Vad gör den här låsringen?

Som alla andra så skulle jag tro att syftet är att hålla dBkillern på plats. Men de brukar sitta rätt hårt när man kört lite med pipan även utan låsringen. :hihi

När jag försöker rucka på den där pipen/röret jag också trodde var dB-killer så är den bergfast. Ska man alltså ge sig på lite hårdare tag med den då?

Prova gasa den varm först så det expanderar lite så kanske det går lättare.

En vanlig spetstång bruka funka fint.

Dra rakt ut.

Kanske spraya lite multispray på den för att lösa upp lite sotprodukter. Å sedan lite bromsrengöring kanske för att få maximalt grepp tillbaka.

Dämparen är helt ny, aldrig körd, och OM det är en dB-killer som den där låsringen höll på plats, så rör den sig inte en mm när jag drar med polygripen.
1000007167.jpg

Hade samma? problem med min Arrowdämpare - ville ha loss db-killern för att dämpa ännu mer (förlängde röret - det funkade ganska bra). Hursomhelst tog jag loss dämparen o knackade ut killern med en bit kvastskaft, satte sedan fast den i svarven o slipade någon tiondel runt om för att få den att gå i o ur lättare

Det ser ju ut som en Db dödare, lixom- hur i helvete skulle nåt mer kunna få plats i det lilla hålet??
Som Surtees skrev- banka satan från andra hållet med nåt lagom hårt/ mjukt. Den har gripit/ satt sej snett= därför den inte ger sej....värma- Tja....kan ju funka, men då värmer man ju i princip allt o ingen differans i materialutvidgning.
Eller- det berömda kvastaskaftet körs in i lilla hålet o du bryter lite lätt?

Lätt brutal löser biffen !!

//

Tack käraste SH-pöbel för tips o råd i denna svåra stund. Jag har aldrig behövt greja med dB-killers, så det var er hjälp.
Visst fan satt den lilla klacken i vägen, o visst fan gick det rucka lite med kvastskaftet samtidigt med mjuka knack på den nya dämparen..o visp så lossnade innanmätet fint.

Startade upp hojen o jäklar i min låda vilket härligt dovt morrande den sjöng ut i!

Jag är helnöjd : )

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...