Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
men väl göra Amineh Kakavadfanhonnuheter till försvarsminister
Det är ju faktiskt otroligt intressant, eller hur man nu ska uttrycka sig, att Ahmnesti Kakkabajs (eller vad fan hon nu heter) är den som styr alla beslut av vikt just för tillfället.
Finns det ingen fallucka i den där byggnaden? :va
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Man kan ju lite stilla undra vilka dessa idioter egentligen är…?

Och dom säger säkert typ samma sak om de som inte röstar MP/röstar på annat tjafs.
"Vi är mitt i ett brinnande ett klimatnödläge och MP är enda räddningen! Fattar ni inte det era idioter?"
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Vi har redan maxat ut överföringen söderut, näten håller inte för mer, så Norrland klarar sig nog, däremot kommer nog att elpriset i södra sverige att vara så mycket en frusen tysk är villig att betala.
Varifrån har du fått den uppgiften ifrån…?

För 6 år sedan blev en nord-sydlig ”elmotorväg” färdigbyggd genom hela landet.
Den ledningen har bekostats av förhöjda nätavgifter för framförallt zon 3 & 4 (sydligaste Sverige).
Man påstod att nätet inte räckte till, efter att Danskarna klagat till EU att de fick betala dubbelt så mycket vid importen av el som skåningar gjorde.
Men det var en lögn om att det saknades kapacitet vilket har uppmärksammats av visselblåsare (om jag minns rätt nämndes ca 25% kapacitet kvar).

Den nya elmotorvägen har således minst dubblat kapaciteten.
Och förövrigt så skulle de förhöjda nätavgifterna vara temporära!
Men de förhöjda avgifterna debiteras än Idag…
För övrigt så debiteras många gånger högre kW-pris i zon 3 & 4…med motiveringen att just nätkapaciteten är dålig…

Beklämmande i sammanhanget är att folk i elbranschen i olika nivåer har noll kunskap om historiken eller spelet om elen, och då ibland själva argumenterar för att man borde höja nätavgifterna för att man skall bygga ut elnätet så att man får mer kapacitet…
Hmm, det är ju just det som gjorts i 10 års tid, samt ytterligare 6 år.

Sant är att nätkapaciteten är dålig lokalt här och där, men det är för att nätbolagen struntat i dessa investeringar i nätet.
Kändes förmodligen bättre med ökade vinstmargimaler.
Men från norr till syd så är kapaciteten mycket god.
Trots det så hänvisar man hela tiden till kapacitetsproblem för att fortfarande motivera de extrema elpriserna i södra landet.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Beklämmande i sammanhanget är att folk i elbranschen i olika nivåer har noll kunskap om historiken eller spelet om elen,
Jag håller ju inte riktigt med dig, men jag tillhör ju en av dom med noll kunskap.
Min uppfattning är att det är en oerhört kompetent gruppering av människor som jobbar med stamnätet och dess uppgift.
Avregleringar av produktion, eller nybyggnad av produktion kan inte nätägaren styra, det finns en skyldighet att ansluta om möjlighet finns.
En problematik som jag vil lyfta in i debatten är att vi har ett så kallat "frekvensstabilt nät", inte bara i Sverige, utan i största delarna av Europa.
Där finns det en skyldighet från Svenska Kraftnät att säkerställa att frekvensen håller sig på 50Hz, hyfsat exakt, annars kollapsar nätet.
Ett exempel: - Om en delsträcka av stämnätet mellan norr och söder tripar (faller bort) så måste produktionen öka i söder, alternativt konsumtion frånkopplas, om det inte finns tillräckligt med nödreserv att allokera.
Det handlar om små tidsrymder (sekunder), och på samma sätt måste produktion i norr frånkopplas (vattenkraften idag).
Finns inte tillräckligt med nödreserv att tillgå så blir det "blackout" i södra Sverige, och det är vi inte beredda att leva med.
Så, ja, stamnätet skulle kunna föra mer kapacitet söderut, men med en kalkylerad risk att det blir totalt strömavbrott i den delen av landet om en stamnätsledning faller ur.

Diskussioner om tjänster där större förbrukare kan tänka sig att frånkoppla med kort varsel (sekunder) är högt uppe på agendan, och det är ett sätt att kunna nyttja nätet bättre.

Men vad vet jag egentligen.....jag blir säkerligen sågad för detta inlägg som kan innehålla spår av inkompetens....
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Varifrån har du fått den uppgiften ifrån…?

Vill elområde 4 ha det som produceras i elområde 1 så måste länkarna HELA vägen klara av den överföringen.

Men om då Elområde 2&3 också vill ha lite så måste överföringen mellan område 1 och 2 klara av totalen.

Så elområde 4 behöver importera x, elområde 3 behöver importera y, elområde 2 behöver importera z

Länken mellan elområde 1&2 måste då palla x+y+z, länken mellan 2&3 behöver klara y+z
och sista biten bhöver bara klara av z....

Men, Det innebär ju då att länken inte klarar av att exportera till ü, ett land som har lagt ner sin kärnkraft för att köpa gas från en person vi kan kalla lilla p

overforingskapacitet_elomraden_sajt.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Varifrån har du fått den uppgiften ifrån…?

För 6 år sedan blev en nord-sydlig ”elmotorväg” färdigbyggd genom hela landet.
Den ledningen har bekostats av förhöjda nätavgifter för framförallt zon 3 & 4 (sydligaste Sverige).
Man påstod att nätet inte räckte till, efter att Danskarna klagat till EU att de fick betala dubbelt så mycket vid importen av el som skåningar gjorde.
Men det var en lögn om att det saknades kapacitet vilket har uppmärksammats av visselblåsare (om jag minns rätt nämndes ca 25% kapacitet kvar).

Den nya elmotorvägen har således minst dubblat kapaciteten.
Och förövrigt så skulle de förhöjda nätavgifterna vara temporära!
Men de förhöjda avgifterna debiteras än Idag…
För övrigt så debiteras många gånger högre kW-pris i zon 3 & 4…med motiveringen att just nätkapaciteten är dålig…

Beklämmande i sammanhanget är att folk i elbranschen i olika nivåer har noll kunskap om historiken eller spelet om elen, och då ibland själva argumenterar för att man borde höja nätavgifterna för att man skall bygga ut elnätet så att man får mer kapacitet…
Hmm, det är ju just det som gjorts i 10 års tid, samt ytterligare 6 år.

Sant är att nätkapaciteten är dålig lokalt här och där, men det är för att nätbolagen struntat i dessa investeringar i nätet.
Kändes förmodligen bättre med ökade vinstmargimaler.
Men från norr till syd så är kapaciteten mycket god.
Trots det så hänvisar man hela tiden till kapacitetsproblem för att fortfarande motivera de extrema elpriserna i södra landet.

Om det samtidigt läggs ner elproduktion i söder i en ännu högre takt så hjälper det ju inte.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är ju det systempriset visar, dvs elpriset om vi inte haft något tjall på linan.
Hade vi inte haft överföringsproblematik så hade områdespriserna och systempriset varit detsamma.
Så fattar jag det iaf.
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Jag håller ju inte riktigt med dig, men jag tillhör ju en av dom med noll kunskap.
Min uppfattning är att det är en oerhört kompetent gruppering av människor som jobbar med stamnätet och dess uppgift.
Avregleringar av produktion, eller nybyggnad av produktion kan inte nätägaren styra, det finns en skyldighet att ansluta om möjlighet finns.
En problematik som jag vil lyfta in i debatten är att vi har ett så kallat "frekvensstabilt nät", inte bara i Sverige, utan i största delarna av Europa.
Där finns det en skyldighet från Svenska Kraftnät att säkerställa att frekvensen håller sig på 50Hz, hyfsat exakt, annars kollapsar nätet.
Ett exempel: - Om en delsträcka av stämnätet mellan norr och söder tripar (faller bort) så måste produktionen öka i söder, alternativt konsumtion frånkopplas, om det inte finns tillräckligt med nödreserv att allokera.
Det handlar om små tidsrymder (sekunder), och på samma sätt måste produktion i norr frånkopplas (vattenkraften idag).
Finns inte tillräckligt med nödreserv att tillgå så blir det "blackout" i södra Sverige, och det är vi inte beredda att leva med.
Så, ja, stamnätet skulle kunna föra mer kapacitet söderut, men med en kalkylerad risk att det blir totalt strömavbrott i den delen av landet om en stamnätsledning faller ur.

Diskussioner om tjänster där större förbrukare kan tänka sig att frånkoppla med kort varsel (sekunder) är högt uppe på agendan, och det är ett sätt att kunna nyttja nätet bättre.

Men vad vet jag egentligen.....jag blir säkerligen sågad för detta inlägg som kan innehålla spår av inkompetens....
Tack för svaret!
Jag jobbar givetvis inte med elledningar eller motsvarande länkar i landet, men med elteknisk bakgrund, och betraktar de olika uttalanden och till synes tekniska förklaringar som ges.
Om man kokar ner det hela och inte går in i tekniska detaljer på olika länkar i elnätet så kvarstår fortfarande att man betalat förhöjda nätavgifter i 16 år.
Ringer det förresten inte några klockor om att man inte sänkte priset så mycket för danskarna för 16 år sedan, utan i stället helt plötsligt höjde priset stegvis ner till Skåne…?
Dagen innan hade man ekonomi att sälja elen till lågt pris mer till Skåne, men dagen efter var man tvungna att höja priset rejält?

Notera att man sedan snart 6 år tillbaka lyckats transportera el ner till kontinenten via den nya stamledningen, men inte haft förmåga att koppla in någon konsument alls i Skåne förrän i höstas?

Jag är helt med på utmaningen att möta rätt frekvens i nätet.
Men det problemet är ju knappast nytt, det fanns ju redan innan man byggde ny stamledning.
Så det var även då en kalkylerad risk att det blir totalt strömavbrott i södra delen av landet om en stamnätsledning faller ur.
Eller någon vill argumentera emot?

Något som förändrats under de senaste 10 åren är att södra landet tappat produktionskapacitet av el med främst nedstängningar av reaktorer.
Men det är inte ett ledningproblem som kan mötas med ännu högre nätavgifter.
Eller är det någon som vill argumentera emot?

Sedan har det senaste året gått ut regelbundna uttalanden om att elen inte räcker till i södra landet.
T.ex. som att Karlshamnverket började bränna olja pga elbrist (vilket avslöjats inte hade med elbrist att göra utan i stället att det blev ekonomi i att exportera ner till kontinenten).
Och samtida information har visat att det inte varit brist på elproduktion i landet som de påstår.
Retoriken har varit att vi behövt importera el från Norge för att klara oss.
Men samtidigt har vi exporterat ÄNNU mer el till Finland och Danmark.
Således är det ett ekonomiskt sanktionerat spel för galleriet, inte i första hand ett tekniskt problem.

Med andra ord är problemet inte ett kapacitetsproblem med nätet, utan i stället ekonomiska incitament som styr det hela.
I vilket fall som helst så är höga nätavgifter inte motiverat, utan en kassako för nätbolagen.
Problemet mht frekvenshanteringen och black out risken är möjligen liten produktion av el i södra landet.
Japp, diskussioner om att cirkulera planerade avbrott på nätet finns.
Men att lösa det så är att bortse från var problemen grundar sig.

Jag lär mig gärna mer om det är någon kunskap jag missat, men jag är också beredd att argumentera med den insikt jag har.
Jag välkomnar alla argumenteringar!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är ju faktiskt otroligt intressant, eller hur man nu ska uttrycka sig, att Ahmnesti Kakkabajs (eller vad fan hon nu heter) är den som styr alla beslut av vikt just för tillfället.
Finns det ingen fallucka i den där byggnaden? :va

För mig är det ytterligare ett tecken på att inte bara våra val, men även vårat parlamentariska system är ruttet och behöver en översyn.

Vi röstar på partier. Sedan blir någon ur partiet putt, hoppar av partiet, blir ”politisk vilde” men tillåts ändå att personligen sitta kvar i riksdagen…För att representera…ja…vad då…?

I just det här fallet har vi alltså en vänsterextrem person - för extrem till och med för V - och med inga andra intressen än kurdernas välmående, sittandes i en vågmästarroll i den svenska riksdagen mellan våra så kallade politiska block. Denne person med ett ytterst suspekt förflutet får alltså den avgörande rösten i allt från regeringsbildning till budgetfrågor och framförallt den brännheta natofrågan…!

Liknande exempel med rena foliehattar på högerkanten finns ju också. SD verkar ju av någon anledning dra till sig alla sådana som vanligt folk avfärdar som ”byfånar”. Även dessa blir putt på SD men vill ändå sitta kvar, i allt från riksdag till kommunfullmäktige, alltid med motiveringen att de ska ”representera sina väljare”…Väljare som stoppat ned partiets men knappast personens valsedel i kuvertet…

Nej, jag skulle inte ha något emot en lag som omöjliggör detta trams med politiska vildar. Om du inte längre representerar ditt parti…get the fuck out…Tänk vilken besparing i tid, pengar och framförallt mediebrus…
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vi röstar på partier. Sedan blir någon ur partiet putt, hoppar av partiet, blir ”politisk vilde” men tillåts ändå att personligen sitta kvar i riksdagen…För att representera…ja…vad då…?

För att representera folket som röstat på denne och arbeta för de förändringar denne vill få till. Vi har ju personröster på valsedeln.
Mer politiska vildar och mindre partipolitik, det är, eller kan vara, helt olika åsikter som vill lyftas fram till en riksdag ifrån pajala och stockholm. Låt det vara det då.

Tycker det rent demokratiskt är sunt att man i första hand representerar den valkrets man kommer ifrån/folket där/sin hemort och det man lovat dem att stå för om man kommer till makten.
Tyvärr kommer sen partitäcket in i bilden, det skulle kunna försvinna helt. Låt folk stå för sin politik och representera sin hemort utan någon sorts partipiska öht, mer demokrati från de lokala valkretsarna som sys samman till en riksdag - helt utan att partier behöver bli inblandade.

349 politiska vildar i riksdagen kan man säga det skulle leda till.
Om du inte längre representerar de som röstat på dig/om du inte för den politik du lovat…get the fuck out.
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
För mig är det ytterligare ett tecken på att inte bara våra val, men även vårat parlamentariska system är ruttet och behöver en översyn.

Vi röstar på partier. Sedan blir någon ur partiet putt, hoppar av partiet, blir ”politisk vilde” men tillåts ändå att personligen sitta kvar i riksdagen…För att representera…ja…vad då…?

I just det här fallet har vi alltså en vänsterextrem person - för extrem till och med för V - och med inga andra intressen än kurdernas välmående, sittandes i en vågmästarroll i den svenska riksdagen mellan våra så kallade politiska block. Denne person med ett ytterst suspekt förflutet får alltså den avgörande rösten i allt från regeringsbildning till budgetfrågor och framförallt den brännheta natofrågan…!

Liknande exempel med rena foliehattar på högerkanten finns ju också. SD verkar ju av någon anledning dra till sig alla sådana som vanligt folk avfärdar som ”byfånar”. Även dessa blir putt på SD men vill ändå sitta kvar, i allt från riksdag till kommunfullmäktige, alltid med motiveringen att de ska ”representera sina väljare”…Väljare som stoppat ned partiets men knappast personens valsedel i kuvertet…

Nej, jag skulle inte ha något emot en lag som omöjliggör detta trams med politiska vildar. Om du inte längre representerar ditt parti…get the fuck out…Tänk vilken besparing i tid, pengar och framförallt mediebrus…
Klart det kan bli struligt i parlamentet när vildarna blir vågmästare. Samtidigt tror jag att det är ännu viktigare att de som blivit valda ska få sitta kvar och föra den politik de lovat väljarna att föra istället för att ett toppstyrt parti som svänger hela tiden ska bestämma.

Tycker man att partiet väljer dåliga representanter har man naturligtvis möjlighet att inte rösta på dessa.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det är en svår balans det där.
Ingen vill att vildar skall hålla tex NATO-frågan gisslan.
Men om alla måste följa parti-piskan kan man ju ha en representant per parti som trycker på knappen.

I just detta fall av vilde är det så otroligt tydligt att hon inte har Sveriges bästa för ögon vilket borde vara någon sorts minimikrav för att sitta i regering...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
349 politiska vildar i riksdagen kan man säga det skulle leda till.

Hur många beslut skulle fattas med det scenariot...? Om så vore fallet så skulle man ju fortfarande gräla om vem som ska sitta var efter 2018 års valresultat...

Samtidigt tror jag att det är ännu viktigare att de som blivit valda ska få sitta kvar och föra den politik de lovat väljarna att föra istället för att ett toppstyrt parti som svänger hela tiden ska bestämma.

Det jag har sett indikerar inte att väldigt många blir politiska vildar av egen vilja för att de anser sig toppstyrda av partiet. Häromkring handlar det uteslutande om rena white trash människor, gaphalsar och andra byfånar som på något outgrundligt sätt lyckats bli valda som SD's representat. Sedan säger de något olämpligt, missbrukar partiets ekonomi eller börjar avvika från den politik som presenterades före valet. Med följden att SD vill kasta ut dem, med följden att de själva blir tjuriga och vill sitta kvar som politiska vildar för att "representera sina väljare", med en politik som inte längre är densamma som man sa före valet...

I just detta fall av vilde är det så otroligt tydligt att hon inte har Sveriges bästa för ögon vilket borde vara någon sorts minimikrav för att sitta i regering...

Jag kan inte påstå att jag följt denna politiker med något större intresse, men jag har definitivt aldrig hört henne ha en åsikt om något annat än kvinnofrågor i förorten och alla möjliga och omöjliga frågor om mellanöstern. Det första kan väl vara beundransvärt, men det andra är ju enbart ett stort frågetecken. Bara en sådan sak som att hon "inte har bestämt hur hon ska rösta" minuter innan en statsminister- eller budgetomröstning är väl en god indikation på att hon kanske borde föra sitt krig någon annan stans...?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det är synd även om mig här uppe i norr som måste skriva om mitt avtal nu.
Men biter i suräpplet, och tog 5år, så kan jag lägga in en påminnelse i min kalender att jag ska börja att sondera avtal igen våren 2027.
Får tända grillen strax, och skölja ner min prisökning med en singlemalt...

Elpris.jpg
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Billigaste 5-årsavtalet i södra delen.
Elpris_2.jpg

Så med en förbrukning på t.ex. 16 000 kWh per år så skiljer det bara 140 640 SEK under denna period mellan norr och söder.
Yeah..... :crash
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men då har ni ju fördelen i att ni kan räkna hem en investering i värmepump eller solceller mycket snabbare.....det är väl i alla fall positivt :fyllisar
Som tur var tecknade jag om innan det sköt åt skogen helt. Men man borde ju tecknat upp sig för 1 eller 2 år sen på livstids el eller nått.
Tycker verkligen synd om dem som tecknar om nu. De är ju helt fuckade. Är ju fan billigare att ställa en dieselgenerator i friggeboden och köra på polsk fuldiesel.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top