Vad fick dig att skaka på huvudet idag?

När jag var ung spred sig ryktet i Mora att folköl, av något visst märke, innehöll starköl.
Efter några timmar fanns inte en sån burk att få tag på i hela Mora med omnejd.
Kan det bli samma nu? 🤔😁
Åbro lyckades hälla i starköl i original 3,5 med nåt år. Och som boende i byhålan där de har bryggeriet så visste alla om det direkt och alla 3,5or var slut överallt. Även om de flesta antagligen inte var av starkölsvarianten.

Apropå åbro, de brukade ha roligt åt att när de skickade River (när den var "ny") och Andersson till ölmässor där ölsorterna poängsattes hamnade alltid Andersson i botten och River i toppen. Det är samma öl i olika burkar.

Åbro lyckades hälla i starköl i original 3,5 med nåt år. Och som boende i byhålan där de har bryggeriet så visste alla om det direkt och alla 3,5or var slut överallt. Även om de flesta antagligen inte var av starkölsvarianten.
Det "roliga" i det är ju att 3,5'or kostar mer i butiken än billigaste III'orna på bolaget!

HD-hypen på SH.
Jag gillar inte HD.
Jag gillar inte att se HD, jag gillar inte att höra en HD, jag gillar inte att skruva HD, jag gillar inte att köra HD.
Det går inte att åka sporthoj när någon i sällskapet kör HD, det går inte att svänga, det går inte att bromsa (förutom att låsa bakhjulet, det verkar vara en genomgående trend)

Men det finns dom som gillar att plåga sig själva (hej Jörgen) och det är helt okey men jag ska aldrig ha en.

Tack för ordet..........

Jag gillar inte HD.
Jag gillar inte att se HD, jag gillar inte att höra en HD, jag gillar inte att skruva HD, jag gillar inte att köra HD.
Det går inte att åka sporthoj när någon i sällskapet kör HD, det går inte att svänga, det går inte att bromsa (förutom att låsa bakhjulet, det verkar vara en genomgående trend)

Men det finns dom som gillar att plåga sig själva (hej Jörgen) och det är helt okey men jag ska aldrig ha en.

Tack för ordet..........
Polaren som köpte min gixxer har ställt in sin m1800r i garaget för att gixxern är bättre på allt.:hihi hans flickvän gillar inte bytet.

==> https://illvet.se/teknik/det-tog-ba...arkera-otrolig-milstolpe-for-hoghastighetstag

Ett experimentellt maglevtåg accelererade tydligen från 0 till 800 km/h på bara 5,3 sekunder. Det är ett nytt världsrekord för acceleration – och motsvarar 0 till 100 km/h på mindre än 0,7 sekunder.**

Det ger 4.7 G
Tänk dig att lugnt sitta med ryggen mot färdriktningen på tåget när det startar. ;)
Apropå acceleration: Är det mer än 4,7 g när ett flygplan startar med ång / hydralikkatapult på ett amerikanskt hangarfartyg ?

När (s) regerar 2019:

I söndagens Agenda ställdes Magdalena Andersson till svars för varför arbetslösheten nu är på uppgång med hennes regering. Enligt Statistiska centralbyrån ligger arbetslösheten på 7,1 procent vilket är en ökning med 1 procentenhet jämfört med samma period i fjol.

Samtidigt hade Stefan Löfven satt målet att Sverige skulle få EU:s lägsta arbetslöshet 2020. I nuläget lägger vi på plats 22.

– Om det var så att det berodde på att det var få som var sysselsatta i Sverige skulle jag vara djupt bekymrad. Men det som har hänt under de här åren är att sysselsättningen har ökat rejält. Vi har rekordhög sysselsättningsgrad, sade finansministern. #

– Det som har hänt är att arbetskraftsutbudet har ökat, och det är väldigt bra. Det är många fler som söker sig ut på arbetsmarknaden än man gjort tidigare. Och första steget för att få ett arbete och bli sysselsatt är att man söker sig ut, så det är något som är väldigt positivt.

# Personer räknas som sysselsatta om de har förvärvsarbetat minst EN timme UNDER den undersökta VECKAN, men det är ovanligt att sysselsatta personer bara har arbetat en timme på en vecka. Som förvärvsarbete räknas arbete i form av anställd eller i eget företag eller OAVLÖNAT arbete i anhörigs företag.

När (s) vill regera 2026:

S: "Vi går till val på en ny arbetslinje"

Socialdemokraterna går till val på en ny arbetslinje, säger partiledaren Magdalena Andersson och partiets arbetsmarknadspolitiska talesperson Ardalan Shekarabi under en pressträff.

– Ingen som kan arbeta ska gå sysslolös och leva på bidrag. Tvärtom, alla som kan jobba ska jobba. Det är grunden för Socialdemokraternas politik, säger Andersson.

Den nya arbetslinjen består av fem delar.

Bland annat vill S införa ett "offensivt program" för att bryta ungdomsarbetslösheten och se fler utbildningar så att människor kan ta de jobb som finns.

Man utlovar också en jobbtrappa med "tydliga krav och stöd", en nystart för arbetsförmedlingen, en satsning på kompetensutveckling hela livet samt en stark a-kassa.

Comeback: Det räcker väl med att dom är Sysselsatta ! Precis som 2019 ?

Tänk dig att lugnt sitta med ryggen mot färdriktningen på tåget när det startar. ;)
Apropå acceleration: Är det mer än 4,7 g när ett flygplan startar med ång / hydralikkatapult på ett amerikanskt hangarfartyg ?
Internet på+ en del ställen säger 3-4G, på andra 6+G vad som stämmer stämmer vet jag inte. Ett jaktplan som svänger snävt har höger G-krafter än det.

Jag gillar inte HD.

Tack för ordet..........
Ibland fullkomligen briljerar du.

Hade varit kul om JK gett sig på en trepipsrevival.

Min fästmös oförmåga att leta ordentligt efter saker innan hon ger upp och ber mig om hjälp, och sen är grejen precis där jag försökt förklara för henne att den är... Det slår nästan aldrig fel.

"Jag hittar inte 'random grej'!"
- Den är där *Berättar exakt var den är*.
"Näää, det är den inte."
- Jo, DÄR. Om du tittar precis där så ser du den *ger mer specifika instruktioner*.
"Vaaa? Nä, den är inte där."
- Om du bara tittar DÄR, ta riktning på 'annan random pryl' och så titta precis bredvid så är den där *EXTREMT specifika instruktioner*...
"Men hjälp mig leta istället dåååh!"
- Djup suck (vafan tror du jag försöker göra liksom... :dummer )...
*Reser mig, går bort till henne och pekar med hela handen*
- DÄÄÄÄÄR!
"... Jaså där..."

Nu är det inte så att jag försöker dumförklara henne över enstaka incidenter men detta händer ibland upprepade gånger per dag, såpass ofta att vi båda numera kallar fenomenet för att hon har "sittegetnamnletat" = hon har letat och ändå misslyckats trots att prylfan är precis där jag sagt att den är.. :dummer :va :3freak :crash

Last edited:
Min fästmös oförmåga att leta ordentligt efter saker innan hon ger upp och ber mig om hjälp, och sen är grejen precis där jag försökt förklara för henne att den är... Det slår nästan aldrig fel.

"Jag hittar inte 'random grej'!"
- Den är där *Berättar exakt var den är*.
"Näää, det är den inte."
- Jo, DÄR. Om du tittar precis där så ser du den *ger mer specifika instruktioner*.
"Vaaa? Nä, den är inte där."
- Om du bara tittar DÄR, ta riktning på 'annan random pryl' och så titta precis bredvid så är den där *EXTREMT specifika instruktioner*...
"Men hjälp mig leta istället dåååh!"
- Djup suck (vafan tror du jag försöker göra liksom... :dummer )...
*Reser mig, går bort till henne och pekar med hela handen*
- DÄÄÄÄÄR!
"... Jaså där..."

Nu är det inte så att jag försöker dumförklara henne över enstaka incidenter men detta händer ibland upprepade gånger varje dag, såpass ofta att vi båda numera kallar fenomenet för att hon har sittegetnamnletat... :dummer :va :3freak :crash
Min sambo har tvärt emot - omorganiseringssjukan.
Varje gång någonting ska städas undan så skall det utvecklas en ny rutin för att hantera besticken, mjölken, barnkläder, eller vad det nu må vara. Ibland är det bättre och ibland inte, men jag är helt klart pantad som tycker att det inte spelar så stor roll bara det är samma ställe varje gång så att man hittar något någon gång....

Sen är hon putt för att hur kan jag inte hitta grytlapparna?! Jo, för att de bytt plats 3ggr sedan jag använde dem senast. "Men om vi sätter dem här ist-" OK, fyra.... :gnissla

Min sambo har tvärt emot - omorganiseringssjukan.
Varje gång någonting ska städas undan så skall det utvecklas en ny rutin för att hantera besticken, mjölken, barnkläder, eller vad det nu må vara. Ibland är det bättre och ibland inte, men jag är helt klart pantad som tycker att det inte spelar så stor roll bara det är samma ställe varje gång så att man hittar något någon gång....

Sen är hon putt för att hur kan jag inte hitta grytlapparna?! Jo, för att de bytt plats 3ggr sedan jag använde dem senast. "Men om vi sätter dem här ist-" OK, fyra.... :gnissla
+1 där! 👍

Jag:-"Var är kaffekokaren?"
Hon:-"Samma ställe som vanligt!"
-"Det är där jag tittar."
-"Va? Få se. Ja, jag ställde den i xxxxx istället."

Jag har liksom gett upp efter alla år. 🙄
Det enda jag sagt till på skarpen att hon inte får flytta är korkskruven. 😅

Nyheter
Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...