Ska man vara orolig för Ryssland?

Fick reda på att nästa vecka, vecka 39 är Beredskapsveckan i Sverige.
Myndigheten för Civilt försvar har tex Skyddsrumskarta.
1789561528533.png

Det är ju lite dumt att MCF markerar även ut vart alla telemaster i landet finns.
Ring med kryss är telemast. Kan även se att masterna med militära sändare finns utmarkerade. Det känns ju lite dumt...
1789572134420.png

Det är ju lite dumt att MCF markerar även ut vart alla telemaster i landet finns.
Ring med kryss är telemast. Kan även se att masterna med militära sändare finns utmarkerade. Det känns ju lite dumt...
View attachment 532945
Å andra sidan har nog en presumtiv fiende till Sverige redan den upplysningen och därtill en sabotageplan för masterna.

Å andra sidan har nog en presumtiv fiende till Sverige redan den upplysningen och därtill en sabotageplan för masterna.
Jo, vi har ju några stycken som läckt allt genom åren och säkert några till som gör det nu.
Men ändå dumt.
Snart lägger vi väl vitala delar av järnvägen öppen på nätet...För vi gör väl inte det.....? Ah, ATCer och dylikt ligger tillgängligt på Trafikverkets Järnvägsnätsbeskrivning (JNB) Karttjänst.
Det var inget... :glömdet

Last edited:
Det är ingen som räknar med att fredstida utrustning ska kunna användas vid krig, masterna måste märkas ut av flera olika orsaker, så då har man andra master man snabbt kan ställa upp när dom fredstida masterna slås ut.

Det är ingen som räknar med att fredstida utrustning ska kunna användas vid krig, masterna måste märkas ut av flera olika orsaker, så då har man andra master man snabbt kan ställa upp när dom fredstida masterna slås ut.
När jag jobbade på Ericsson så hade de ett system för att snabbt kunna ställa ut mobilmaster som i princip kom i packlårar, en knippe per EU-pall. Automagiskt ett litet mobilnät för en medelstor stad som bara var grus kvar av typ.
Misstänker att militären har bättre resurser. Eller ja... De *borde* ha det iaf.

När jag jobbade på Ericsson så hade de ett system för att snabbt kunna ställa ut mobilmaster som i princip kom i packlårar, en knippe per EU-pall. Automagiskt ett litet mobilnät för en medelstor stad som bara var grus kvar av typ.
Misstänker att militären har bättre resurser. Eller ja... De *borde* ha det iaf.
När jag var aktiv för drygt tio år sedan så höll vi fortfarande på med såna här:
antenn.jpg
(Högantenn 2K)

Vetefan om det blivit mycket bättre sedan dess, men man kan ju alltid hoppas...

När jag var aktiv för drygt tio år sedan så höll vi fortfarande på med såna här:
View attachment 532955
(Högantenn 2K)

Vetefan om det blivit mycket bättre sedan dess, men man kan ju alltid hoppas...

Jag har den gamla högantennen med Skiv-kon antenn (discone) och dess mässing mast som kallsvetsar ihop i gängorna om den får stå ett tag.

Jag har även den nya masten som man bara trycker ihop (tror det är den på bilden baserat på böjen) men ingen antenn, vilket inte gör så mycket då jag inte har någon nytta av antenner för dom frekvenserna

Nyheter
Márquez obeveklig i Misano

Misano gav Márquez hans fem...

Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!