Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Och dom säger säkert typ samma sak om de som inte röstar MP/röstar på annat tjafs.
"Vi är mitt i ett brinnande ett klimatnödläge och MP är enda räddningen! Fattar ni inte det era idioter?"
I såfall är det ju KANON att de inför regler som gör allt sämre, inklusive miljön !
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Jag håller ju inte riktigt med dig, men jag tillhör ju en av dom med noll kunskap.
Min uppfattning är att det är en oerhört kompetent gruppering av människor som jobbar med stamnätet och dess uppgift.
Avregleringar av produktion, eller nybyggnad av produktion kan inte nätägaren styra, det finns en skyldighet att ansluta om möjlighet finns.
En problematik som jag vil lyfta in i debatten är att vi har ett så kallat "frekvensstabilt nät", inte bara i Sverige, utan i största delarna av Europa.
Där finns det en skyldighet från Svenska Kraftnät att säkerställa att frekvensen håller sig på 50Hz, hyfsat exakt, annars kollapsar nätet.
Ett exempel: - Om en delsträcka av stämnätet mellan norr och söder tripar (faller bort) så måste produktionen öka i söder, alternativt konsumtion frånkopplas, om det inte finns tillräckligt med nödreserv att allokera.
Det handlar om små tidsrymder (sekunder), och på samma sätt måste produktion i norr frånkopplas (vattenkraften idag).
Finns inte tillräckligt med nödreserv att tillgå så blir det "blackout" i södra Sverige, och det är vi inte beredda att leva med.
Så, ja, stamnätet skulle kunna föra mer kapacitet söderut, men med en kalkylerad risk att det blir totalt strömavbrott i den delen av landet om en stamnätsledning faller ur.

Diskussioner om tjänster där större förbrukare kan tänka sig att frånkoppla med kort varsel (sekunder) är högt uppe på agendan, och det är ett sätt att kunna nyttja nätet bättre.

Men vad vet jag egentligen.....jag blir säkerligen sågad för detta inlägg som kan innehålla spår av inkompetens....
Ska inte såga dig.
De låter kompetenta men är det inte.
Ytterst få har förståelse.
Man har förstört ett superstabilt elsystem som gett låga priser - till dagens katastrofläge.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är ju fan billigare att ställa en dieselgenerator i friggeboden och köra på polsk fuldiesel.

För några år sedan var det en företagare (ett snickeri tror jag) som hade köpt ett av försvarets nerlagda bergrum i Lycksele trakten, som eldade igång reservkraftsaggregatet när elen blev tokdyr, först som en liten protest och test, men när han insåg att han producerade el billigare än han kunde köpa in den så servade han upp reservkraftsaggregatet och beställde en tankbil med villaolja
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
I alla fall några goda nyheter denna morgon,

MP’s två språkrör ligger stadigt på sista plats i Novus undersökning om förtroendet för olika partiledare.

Och inte känns det ju som att vare sig tönten Bolund eller häxan Stenevi inger ett särskilt stort förtroende…? Hoppas att detta får ett genomslag också i valresultatet, så att Sverige slipper dessa landsförrädare en gång för alla.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
I alla fall några goda nyheter denna morgon,

MP’s två språkrör ligger stadigt på sista plats i Novus undersökning om förtroendet för olika partiledare.

Och inte känns det ju som att vare sig tönten Bolund eller häxan Stenevi inger ett särskilt stort förtroende…? Hoppas att detta får ett genomslag också i valresultatet, så att Sverige slipper dessa landsförrädare en gång för alla.
De har väl alla språkrör gjort de senaste 20 åren?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
I alla fall några goda nyheter denna morgon,

MP’s två språkrör ligger stadigt på sista plats i Novus undersökning om förtroendet för olika partiledare.

Och inte känns det ju som att vare sig tönten Bolund eller häxan Stenevi inger ett särskilt stort förtroende…? Hoppas att detta får ett genomslag också i valresultatet, så att Sverige slipper dessa landsförrädare en gång för alla.

Jag hoppas verkligen att du har rätt. Men är riktigt rädd för att det blir precis samma visa efter valet att dom klarar sig precis över 4% . Det är bara SVT/SR som jublar och 96% av svenska folket gråter
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Here we go. Again…

Trots allt så gör hon faktiskt det hon lovat sina väljare. Att det sedan är något som inte ska få sådana konsekvenser är en annan sak, men hon är snart borta.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Dieseln upp 75 öre idag.

PartiJuliJuniFörändring
Socialdemokraterna30,330,9-0,6
Moderaterna2122,1-1,1
Sverigedemokraterna16,316,9-0,6
Vänsterpartiet8,47,60,8
Centerpartiet7,17,7-0,6
Kristdemokraterna6,15,70,4
Miljöpartiet4,93,91,0
Liberalerna4,74,20,5
Övriga1,21,00,2

Ändå är helt plötsligt MP/L med i matchen igen.

Vad är det för fel på folk? Nä ett nytt 90 tal med repro ränta på 20% o en massa folk som får bo i kartonger det vore fantastiskt bra då vaknar folk nog?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dieseln går upp och Miljöpartiet ökar samtidigt sitt väljarstöd med 25%?

Jag tror nog att dieselpriset och opinionsundersökning juni-juli inte bör nämnas i samma inlägg… :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Var kommer dom siffrorna ifrån…?

MP kan inte gå från betryggande långt under riksdagsspärren till nästan fem procent på bara några dagar. Har man bara intervjuat folk innanför tullarna eller i centrala Lund eller Uppsala…?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Satan vad det dräller av semesterfolk efter vägarna! Höj soppan till 70 spänn litern så folk håller sig hemma! :p

Ja, fy f-n vad odrägligt det är att köra bil nu. I fredags var det okej, men kanske för att jag körde sent på kvällen. Lördag var det odrägligt med idioter som inte kan hålla jämn fart så ena sekunden var man nere på 60 km/h och sen när det blir tvåfiligt gasar dom på så att man knappt tar sig om men man tvingas ladda på eftersom man vet att dom kommer lägga sig under 80 så snart det blir enfiligt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Var kommer dom siffrorna ifrån…?

MP kan inte gå från betryggande långt under riksdagsspärren till nästan fem procent på bara några dagar. Har man bara intervjuat folk innanför tullarna eller i centrala Lund eller Uppsala…?

Givetvis vet dom vilka "slumpmässigt" som blir utvalda så dom får siffrorna som dom vill ha.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Dieseln upp 75 öre idag.

PartiJuliJuniFörändring
Socialdemokraterna30,330,9-0,6
Moderaterna2122,1-1,1
Sverigedemokraterna16,316,9-0,6
Vänsterpartiet8,47,60,8
Centerpartiet7,17,7-0,6
Kristdemokraterna6,15,70,4
Miljöpartiet4,93,91,0
Liberalerna4,74,20,5
Övriga1,21,00,2

Ändå är helt plötsligt MP/L med i matchen igen.

Vad är det för fel på folk? Nä ett nytt 90 tal med repro ränta på 20% o en massa folk som får bo i kartonger det vore fantastiskt bra då vaknar folk nog?


Är i Tyskland och kör mc nu. 95 oktan e5 ca 1.9€ och diesel ca 2.05 € skiljer lite mellan olika bolag.
Fattar inte varför vi lilleputt landet Sverige måste ha så mycket högre diesel pris mycket pga reduktion plikten med mer biodrivmedel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Var kommer dom siffrorna ifrån…?

MP kan inte gå från betryggande långt under riksdagsspärren till nästan fem procent på bara några dagar. Har man bara intervjuat folk innanför tullarna eller i centrala Lund eller Uppsala…?
Aftonbladet saxade jag dom ur
 

Camel

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2017
Ort
Kronoberg
Hoj
Versys 1000 -22
Är i Tyskland och kör mc nu. 95 oktan e5 ca 1.9€ och diesel ca 2.05 € skiljer lite mellan olika bolag.
Fattar inte varför vi lilleputt landet Sverige måste ha så mycket högre diesel pris mycket pga reduktion plikten med mer biodrivmedel.

För att vi kan och för att andra länder ska ha en förebild att se upp till. :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är i Tyskland och kör mc nu. 95 oktan e5 ca 1.9€ och diesel ca 2.05 € skiljer lite mellan olika bolag.
Fattar inte varför vi lilleputt landet Sverige måste ha så mycket högre diesel pris mycket pga reduktion plikten med mer biodrivmedel.

Dessutom är det väl ren bensin och ren diesel dom säljer där?

Inte någon utblandad skit som här?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top