Finska polisen prejar (Fiddy/cross/moppe..?)

Ser lite överambitiöst ut men hade han stannat hade det inte hänt, så enkelt är det. Nästa gång lär han stanna. Hans kompisar också.

Vansinne av Idiotsnutarna. Jag säger som de i tidigare inlägg.
OK, Om det varit en känd våldbrottsling på flykt. Men en slyngel på moped? Idioter!
Nu har jag ingen aning om vad det här var för någon men i "orten" användes ju iaf förr moppar av kurirer som transporterade vapen och droger.

Så ni lärde er att stanna för polisen, slutade åka trimmat (eller vad anledningen till stoppet var) eller sålde mopederna?
Ingen lärdom än trimma mer så du kan köra från.
Jag själv hade Zundapp 50cc och fick tag i en Zundapp 100cc motor.
Polisens moped-kommando Farsta lejde till och med civilpolis
jakten på mej och andra.
Sålde moppen när jag såg att dem skaffade offroad-mc och börjde patrullera.
*Ofångad

Ingen lärdom än trimma mer så du kan köra från.
Jag själv hade Zundapp 50cc och fick tag i en Zundapp 100cc motor.
Polisens moped-kommando Farsta lejde till och med civilpolis
jakten på mej och andra.
Sålde moppen när jag såg att dem skaffade offroad-mc och börjde patrullera.
*Ofångad

Då tycker jag att dom tog i för lite när dom prejade din kompis

Tror ni en moppepojke hade fått plats där mellan polisbilen och containern? Jag tror gossen hade varit död ifall det hela hade skett 0,5-1,0 sekunder senare än vad det gjorde.

Men några tycker alltså att det är helt proportionerligt våld för ett brott som bara ger böter på straffskalan.

polis.png

Tror ni en moppepojke hade fått plats där mellan polisbilen och containern? Jag tror gossen hade varit död ifall det hela hade skett 0,5-1,0 sekunder senare än vad det gjorde.

Men några tycker alltså att det är helt proportionerligt våld för ett brott som bara ger böter på straffskalan.

View attachment 531570

Eftersom brottet bara ger böter tycker jag att moppepojken skulle stanna.

Då hade det definitivt varit övervåld att köra på honom

Från mopedistens kamera. Det är värre än jag trott allt börjar vid ca 2:04 där dom ganska lugnt kör förbi den civila polisbilen, vid 2:10 har han insett att polisen är bakom honom och han börjar accelerera och vid 2:27 hinner polisbilen ikapp och mejar i samma sekund ner honom.

Och rent juridiskt har alltså polisen inte ens gett stopptecken(blå-rött) utan bara blått ljus vilket alltså betyder släpp förbi oss.

Och titta på körningen innan jakten!? Är det någon som tycker att det var någon vild körning som gjorde det befogat att meja ner ett barn?

Last edited:
Den här bilden är intressant, notera var mopeden ligger efter kraschen!? Bredvid containern, det handlar alltså bara om bråkdelar av sekunder som pojken hade på sin sida den här gången.

mopeden.png

Last edited:
Från mopedistens kamera. Det är värre än jag trott allt börjar vid ca 2:04 där dom ganska lugnt kör förbi den civila polisbilen, vid 2:10 har han insett att polisen är bakom honom och han börjar accelerera och vid 2:27 hinner polisbilen ikapp och mejar i samma sekund ner honom.

Och rent juridiskt har alltså polisen inte ens gett stopptecken(blå-rött) utan bara blått ljus vilket alltså betyder släpp förbi oss.
Precis, ingen första varning från polisen genom att köra upp bredvid och markera.
Bara pang på, vid farligaste möjliga plats dessutom.

Detta är inget försvar för trimning eller försöka köra ifrån, givetvis.
Det är dessutom en annan sakfråga.
Men rimligen en enda extra markering att ”stanna grabben” borde föregått prejningen.
Detta var rent dumdristigt från polisen, vilka dessutom själva höll på att krascha med sin manöver.
De ska vara riktigt glada att mopedisten klarade sig utan allvarliga skador, och framför allt utan att omkomma.

Med risk för att bli hatad och avstängd,så tycker jag att samtliga poliser i bilen skulle få prostatan undersök av en 150 kg blå N...r med båda händerna fastknytna bakom ryggen !
Det står jag för,älska mig eller hata mig,upp till er.
Trimmad moppe och lite jagad mot vad som skulle kunnat bli en avliden tonåring....
Det står i min värld fan inte i relation till vad det kunnat kosta.
Tack till er som tog er tid att läsa.
Mvh SB.

Med risk för att bli hatad och avstängd,så tycker jag att samtliga poliser i bilen skulle få prostatan undersök av en 150 kg blå N...r med båda händerna fastknytna bakom ryggen !
Det står jag för,älska mig eller hata mig,upp till er.
Trimmad moppe och lite jagad mot vad som skulle kunnat bli en avliden tonåring....
Det står i min värld fan inte i relation till vad det kunnat kosta.
Tack till er som tog er tid att läsa.
Mvh SB.

Det var bara en polis i bilen och denne saknade prostata.

Det visar sig dessutom att polisen inte verkar kontrollera ifall pojken är skadad heller, bara på med handklovarna och in i bilen med honom.

Docent Henri Rikander kritiserar att polisen prejade en mopedförare i Tusby: ”Jag kan inte komma på ett brott som skulle göra polisens agerande försvarbart”, säger han.

– Det har verkligen varit en våldsam situation, säger Henri Rikander som är docent i rättsvetenskap vid Östra Finlands universitet.

Ambulans en timme efter olyckan? Tyder i mina ögon mer på nåt slags försök till historierevisionism.

En ambulans kallades till Tusby i lördags när en ung mopedist prejades av vägen. Men ambulansen beställdes först en timme efter det att polisen såg mopedisten.

Det skulle nog bli ett fasligt polisprejade på fredagskvällar i Stockholm om man tog med elspark som bryter mot trafikregler...🙄

Vägen är enligt filmsnutten nedan en återvändsgränd men tittar man i slutet av vägen så finns det en liten väg in i skogen och vi kan väl gissa att det vet både mopedisten och polisen om. Mopeden vill förstås smita ifrån polisen den vägen och man förstår också att polisen vill hindra detta.

I filmen nedan påstår dom sig ha räknat ut att det gick 90 km/h. Om ni var poliser, skulle ni preja ett tvåhjuligt fordon av vägen i den hastigheten?

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret