Elhojar

Jag har varit flaggvakt i helgen och där var två Varg i motionsklassen.

Vet inte ifall det beror på att vargen är mer svårkontrollerad på gasen eller om just dessa två exemplar hade drabbats av lite skit bakom styret men bägge förarna verkade ha problem med gaspåslaget i kurvorna och slog ofta på gas 2-4 gånger i samma kurva.
Följden blev att bägge smög igenom. Kurvorna i låga fart utan nedlägg på hojen.

Missförstå mig rätt nu. Jag har sett många köras på Youtube utan dessa bekymmer så dom kan ju uppenbarligen körs snabbt igenom kurvorna men kanske dom är svårkontrollerade när man inte kan dumpa ut effekten med hjälp av en koppling.
Jag misstänker att bägge dessa förare skulle ha bättre varvtider med nedjusterad effekt.

Last edited:
Jag har varit flaggvakt i helgen och där var två Varg i motionsklassen.

Vet inte ifall det beror på att vargen är mer svårkontrollerad på gasen eller om just dessa två exemplar hade drabbats av lite skit bakom styret men bägge förarna verkade ha problem med gaspåslaget i kurvorna och slog ofta på gas 2-4 gånger i samma kurva.
Följden blev att bägge smög igenom. Kurvorna i låga fart utan nedlägg på hojen.

Missförstå mig rätt nu. Jag har sett många köras på Youtube utan dessa bekymmer så dom kan ju uppenbarligen körs snabbt igenom kurvorna men kanske dom är svårkontrollerade när man inte kan dumpa ut effekten med hjälp av en koppling.
Jag misstänker att bägge dessa förare skulle ha bättre varvtider med nedjusterad effekt.
Gasen svara direkt och den svarar mot hur mycket man rullar på rullen. Har man en ryckig/klumpig gasteknik så kommer det väldigt mycket och väldigt snabbt.
Har de köpt proläget kan man bygga effektkurvor enkelt och justera effektprofilen och hur påslaget ska se ut så antingen har de inte proläget eller så vet de inte vad man göra med det.

Gasen svara direkt och den svarar mot hur mycket man rullar på rullen. Har man en ryckig/klumpig gasteknik så kommer det väldigt mycket och väldigt snabbt.
Har de köpt proläget kan man bygga effektkurvor enkelt och justera effektprofilen och hur påslaget ska se ut så antingen har de inte proläget eller så vet de inte vad man göra med det.

Ungefär vad jag misstänkte

Pendlarmoppe från Royal Enfield
Perfekt till lokala korvmojen eller för att rassla igenom stan med. Går det igenom att folk med B-kort får köra A1 (som jag gissar att denna kommer klassas som) så kan det krylla av dem med outbildade orutinerade hipsters som flyger igenom Södermalm i rasande tempo. Med palestinasjalarna fastnandes i remmen där bak. Hjälp.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!