Iridium tändstift för o emot?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Några egentliga för/nackdelar med iridiumstift - frånsett att de kostar några kronor extra?
 

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Ort
Nedre Rakvattnet, Knäckebröhult
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Min lilla erfarenhet av iridiumstift är att de funkar jäkligt bra. Lättstartade motorer, stabil tomgång, bra motorgång genom hela registret. På enstamparen märks tydligt att den svarar bättre än mot ett standardstift.

Så egentligen bara fördelar frånsett priset, å andra sidan ska iridiumelektroden klara sig 6000-10000 mil och stämmer det så blir det ekonomi i det hela ändå.

Som klockis skrivit så finns en uppsjö av piratkopior, så köp från en välrenommerad handlare. Kollar man med en lupp på stiftet ska det synas tydligt att den hårstråtunna iridiumelektroden är svetsad till mittelektroden, på piratkopiorna kan det ibland bara vara en nedsvarvad mittelektrod som håller typ några hundra mil, om de ens ger gnista alls.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
En mek på en mc-firma i närheten sa att de lämpar sig inte för lugn körning
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Svårigheten att avgöra om äkta NGK Iridiumtändstift eller förfalskning är väl nackdel ?
Hur skiljer man ut äkta Iridiumtändstift från förfalskningar ? T.ex från ett Platina tändstift ?
Gissar att förfalskarna läser länken och ser till att lösa missarna i tillverkningen.
Trist.
 
Last edited:

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
En annan sådan där forumsanning som florerar är att det gör bara nytta på insprutarhojar. :unsure:
Ingen aning om varför det anses vara så? Både med förgasare och insprut handlar det ju om att antända en luft/bränsleblandning. Så det förstår jag inte.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Någonstans i bakhuvudet har jag en minnesbild avatt inte alla tändspolar gillar Iridiumstift.
Det kan vara helfel och de hojar jag har sådana stift i funkar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Någonstans i bakhuvudet har jag en minnesbild avatt inte alla tändspolar gillar Iridiumstift.
Det kan vara helfel och de hojar jag har sådana stift i funkar.
Jo, såg att Moddlaren skrivit en kommentar om det en gång i tiden
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En annan sådan där forumsanning som florerar är att det gör bara nytta på insprutarhojar. :unsure:
Ingen aning om varför det anses vara så? Både med förgasare och insprut handlar det ju om att antända en luft/bränsleblandning. Så det förstår jag inte.
Varför Iridium ?
Det är väl inte så att med Iridium tändstift så blir kostnaden lägre för bilen för tillverkaren för det är möjligt använda "svagare" billigare tändspolar och andra billigare komponenter i tändsystemet. ?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Iridiumstift, mer koncentrerad gnista pga mindre diameter på elektroden.
Längre livslängd.

Min 945T (++) tappade inte på högvarv som "vanliga" stift gjorde.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Varför Iridium ?
Det är väl inte så att med Iridium tändstift så blir kostnaden lägre för bilen för tillverkaren för det är möjligt använda "svagare" billigare tändspolar och andra billigare komponenter i tändsystemet. ?
Många av de "moderna" stift som tagits fram är ett svar på de krav som framförallt Kalifornien (CARB) ställde på låga emissioner under bilens livslängd i början på 90-talet. Då ställdes krav på att vissa av bilens system skulle klara upp till 100.000 miles utan emissionspåverkande försämringar. Ex. skulle misständningar detekteras och vid ett visst antal tändes motorlampan - om ett sådant fel blev frekvent förekommande så kunde det krävas att tillverkaren återkallade en fordonsflotta (en flera modeller/årsmodeller) och åtgärdade felet. Då vet jag att flera tillverkare slängde i högspecade tändstift.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Många av de "moderna" stift som tagits fram är ett svar på de krav som framförallt Kalifornien (CARB) ställde på låga emissioner under bilens livslängd i början på 90-talet. Då ställdes krav på att vissa av bilens system skulle klara upp till 100.000 miles utan emissionspåverkande försämringar. Ex. skulle misständningar detekteras och vid ett visst antal tändes motorlampan - om ett sådant fel blev frekvent förekommande så kunde det krävas att tillverkaren återkallade en fordonsflotta (en flera modeller/årsmodeller) och åtgärdade felet. Då vet jag att flera tillverkare slängde i högspecade tändstift.
Helt korrekt
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
På nittonhundratalet och i mina Saabar med alldeles för högt laddtryck höll vanliga stift några dagar. Irdium höll flera tusen mil. Dock inget att betala extra för till en standardmotorn. Där brukar tillverkarens rekommendationer vara bäst.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
En annan sådan där forumsanning som florerar är att det gör bara nytta på insprutarhojar. :unsure:
Ingen aning om varför det anses vara så? Både med förgasare och insprut handlar det ju om att antända en luft/bränsleblandning. Så det förstår jag inte.
Skillnaden mellan de två är är väl annars att insprutning normalt sett alltid har rätt bränsle/luft-blandning
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Min lilla erfarenhet av iridiumstift är att de funkar jäkligt bra. Lättstartade motorer, stabil tomgång, bra motorgång genom hela registret. På enstamparen märks tydligt att den svarar bättre än mot ett standardstift.

Så egentligen bara fördelar frånsett priset, å andra sidan ska iridiumelektroden klara sig 6000-10000 mil och stämmer det så blir det ekonomi i det hela ändå.

Som klockis skrivit så finns en uppsjö av piratkopior, så köp från en välrenommerad handlare. Kollar man med en lupp på stiftet ska det synas tydligt att den hårstråtunna iridiumelektroden är svetsad till mittelektroden, på piratkopiorna kan det ibland bara vara en nedsvarvad mittelektrod som håller typ några hundra mil, om de ens ger gnista alls.
Viffern vill ha irridiumstift som skall bytas på 3600 mil, oklart om det behövs eller inte utan bara vad som står i manulen
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Iridiumstift, mer koncentrerad gnista pga mindre diameter på elektroden.
Längre livslängd.

Min 945T (++) tappade inte på högvarv som "vanliga" stift gjorde.
Genom att elektroden är smalare / tunnare än på vanliga stift krävs lägre spänning för gnista. Så om tändspolarna inte orkar ge tillräcklig spänning för 100 % gnistor med vanliga stift vid högre varv så är det inget konstigt att det blir gnista med Iridium eller Platinastift.
Smalare / tunnare elektroder kräver lägre spänning för gnista.
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top