Elbil eller inte?

Lite svårtolkat beroende på hur frågan ställts. Borde ställas mot hur mycket bil man kör också (och om man överhuvudtaget HAR bil). Men rubriker på Carup blir det förstås ändå, huvudsaken!

Kör snyggt!

Ja, absolut, alla seriösa enkäter har med orginalfrågan i svaret så man kan se om frågan har varit viktad för att få vissa svar

Jag brukar försöka svara på undersökningar som kommer från seriösa undersökningsföretag. Det är inte alltid det finns med möjlighet att säga att man har elbil, laddhybrid och ren bensin. Är den primära bilen i hushållet den jag pendlar till och från jobbet med eller den som används när även hustrun ska med? Jag tror inte att det är den som jag kör enbart för att det är kul.

Däremot svarar jag inte på kundundersökningar om jag inte är rejält irriterad. Om de gör det de ska är jag tyst. Gör de inte det kommer de få information.

Jag som alltid har haft en kraftig allergi mot allt Franskt har ju sakta fått inse att dom ju faktiskt har varit europaledande på elbilar, inte nog med att dom har många olika modeller, dom delar ju plattformar med varandra och har snart sagt en för varje biltyp, dessutom har dom många billiga modeller.

Okej batterihyran var väl inte så jäkla lysande, men det var ett nödvändigt steg efter att dom tidigt hade sålt bilar med dåliga batterier, folk litade helt enkelt inte på att batterierna skulle hålla bilen ut.

Idag hamnade jag bakom en nyare Zoe, en bil som jag faktiskt har provkört och funnit... intressant.....

Inte nog med att baklysena påminde om en rave-fest på Smack när han körde, när han bromsade slocknade allt, utom båda bakblinkersarna som fungerade som bromsljus.

Jag passerade honom i den andra filen och det var uppenbart att även alla lysen framåt slocknade när han bromsade.

Är verkligen franska bilar såhär dåliga även i dag?
Det krävs ju verkligen talang för att fucka upp något så enkelt som belysning på en bil.

Och dessutom på en elbil, man får ju verkligen hoppas att dom har tagit in kineser till att designa och dra högvoltssystemen då

Jag som alltid har haft en kraftig allergi mot allt Franskt har ju sakta fått inse att dom ju faktiskt har varit europaledande på elbilar, inte nog med att dom har många olika modeller, dom delar ju plattformar med varandra och har snart sagt en för varje biltyp, dessutom har dom många billiga modeller.
Europaledande, vilka modeller jag jag missat?
Ja mindre ganska billigare modeller har de men de sjunker som en gråsten i värde, varför inser man då man provar dom...

Europaledande, vilka modeller jag jag missat?
Ja mindre ganska billigare modeller har de men de sjunker som en gråsten i värde, varför inser man då man provar dom...

Vilka andra europeiska tillverkare har sålt större mängder elbilar än fransmännen?

Att BMW och Mercedes har gjort varsin bra men svindyr elbil som sålt i små mängder gör inte dom till storspelare

Vilka andra europeiska tillverkare har sålt större mängder elbilar än fransmännen?

Att BMW och Mercedes har gjort varsin bra men svindyr elbil som sålt i små mängder gör inte dom till storspelare
Jag tror dom tyska tillverkarna både producerar och säljer fler?

Jag tror dom tyska tillverkarna både producerar och säljer fler?

Ja kanske det, men jag ser i alla fall avsevärt fler franska elbilar på vägarna än tyska, men hemmamarknaden är förstås stor för tyskarna.

Jag ändrar till "en av dom europaledande tillverkarna" då

Ja kanske det, men jag ser i alla fall avsevärt fler franska elbilar på vägarna än tyska, men hemmamarknaden är förstås stor för tyskarna.

Det var mer en fråga än ett påstående.
Det är väl framförallt Volkswagen jag tänker på som borde vara en mängd tillverkare.
Kan vara fel. 🤷

Häromkring är det otroliga mängder VAG. ID4, ID7 och Enyaq finns typ överallt.
Jag har ju en Opel Zafira som är en fransk bil och den har funkat helt okej och är ingen dålig bil men den känns omodern jämfört med en ID4 och rent uråldrig när jag hoppar in i Polestar 2:an. Då är ändå P2 ritad för rätt länge sedan.

Europaledande betyder för mig i första hand att elbilarna är BRA, sedan att de säljer bra.
Där finns det massor med bra BMW's och MB's...de något sämre VW/'s (men de är fortfarande överlägsna franska elbilar) och de säljer skitbra.

VW är de som säljer mest elbilar globalt av europeerna ID.7 är skitbra snart, kommer deras nya småbilar, och kön till BMW, MB och Volvo EX60 är lång och de har fler modeller på G ut.
Vad har fransoserna?
Renault har gjort en skitbra resa och har flera bra modeller, men är långt efter tyskarna

Om vi bara pratat småbil till mellanbilssegmentet så tycker jag VW fortfarande ligger långt efter Renault när det gäller elbilar. Bra och inarbetad avdelning för företagsleasing samt större försäljningsnätverk är väl det som gjort att det rullat ut så många VW som det gjort. Först nu dom börjar komma ikapp något framförallt när det gäller mjukvara och interiör.
När jag letade bil för max 450k för fyra år sedan så blev jag mörkrädd hur budget ID.3 kändes. Plastig inredning. seg mjukvara och höll på bli galen på deras så kallade taktila knappar på ratten. Hade en Golfkombi 4motion och det kändes som allt blivit sämre. 75kg drag.. Tittade även på motsvarande Cupra som iofs var något bättre men inte tillräckligt och gick inte att få med drag alls.
Renault fanns inte riktigt i min värld men sprang på en Megane e-tech när jag var hos en volvohandlare och gillade vad jag såg och efter provkörning så beställde jag en med drag. Mycket trevligare och arbetad interiör, Renault hade valt androidauto som fungerat kanon och jag tycker att bilen står sig bra än idag fyra år senare mot det VW erbjuder idag.
En kompis, som kör ex40, blev så imponerad av bilen när han åkte med förra året att han köpte en begagnad som andra bil till hushållet.
Tycker att det synd och trist att Renault fått så dålig payback när dom satsat och gjort så mycket mer rätt än exempelvis VW.

När jag letade bil för max 450k för fyra år sedan så blev jag mörkrädd hur budget ID.3 kändes.
Ja var därför jag skrev ID.7, deras första bra elbil. Men de säljer massor med ID3-4...

Renault fanns inte riktigt i min värld men sprang på en Megane e-tech när jag var hos en volvohandlare och gillade vad jag såg och efter provkörning så beställde jag en med drag. Mycket trevligare och arbetad interiör, Renault hade valt androidauto som fungerat kanon och jag tycker att bilen står sig bra än idag fyra år senare mot det VW erbjuder idag.
Var nära att köpa en sådan beg till hustrun, men sökte på användarforum: Massa elfel, kort räckvidd på långsam laddning på vintern.
Ja Googlesystemet är övrerlägset, men hon valde en maxutrustad C40 istället (öven det med Google)
Hon har kört 5k mil på ett år, funkar kalas. Hustrun supernöjd.

Min chef kör en Zoe, jag har lånat den en gång, min tanke efter att ha kört den: ”Varför vill man göra så här mot sig själv?”

Häromkring är det otroliga mängder VAG. ID4, ID7 och Enyaq finns typ överallt.
Jag har ju en Opel Zafira som är en fransk bil och den har funkat helt okej och är ingen dålig bil men den känns omodern jämfört med en ID4 och rent uråldrig när jag hoppar in i Polestar 2:an. Då är ändå P2 ritad för rätt länge sedan.

Jag kom på att häromkring har väl VAG inte bilbranchens bästa rykte heller, mycket beroende på historiskt bemötande hos återförsäljaren.
Det kan vara en delförklaring, renault och peugeot har däremot haft bra återförsäljare här.

Tredje hårfönen för mig men nu var det några år sen sist, detta är dock en hyrpulka under 12-24 månader vad det nu blir. 2-hjulingen är inte min.

Last edited:
Jag har betalat drygt 2000:- för service var 3000:e mil på nuvarande elbil. Det måste ha blivit jäkligt billigt att serva avgasbilar på sistone.

Det kanske är reparationer, inte service, som kostar mer.
Det skulle inte förvåna mig om verkstäderna saltar notan lite på bilar som har billig/enkel service när dom väl ska byta klapperstag eller något annat.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg