckrast montage.

Frågan är dock om man ska sätta lite gängtätningen på vinkeln för att vara på säkra sidan? Är ju ett elände att komma åt den i efterhand då oljan måste tömmas och sidokåpan lossas för att komma åt vinkeln.

Tänker att jag borrar ett hål I sidokåpan (blir vid krysset på bilden) för att komma åt att skruva i en 1/8 BSPP-AN4 adapter i vinkeln, i denna adapter kan man sen sätta en AN hona-hane koppling med 1/8 NTP uttag på mitten för oljetrycksgivaren. Andra alternativet är ett T på lämpligt ställe och sen gömma oljetrycksgivaren nånstans där den inte syns.

20231109_194656.jpg20231109_194627.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag funderar på oljereturen om du kom fram till vart du ska leda tillbaka oljan till motorn?
Första frågan är om de är torrsumpsmotor eller oljetråg? Om de är torrsump så kan du leda in oljan även i botten motorblock och de är fördel såtillvida att de blir mer fall från turbon.
Men om de är oljetråg så måste oljan in ovanför oljans nivå!
På torrsumpare leder många in oljan via oljepluggen gänghål.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag funderar på oljereturen om du kom fram till vart du ska leda tillbaka oljan till motorn?
Första frågan är om de är torrsumpsmotor eller oljetråg? Om de är torrsump så kan du leda in oljan även i botten motorblock och de är fördel såtillvida att de blir mer fall från turbon.
Men om de är oljetråg så måste oljan in ovanför oljans nivå!
På torrsumpare leder många in oljan via oljepluggen gänghål.

Det är oljetråg på denna, jag funderar på att ta upp ett hål i kåpan på lämpligt ställe och ta en AN genomgång men kapa av insidan, alternativ så gängat jag i kåpan och monterar en nippel. Det borde väl inte vara nån större fara med en 90 graders vinkel in i blocket om resten av slangen går i en rak linje?

Hittade ett ställe an88.com som säljer slangar och dom hade dessutom AN- adapterplatta till returen på turbon. Lutar åt att det får bli AN slangar till både tryck och retur.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det ska vara an88.se tänkte ta en av deras adapterpkattor om den passar https://www.an88.se/motor-tuning/ankopplingarslang/adapterplatta/adapterplatta-an10.html

14.3 mm invändigt bör väl räcka till på slangen för oljereturen https://www.an88.se/motor-tuning/an...erdrag/an1stalomspunnen-svart-slang-an10.html

En sån här genomföring genom kåpan var det jag tänkte att man kan använda och kapa av https://www.an88.se/motor-tuning/ankopplingarslang/genomforing/vinklad/vinklad-genomforing-an10.html

Annars så funderar jag på om man skulle ta och ta upp ett hål i pluggen för balansaxelkedjesträckaren och en svetsnippel i den? Man skulke ju också kunna svetsa ett rör med svetsnippel i änden så man får runt 45 graders ingång i blocket, eller rent av svarva en ny plugg att utgå ifrån. Men det bör väl inte bli problem om man har en nippel i sidan än kåpan och sen går med en böj in i motorn? https://www.an88.se/motor-tuning/an...-dubbel-stalomspunnen-slang/an10/an10-90.html

Till trycket tänkte jag mig AN4 med ett T eller adapter för oljetrycksgivaren beroende på om man hittar rätt gänga eller om man kan byta givaren, givaren på Honda går 1/8 BSPT gänga medan 1/8 BSPP och NTP verkar vanligare. Har funderat på att byta givaren till en med 1/8 NTP då det då finns adaptrar som är hyfsat smäckra misstänker starkt att denna har NTP gänga https://www.an88.se/motor-tuning/ankopplingarslang/givaradapter/givaradapter-hona-hane-an4-18.html
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit stillestånd med detta bygge, mycket luftgevärsskytte med barnen så all tid har i princip gått åt till detta.

Idag då det var -32 så passade jag på att fortsätta på fortsätta på skarven till avgassystemet så jag svarvade och gängade till andra delen så nu är skarven komplett och ska passas in så jag kan fortsätta och svetsa ihop nån form av kollektor till de två rören.

20240120_161442.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hade inte tänkt göra nåt mer idag men fortsatte lite grann. Upptäckte att jag har dåligt med argon, räckte i alla fall till att svetsa rören innan kollektorn. Jag bör ha gas så det räcker att punkt ihop rören men innan dess måste jag ta och göra det fruktansvärt tråkiga jobbet att polera upp vänster avgasfläns då den kommer att bli fast på avgassystemet då de två rören från toppen svesta ihop, höger fläns går att lossa och dra över den gängade delen i delningen med Sachs muttern.

Har nån idé på kollektor med att kapa ut en kil på fram och baksidan från de två rörböjarna och svetsa in en rör bit där så man får lite av en utkoning och sen klyva det grövre röret och lägga in kilar för att få till en mjukare övergång.

Får se om målsättningen att få dit turbon, oljeförsörjningen till den och plenum innan vintern är över går vägen.

20240120_195657.jpg20240120_195641.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är mycket luftgevärsskytte med ungarna denna vinter men inte denna helg, men sen blir luftgevär i Luleå 17-18:e, bröllop 24:e, luftgevär I Gällivare 1-3 mars och sen rikfinal i Skyttiaden i Kinna 9-10 mars om vi kan ta oss dit för måttliga kostnader.

Detta skjutande har gjort att det inte blivit mycket gjort på Hondan men denna helg utan skytte och då jag har jour har jag forsatt på avgassystemet och fått ihop det två halvorna med nån form av kollektor.

Nu står jag i det läget att jag måste välja placeringen på turbon men det lutar åt att den blir placerad på höger sida med luftfiltret framåt och avgassystemet ut bakåt på sidan av cylindern. Fick en idé att kanske gå ut under eller i kutsen men jag vet inte hur det passar, vill ändå ha lite klassiskt stuk.

Så här ser det ut nu
20240210_131714.jpg20240210_131729.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
-30,5 på morgon och nu bara -25 så jag gar fortsatt i garaget. Nu har jag nästan klart avgassystemet innan turbon sista svetsen på röret är kvar att helsvetsa men jag lämnade den medvetet för att ha möjlighet att justera om det skulle slå sig åt nåt håll vid helsvetsningen av men det höll sig hyfsat.

Turbon blir alltså på höger sida med luftfiltret framåt och avgassystemet ut från turbon rakt bakåt om detta sen är det klokaste vet jag inte men jag detta är det bästa jag kan komma på.

Nu gäller det att få till oljetrycket hade gärna haft rör istället för slang frågan är hur kopparrör funkar eller om dom riskerat att vibrationshärda och spricka? Sen ska man ju hitta lämpliga banjokopplingar att löda på röret Men I värsta fall kanske man kan svarvade till egna banjokopplingar i mässing.

Nu ser det hela ut så här
20240211_130454.jpg20240211_130500.jpg20240211_130533.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ser stenbra ut :tummenupp Jag skulle inte tordas köra med kopparrör till oljan för de kommer garanterat spricka och då tappar du även oljetrycket till motorn.
När jag mäter piptrycket på skoterns expansionsrör så har jag en ca 15cm lång koppar bromsledning från bil som övergår till slang till mätarenpå styret. Den rörstupen är fastsatt med bromsledningsnippel/mutter i pipan. De håller bara några timmar innan röret går av helt vid nippeln. Jag har provat snurra kopparledningen så den ser ut siom en fjäder men de höll bara 1 timme. Den pipan sitter gummiupphängd och fastsatt i motor och dämpare med grafittätning och fjädrar så den är rel vibrationsfri. Jag måste ju ha ca 10-15cm ej brännbart rör slang för pipan blir uppimot 650c så om du eller någ har en bättre ide på vad man kan använda är jag idel öra. Därav min oro för kopparrör till oljan.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev väl hyfsat bra men upptäckte att grenrör kommer väldigt nära motorfästet ca 3 mm, får se om jag får kapa isär i grenröret böjarna och skarva på 5-10 mm rakt ut. Ska man linda röret med avgasbandage tror jag det blir för tajt om jag inte kan modifiera motorfästet.

Om det är risk med att rör vibrerar av så tar jag och använder slang, har en idé om att göra en egen banjobult med gänga för oljetrycksgivaren i banjobultens skalle.

Funderar hur jag ska dra avgassystemet, hade gärna dragit det upp och ut genom kutsen men jag får se hur det går att dra röret. Måste också få till en avgasfläns och funderar på om jag skulle göra flänsen i svart, är ju ordentligt mycket lättare att hålla på i än rostfritt.

Undra om det skulle funka med en svart V-band del i flänsen på turbon och sen ha en rostfri V-band del i avgassystemet och eller ska man göra det enklare med en "vanlig" skarv med klammer?

Dock är det tveksamt om jag hinner med avgassystemet, oljetrycket och plenum i vinter då det kommande fyra helgerna kommer att bestå av luftgevärsskytte och ett bröllop. Men jag hittar väl det jag hinner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har varit och snöröjt på morgon och snart bär det iväg mot Luleå och luftgevärsskytte men då jag kom tillbaka med traktorn så passade jag på att fotografera spelet mellan ramen motorfästet och avgassystemet. Vete sjutton om det inte bara är ca 2 mm, får se om det ändå inte blir att kapa isär grenröret och förlänga ut det.

Ska man ha kvar kabeln till startmotorn dragen som den går nu skadar det nog inte med lite mer spel, man kan ju flytta kabeln och modda motorfästet men frågan är hur det kommer att se ut då? Lite surt att jag missade att det blev så tajt som det blev men vinkelslip och TIG-svets kan ju faktiskt lösa problemet även om det känns trist

20240217_081009.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var om på biltema och köpte ett rostfritt avgasrör på vägen hem efter luftgevärsskyttet. Nu är dock frågan hur man ska dra avgassystemet ut från turbon?

Snyggat skulle det nog bli att dra det rakt det bakåt men nackdelen är ju att det i sånt fall kommer att hamna väldigt nära plenument sen måste man göra klart en ny sadeln och kuts för att kunna testköra .

Två andra alternativ är att dra avgassystemet på sidan och inunder motorn men det ser ut lite taffligt, sista alternativet är att dra systemet i ett U och framåt igen och ner framför motorn.

Här kommer några i telefon dåligt gjorda principskisser på avgassystem.

20240218_180931.jpg20240218_180748.jpg20240218_180644.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att gå på sidan av kopplingskåpan ser nog ut väldigt konstigt ut även om turbon ligger så pass mycket åt sidan som den gör men linjespelet blir väldigt konstigt.

Mickes förslag att följa motorn och sen gå innanför ramen med avgassystemet har jag inte tänkt på, frågan är väl om man har nog med plats mellan hjul och ram. Finns ett litet krux men att gå ovanför motorn och det är oljestickan hamnar under avgassystemet men man kan kanske vrida det direkt efter turbon så man får plats att lirka ut den.

Frågan är om hur svårt det skulle vara att istället montera ett nivåglas, man behöver väl lite godstjocklek gör att kunna planfräsa en yta och borra hålet för glaset. Alternativt om det går svetsa på material på kåpan för att fästa nivåglaset i.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Skulle kanske vara nåt, skillnaden i arbete med glas och plugg är väl att man kan ha mindre hål och en normalare fingänga av "standardmodell" med en nivåplugg mot nivåglas. Ett glas med mindre gänga lär inte ha så stort fönster och då är det säkert svårt att avgöra om man har olja eller ej om nivån går över eller under glaset.

På svarven var jag osäker hur mycket olja det var i den vid köpet då jag inte såg nivån i det lilla glaset men det visade sig att nivån var över glaset. På en hoj kan nog ett mindre glas ändå fungera lättare att se nivån i om man har den på sidostödet och reser upp den, på Trajan och Kawan är ju glaset tomt till man reser hojen och man ser oljan fylla glaset.

Edit och lite OT: Vad är det för BSA, är det en 441? Jag vet av en 441 Shooting Star som jag försökt får köpa men utan framgång. Dock är den ombyggd med långgaffel och kromad ram men om man skulle få loss den tror jag man kunde göra ett fränt cafe bygge av den, tänker mig då en hoj med kromad ram ala Egli Vincent.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Det är en B40WD Mk1, 350 cc. Före detta dansk militärhoj, lättad till 135 kg.
441 fanns i tre modeller, GP cross som vann två VM, Victor Special, gatmodell av crossen gjord för USA marknaden och Shooting Star som var en gatcykel.
Så här ser Victor Specialen ut.
victors.jpg
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top