Obalansfunderingar kring framhjul

Det står ju att man ska dra justeringsmuttern 32 Nm sen ska man lossa den och sen dra för hand tills det inte finns något glapp i styrlagret.

Sen ska man hålla emot justeringsmuttern när man skruvar dit toppmuttern
Och när man drar toppmuttern ovanpå gaffelkronan med 65 Nm, vad är det då som utsätts för trycket från momentet 65Nm. Vad är det "som bär" dom här 65 Nm. Som jag ser det blir det justermuttern som från ha pressats med sina gångors översta del mot rörets gängor när man dra åt för hand när toppmuttern dras med 65Nm kommer justermuttern att pressas med sina gängors undre del mot rörets gångor. Styrlagrena kommer klämmas åt med glappet i justermutterns gångor.

Last edited:
Och när man drar toppmuttern ovanpå gaffelkronan med 65 Nm, vad är det då som utsätts för trycket från momentet 65Nm. Vad är det "som bär" dom här 65 Nm. Som jag ser det blir det justermuttern som från ha pressats med sina gångors översta del mot rörets gängor när man dra åt för hand när toppmuttern dras med 65Nm kommer justermuttern att pressas med sina gängors undre del mot rörets gångor. Styrlagrena kommer klämmas åt med glappet i justermuttern gångor.
Då tar man fram ett dorn.
Det är ju där finliret ligger och varför en efterjustering inte är helt ovanlig. Minsta man drar för mycket mot lagret så kommer straffet direkt msn drar toppmuttern. Gillar när det också sitter en kontramutter under kronan.

Då tar man fram ett dorn.
Det är ju där finliret ligger och varför en efterjustering inte är helt ovanlig. Minsta man drar för mycket mot lagret så kommer straffet direkt msn drar toppmuttern. Gillar när det också sitter en kontramutter under kronan.
Jag gissar, det är väl 10 år sedan jag bytte styrlagren på Sprint RS att det var Toppmuttern jag drog för hand med stor skiftnyckel. Efter skaffat hylsa drog jag toppmuttern 65 Nm med momentnyckel och konstigheterna försvann.

Finns det någon (bra) luftpåfyllare för kompressor med vinklat munstycke? Det är en brottningsmatch varje gång jag ska fylla luft i hjulen på moppen, som dessutom står åt fel håll för att göra det mindre bökigt...
Man sätter dit en vinklad ventil istället
1787239718847.png

Jag brukar köpa från Aliexpress.....

Jag minns inte heller allt är några år sen så detta med 5 Nm ska ni ta med en nypa salt, dock har jag boken och gjorde som drg stod att man ska göra. Beställde dessutom en eller kanske var det två speciella tunna nycklar för att komma åt då man ska göra denna operation. Special nyckeln har dessutom en fattning för momentnyckeln på skaftet så det blir en kort förlängning till momentnyckeln. Minns jag rätt ska det också vara en viss vinkel på momentnyckeln i förhållande till nyckeln som den kopplad till då man drar.

I vilket fall som helst satte jag grabben som är uppåt 80 kg med hojen på lyften lagom upp för att tynga ner bakhjulet i backen och sen har jag slitit och dragit i gaffeln men jag känner inget glapp.

Handlade dock i Sverige.
Förmodligen samma tillverkare men fler mellanhänder tyvärr, köpte mina första från grossisten (Pang) för 15 år sen och sen testade jag med att beställa från Ali och det var samma då. Lufttrycket håller sig kvar så jag är nöjd.

Då ska jag kolla, börjar fundera på om jag kan ha köpt såna där ventiler till nåt när jag ser bilden. Jag förmodar att dessa finna i dimension så man inte behöver borra i fälgen. Måste ge mig ut på en sökning bland alla grejer men frågan är bara var dom kan vara?

Men funkar billiga ventilernär det ju bra.

Om vi nu utgår ifrån att däcket ska bytas vilket jag misstänker och man ska konvertera till slanglöst vilket känns klokt då man slipper köpa slang samt att man slipper riskera att klämma den då dessa däck är allt annat är lätta att kränga på. Vad rekommenderas för massa för att göra själva tätningsprocessen? Vet att ekerfälgarna till jänkebilarna har nån form av silikon som tätning vid ekarna.

Om vi nu utgår ifrån att däcket ska bytas vilket jag misstänker och man ska konvertera till slanglöst vilket känns klokt då man slipper köpa slang samt att man slipper riskera att klämma den då dessa däck är allt annat är lätta att kränga på. Vad rekommenderas för massa för att göra själva tätningsprocessen? Vet att ekerfälgarna till jänkebilarna har nån form av silikon som tätning vid ekarna.

Sök på 3M tubeless conversion kit.

Finns på aliexpress osv också men jag skulle gå för originalet.

Kompisen konverterade sin F800GS. Funkade kanon i alla år/mil han hade den.

Kör snyggt!

Sök på 3M tubeless conversion kit.

Finns på aliexpress osv också men jag skulle gå för originalet.

Kompisen konverterade sin F800GS. Funkade kanon i alla år/mil han hade den.

Kör snyggt!

Ska kolla in det 3M grejerna, jag skulle inte heller köpa såna saker från AliExpress då det känns ut som att såna här saker ska man inte snåla med.

Det skulle ju vara skönt med slanglöst främst vid omläggning för att slippa att riskera att klämma slangen då dessa däck inte är kul att lägga om. Proworks maskinen klarar inte av däcken utan man måste hjälpa till med däckjärn på slutet. Sen är det ju smidigt att kunna plugga ett däck själv om man skulle få punka efter vägen.

Ska kolla in det 3M grejerna, jag skulle inte heller köpa såna saker från AliExpress då det känns ut som att såna här saker ska man inte snåla med.

Det skulle ju vara skönt med slanglöst främst vid omläggning för att slippa att riskera att klämma slangen då dessa däck inte är kul att lägga om. Proworks maskinen klarar inte av däcken utan man måste hjälpa till med däckjärn på slutet. Sen är det ju smidigt att kunna plugga ett däck själv om man skulle få punka efter vägen.

Ja det är otroligt mycket enklare med slanglöst.

Nu har jag en Rabaconda Street (sålde den gamla Rabacondan) men jag har märkt att jag mer och mer bara använder däckjärnen då det går fortare när man fått till snitsen. Det har blivit några däckbyten på tio år…

Kör snyggt!

Det står ju att man ska dra justeringsmuttern 32 Nm sen ska man lossa den och sen dra för hand tills det inte finns något glapp i styrlagret.

Sen ska man hålla emot justeringsmuttern när man skruvar dit toppmuttern
Frågan är bara varför det ska gömmas en mutter under styrkronan att sätta åt lagret med när det går att göra så mycket enklare(KTM,Beta mfl)?
KTM-PP-A4900199902204-Triple-clamp.jpg

Last edited:
Ja det är otroligt mycket enklare med slanglöst.

Nu har jag en Rabaconda Street (sålde den gamla Rabacondan) men jag har märkt att jag mer och mer bara använder däckjärnen då det går fortare när man fått till snitsen. Det har blivit några däckbyten på tio år…

Kör snyggt!

Jag har bara använt däckmaskinen till Thruxtonen och till GSX:en till övriga hojar har jag bara använt däckjärn. På GSX:en skulle säker järnen funka men till Thruxtonen vet fan om jag skulle klara av att byta utan maskinen, vete sjutton om man får loss däcken från fälgen med att bara bryta med järn utan att man måste pressa loss det.

Frågan är bara varför det ska gömmas en mutter under styrkronan att sätta åt lagret med när det går att göra så mycket enklare(KTM,Beta mfl)?
KTM-PP-A4900199902204-Triple-clamp.jpg

Man kan ju undra det, kan man ha nån tanke om lagrets spänning inte ska påverkas av övre kronan och att man få en del mindre som skulle kunna påverka lagerspelet? Jag kan förstå tanken men sen har jag svårt att tro att man märker av nån praktisk betydelse i alla för vanliga dödliga om spänner lagret med övrekronan eller muttern direkt mot lagret.

Googlade och såg att det verkar vara 3M Adhesive 5200 som man använder för att konvertera men hittar inget kit, var hittar man pluttarna som han sätter på ekarna först?

Hittade också att det finns nån 3M tejp som man "bara" lindade runt två varv av och sen blev det tätt. Dock tror jag mer på lim då det känns ut som mer flexibelt än tejp.

Googlade och såg att det verkar vara 3M Adhesive 5200 som man använder för att konvertera men hittar inget kit, var hittar man pluttarna som han sätter på ekarna först?

Hittade också att det finns nån 3M tejp som man "bara" lindade runt två varv av och sen blev det tätt. Dock tror jag mer på lim då det känns ut som mer flexibelt än tejp.

Man får leta runt lite. Skall höra med kamraten vad det var han köpte.

Kör snyggt!

Låg denna tråd i teknikforumet från början?
Frågar då jag inte känner mig ”behörig” att komma med mina lekmannaerfarenheter bland kunnigt folk.

Låg denna tråd i teknikforumet från början?
Frågar då jag inte känner mig ”behörig” att komma med mina lekmannaerfarenheter bland kunnigt folk.

Den har legat här hela tiden, alla erfarenheter är väl bra att komma med, det är väl så diskussionen hålls igång och man kan hitta lösningar på problem.

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!