Cbr 900rr årgång 92 restaurering

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Jag håller med, det är någonting med den här första som är specielt. När man plockar av plasten och tanken så blir det inte så mycket kvar, den är liten och lätt!

Haha, jag har hört det argumentet med hålen också. Om inget annat, så tycker jag att dem är coola tillsammans med de runda lamporna, en polare säger att hojen påminner om Jason i Fredagen den 13e.
Hålen borde ge någon kylning eller vindgenomströmning bakåt på hojen iallafall.
När jag januari -92 fick se den på MC-mässan, så på måndagen hängde jag på låset hos den lokala handlaren, en sån skulle jag bara ha! :banana

En nakenbild
IMG_2730.jpeg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Var tvungen att fixa till vibrations tyngderna inuti handtagen, men det högra hade en tyngd som gått av, och förra ägaren hade inte fixat till detta utan bara låtit det vara för man kunde skruva dit styränds tyngden ändå.

F24D49E0-8226-4B62-BF4C-336EE61D015E.jpeg

Det var ett helvete att få ut den, men fick ut den tillslut…den jäveln.
Det var ganska grisigt därinne, det hade ärgat ganska mycket, tror inte någon har gjort rent här någon gång sedan fabriken i Japan!
IMG_1447.jpeg

Hade också beställt nya gummigrepp, men det visade sig att, även om det är Honda original så kan dom se olika ut!
De första paret jag fick så var dom tillverkade i Honda Spanien, dessa greppen hade tätare ”räfflor”, så jag kollade upp detta och hittade rätt ”typ” i Japan. Så beställde ifrån Honda Japan istället, och då blev det rätt! Great success (läs mer Borat röst

IMG_1441.jpeg

Vissa saker blir inte rätt med en gång, men tillslut så hade jag rätt grepp. Bilden nedan är det nya bredvid det gamla slitna.
31C1947F-C198-4429-919A-9C63D351F05C.jpeg

Fixade till den vänstra inre tyngden, beställde en ny OEM till den högra, även nya gummidämpare som sitter på staven, samt ny ”fäst klämma” och ny skruv till styränds tyngden.
IMG_1555.jpeg
Styrändstyngderna såg jättebra ut, så dessa målades med 2K NH1 Honda svart, blev som nya. Bytte även ut gashandtags rullen när jag ändå var igång.
1472B5A8-E18C-469B-9A76-F03FE2FA71F0.jpeg
 
Last edited:

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Dom fina vita kåporna som sitter under frontkåpan, har så klart gulnat genom åren. Och dom sitter jäkligt bra till om man gillar att få stenar på sig.

Så dom behövde så klart göras i ordning!
Har känt till tricket med väteperoxid ett tag, men aldrig provat det, så ett gyllene tillfälle för det nu då.

IMG_1176.jpeg
IMG_1161.jpeg
IMG_1162.jpeg
Den här nedersta kåpan går tyvärr inte bara att behandla med väteperoxid utan den måste slipas ner innan. Och dessa kåporna är inte målade, troligtvis för att det stänker så mycket skit på dom, så fram med våtslip papper.

Tvättade även kåporna som sitter på sidorna, och gick på dom med 2k våtslip innan väteperoxid. Fick tag i en gel med 12% VP, som är lättare att lägga på plasten för att den stannar på ytan. Sen fick den ligga under UV ljus ett dygn.

Bilden visar jämförelse med en tvättad och slipad panel med en som är behandlad. Ganska bra resultat, plasten blir verkligen vit igen och utan får tillbaka sin lysterIMG_1521.jpeg

IMG_1522.jpeg
IMG_1523.jpeg

Om någon vill prova detta så kan jag rekommendera den här som jag använde.
IMG_1683.jpeg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Dom svarta kåporna som sitter innanför frontplasten brukar bli ganska bleka av sol och väder, det finns många ”knep” på hur man får svart plast att bli bra igen.
De flesta av dessa trix är inte långvariga lösningar, utan man får förbättra kanske varannan tvätt eller så, men jag ville ha något som håller längre.

Delar till den här hojen är svåra att hitta och vissa nästan omöjliga, och nya delar kan man nästan glömma, så man gör vad man kan.

Hittade ett medel ifrån Cerakote.

IMG_1242.jpeg

Provade lite på en av kåporna och det blev precis vad jag hoppats på, plasten blir som ny, ytan blir väldigt vattenavvisande och damm och smuts fäster inte heller. Den ska även hålla för 100 tvättar enl tillverkaren.

IMG_1241.jpeg
Tvättad panel som är blekt av solen, på PP plast så blir det även ”grått” på vissa fält.

IMG_1244.jpeg
Blev så här efter behandlingen! Tyckte det funkade så bra så jag behandlade även kylarskyddet.

Före
IMG_1278.jpeg

Efter
IMG_1500.jpeg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Har gjort massor med ”små” fix på honom, inga stora grejer men som man brukar säga ”det sitter i detaljerna”.
massor med nya bultar, skruvar och slitagedelar.

Bytt gummi på både växel och broms pedal, bromspedalen märkte jag när jag skulle byta gummi på, att det inte var original. Själva ”knoppen” var kortare och mindre än vad den ska vara, så skaffade en ny OEM pedal till bromsen bak.

IMG_1399.jpeg
IMG_1397.jpeg

Fick den nya på plats
IMG_1684.jpeg
Även nytt gummi på växelföraren.
IMG_1115.jpeg

Båda fotpinnarna fick nya gummin.
IMG_1685.jpeg

Helt nya fotpinnar på båda sidorna, de gamla hade skrapats upp.
IMG_1686.jpeg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
För tillfället så är han ganska naken!
IMG_1689.jpeg

Spridd lite överallt. ?

IMG_1690.jpeg

Kolla in det här motorrummet, man kan äta mat ifrån dom här rena ytorna ?
IMG_1687.jpeg
IMG_1688.jpeg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Sparkskydden som är av aluminium, repas ganska enkelt. Tog och slipade dom försiktigt med 2k papper för att få bort alla små repor som fanns.
Ville inte att dom skulle glänsa utan bli som dom var ifrån början, så lämnade dom som ”satin finish”.
IMG_1295.jpeg
IMG_1297.jpeg

När båda var klara så satte jag ett repskydd som är så tunt att man inte ser det ens.
IMG_1550.jpeg
IMG_1551.jpeg

Skaffade nya oem bultar ifrån CMS Holland så att det ser riktigt fint ut när allt är på plats igen.
IMG_1560.jpeg
IMG_1561.jpeg
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Ytterligare småsaker.

Fläkten till kylaren hade en skada på ett av bladen, och termostat kontakten hade ett trasigt gummi.
Plockade ner allt och passade på att göra rent kylaren ifrån lik.
Köpte en begagnad fläkt med motor, tog sen alla de bästa delarna och satte ihop en ny komplett flä som blev nästan som ny.

IMG_1484.jpeg
IMG_1486.jpegFöreIMG_1268.jpeg
IMG_1488.jpeg

Fick med en ny kåpa till bakdelen vid köpet, gjorde rent låset och servade allt, satte dit låset på den nya bakkåpan.
IMG_1489.jpeg

Före
IMG_1490.jpeg

Efter

IMG_1492.jpeg

Låset i nya kåpan och testad på hojen.
IMG_1494.jpeg

Tändningslåset hade tappat lite bokstäver, en enkel åtgärd som gör ganska mycket. Skaffade permanent lack i rött och vitt som jag la dit med liten pensel och förstoringsglas ?

Före
IMG_0873.jpeg

Efter
IMG_1499.jpeg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Ytterligare småsaker.

Fläkten till kylaren hade en skada på ett av bladen, och termostat kontakten hade ett trasigt gummi.
Plockade ner allt och passade på att göra rent kylaren ifrån lik.
Köpte en begagnad fläkt med motor, tog sen alla de bästa delarna och satte ihop en ny komplett flä som blev nästan som ny.

View attachment 492486
View attachment 492487FöreView attachment 492485
View attachment 492488

Fick med en ny kåpa till bakdelen vid köpet, gjorde rent låset och servade allt, satte dit låset på den nya bakkåpan.
View attachment 492489

Före
View attachment 492491

Efter

View attachment 492490

Låset i nya kåpan och testad på hojen.
View attachment 492492

Tändningslåset hade tappat lite bokstäver, en enkel åtgärd som gör ganska mycket. Skaffade permanent lack i rött och vitt som jag la dit med liten pensel och förstoringsglas ?

Före
View attachment 492493

Efter
View attachment 492494
Kul projekt, min personliga sporthojsfavorit.
Tycker att jag själv är pedant men du är några snäpp bättre.
Sen undrar jag om du kastar tärning för att avgöra vilken hoj som ska tjänstgöra när du ska ut en sväng ?
Ditt garage är helt fantastiskt, bra jobbat.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kul projekt, min personliga sporthojsfavorit.
Tycker att jag själv är pedant men du är några snäpp bättre.
Sen undrar jag om du kastar tärning för att avgöra vilken hoj som ska tjänstgöra när du ska ut en sväng ?
Ditt garage är helt fantastiskt, bra jobbat.
Också fascinerad av pedanteriet - skulle vilja göra så själv, men fokus ligger numera på att ha väl fungerande hojar fram tills det är dags att lägga handskarna på hyllan
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Kul projekt, min personliga sporthojsfavorit.
Tycker att jag själv är pedant men du är några snäpp bättre.
Sen undrar jag om du kastar tärning för att avgöra vilken hoj som ska tjänstgöra när du ska ut en sväng ?
Ditt garage är helt fantastiskt, bra jobbat.
Tack! Jo lite pedantisk är jag ?
Haha, jag kanske ska börja med tärning, för lätt är det inte att välja.
Också fascinerad av pedanteriet - skulle vilja göra så själv, men fokus ligger numera på att ha väl fungerande hojar fram tills det är dags att lägga handskarna på hyllan
Jag skulle faktiskt vilja vara lite mindre pedantisk, och jag tycker att jag ”slarvar” ibland. ?
Otroligt fin renovering?
Länge sen jag sett en finare renovering!
Tack, uppskattar verkligen alla kommentarer, det peppar!
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Härligt projekt! Även för mig var det där en drömhoj. Kunde inte slita blicken från den när den stod på ett podium hos den lokala MC-handlaren. Dessvärre var jag bara 14 då så jag fick lämna affären med en Honda MT-5 istället.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Slänger upp lite av blinkers renoveringen också.

Vid köpet så fick jag med alla original blinkers i en låda, lite slitna och skrapade, några mer än andra.
På hojen satt små icke original.
IMG_1691.jpeg

Började med att kolla ut vilka blinkers kåpor som såg bra ut, sandade bort reporna för att sen polera upp dom högglans.
Jag putsade även upp alla reflexkåpor. Gjorde rent alla fästen och behandlade gummit med en slags ”gummi återupplivnings” pasta.

Före
IMG_0574.jpeg

Efter

IMG_0617.jpeg

Men jag blev fan inte nöjd! Det fanns små små sprickor inuti reflexkåporna (om man tittade riktigt noga) och detta går inte att polera bort, så jag lyckades hitta 4st NOS ifrån Honda. Så nu har man 4 extra OM nått skulle hända.
IMG_1395.jpeg

Och sen slipade jag om dom svarta kåporna och la ett tunt lager med 2k lack för att kunna polera upp igen. Det blev bättre, så jag monterade ihop allt igen och kunde montera dom som sitter där bak, dom där fram får jag sätta dit när framkåpan är klar.

Så här blev det där bak.
IMG_1462.jpeg
IMG_1464.jpeg
Nästan lite emotionellt när jag såg dom tillbaka på hojen, det var säkert 15-20 år sedan sist!

Passade även på att göra rent all elektronik där bak, så att det kan hålla 30 år till.
IMG_1459.jpeg
IMG_1465.jpeg
Samt bytte ut bultar, brickor och gummin som var slitna.
 

Tadao Baba

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Dec 2022
Hoj
-16 Aprilia Tuono V4 Factory -92 Honda CBR900RRN -96 Ducati 916 Biposto
Vad kul att så många gillar mitt garage! Jag rustade upp det under förra vintern tillsammans med min son.

Vi planerade upp först i en 3d modell, så att man kan se att allt passar och får plats.
IMG_9816.jpeg
IMG_9820.jpeg

Letade sen upp saker som behövdes, och när vintern slog till så satte vi igång.lite jobbigt att flytta runt alla saker medans man arbetade, men det gick. För kallt ute för att ställa ut grejer.
IMG_9817.jpeg
IMG_9823.jpeg
IMG_9853.jpeg
När vi gjorde golvet fick allt åka ut några dagar.

Härligt sen när man kunde ställa in allt på sin plats i det nya arbetsbänk systemet!
IMG_9865.jpeg
IMG_9869.jpeg
I början var det tänkt att ha en träningshörna, men detta åkte ut fort som fan sen….måste juh ha plats för fler hojar! ?

Kanske mest nöjd med det här.
IMG_1692.jpeg

Ser ut så här idag.

IMG_1693.jpeg
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Garaget...

Jag är nästintill mållös.

Satan. I. Gatan.

En våt dröm på min ära!

Nivån på din puts, sen. Vilket sinne, vilken glans, vilken hoj det blir.

Från en som har garage i länga utan möjlighet till mekaniska arbeten har du bottenlöst avund!

Tack för att du delar med dig av jobbet som skulle platsa i en minidokumentärserie. Hatten av!
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top