Triumph Thruxton-tråden

En första utvärdering av kåpan, den verkar göra skillnad. Nu har jag inte kört Thruxtonen på en månad men som jag minns det så var det betydligt blåsigare utan kåpa i de farter jag nu testade att köra i. Vi behöver inte nämna i vilken hastighet den är testad men jag testade en bit över min "normala hastighet" och i den farten så hade det nog varit ordentligt blåsigt utan kåpan. Verkar som att turbulensen från kåpan hamnar under hjälmen för lägger man sig ner på tanken (så gått det nu går då man är för kort för sin vikt) så upplevs det mer turbulent luft.

Jag tror att jag kan nöja mig med detta test och nu fokusera på att fixa till det sista detaljerna på kåpställningen och sen försöka få färg på ställningen och kåpan.

Så här ser det hela ut på lite håll så man får vettigare propositioner på bilderna.

View attachment 533029View attachment 533030
Snyggt! *like*

En första utvärdering av kåpan, den verkar göra skillnad. Nu har jag inte kört Thruxtonen på en månad men som jag minns det så var det betydligt blåsigare utan kåpa i de farter jag nu testade att köra i. Vi behöver inte nämna i vilken hastighet den är testad men jag testade en bit över min "normala hastighet" och i den farten så hade det nog varit ordentligt blåsigt utan kåpan. Verkar som att turbulensen från kåpan hamnar under hjälmen för lägger man sig ner på tanken (så gått det nu går då man är för kort för sin vikt) så upplevs det mer turbulent luft.

Jag tror att jag kan nöja mig med detta test och nu fokusera på att fixa till det sista detaljerna på kåpställningen och sen försöka få färg på ställningen och kåpan.

Så här ser det hela ut på lite håll så man får vettigare propositioner på bilderna.

View attachment 533029View attachment 533030
Som sagt, det ser bra ut. Kul att det funkar bra också!

Enligt mig, så nej. På "den gamla tiden" (med Yuasa) fick jag ibland dåligt samvete för att hojen kunde få stå en månad i stöten utan underhållsladdning (p g a glömska och slarv från min sida).
Men bara några minuter efter jag kopplat in min Ctek så signalerade laddaren att batteriet var fullladdat. Så, trots lite misshandel så höll batteriet spänningen väl.

Har du några tillbehör monterade som drar krypström? Min gamla Sprint 955 drog krypström på ett irriterande sätt. Till slut tyckte jag mig hitta felet, min fast monterade TomTom hade lite, lite ärg på kontaktstiften. Så lite att jag knappt reflekterade över det. Men när jag gjorde rent ordentligt och tog bort ärgen upplevde jag att problemet med krypström försvann. Antingen var det ärgningen som var problem, eller så hade jag tur så att hojen lagade sig själv! :) *)

*) Jag är inge' bra på fordons-el. Hade visserligen femma i fysik, men det var på högstadiet. :D

Det tillbehör jag har på hojen är monterade, USB-uttag och Android Auto skärmen är monterade via ett tidrelä så Aoocci skärmen är på 10 min efter man slagit av tändningen, bytte från ett vanligt relä till tidrelä så man kan pillra på skärmen 10 min utan att ha på tändningen. Anledningen till relä är att jag har kan flytta bredbandslamdan och även Garmin GPS:en mellan mina hojar så Thruxtonen fick samma relästyrda matningen med en AMP-kontakt, dock saknas uttag för lambdan i avgassystemet.

Jag har haft samma fenomen även utan nåt extra inkopplat till hojen men dst kan uunson sagt bero på Biltema och Snell batterierna?

Tackar, det ser väl ut hyfsat är lite irriterad på uttagen i kåpan för blinkers men man får väl leva med dom, kompisen som lackar tyckte inte att man dka föröska plasta igen dom för det lär se ut sämre. Funderade på att montera blinkers i uttagen men då hade jag måste göra en snabbkontakt samt skruva på och av blinkersarna man har utan kåpan.

Som sagt, det ser bra ut. Kul att det funkar bra också!

Tackar, som jag skrivit ovan ser väl ut hyfsat. Hade varit intressant att testa med kåpan och sen stanna plocka av den och köra samma sträcka i samma fart och se skillnaden men jag är ganska säker på att det gör skillnad. Vad jag upplevde var att det är mindre turbulens runt hjälmen på Trajan med kåpan än min GSX750ES, den skulle nog bli bättre med en mer lutad ruta.

Jag har en sån där ful spoiler till överkanten av rutan så det kan ju hända att man skulle kunna optimera det hela ännu bättre för touring körning om man vill pruta på utseendet.

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!