Typer av hojar

Mitt minne av supermotard (superknutte) var att bästa paket oavsett underlag skulle utses.

Alltså borde det vara första alternativet i allround kan jag tycka. Resten är bling och packväskor.

Jag kör knappt längre, det konkurrerar med stuglivet. Ta hojen till jobbet bland alla med kass impulskontroll i trafiken är för farligt. Senaste turen fick jag ett jävla framhjulskas på en snabellagning jag inte såg så småvägar verkar också förstört.

Har bytt bil till eldrivet och är kär, börjar tycka att ottomotorerna hör hemma på museum bland ångmaskiner och väderkvarnar.
Inget fel att byta passion. Vi har alla olika saker vi fastnar för och vill utforska.

- Jag tror det var han som efter körningen sa att det var knepigt att behöva köra på 4:an för att inte hojen skulle lyfta stup i kvarten.
Jaha? Men det måste väl betyda att hojen har alldeles för kraftig motor för sin vikt. Varför vill man ha det så? Hojen funkar väl bäst om den är möjligtvis aningens "över-styrkt". Det där låter extremt, och då blir den väl dessutom ganska okörbar, enligt klippet där.

Fanns klipp för han pratar om körningen men jag valde det där han kör. Här kommer pratet.

Tackar. Det där är en helt annan planet för mig. Jag får handsvett av att titta på sånt. Imponerande hur som helst. Att han ens vågar köra en sån hoj i den miljön. Jag vågar inte föreställa mig statistiken på .. avkörningar.

GS segmentet är ju en salig blandning av riktiga äventyrare som åker jorden runt och prylbögar som fullkittade åker till korvkiosken och ståkör inne på parkeringen, det ser man ju om man tittar på annonserna där man kan köpa en fyra år gammal som har gått antingen 750 mil eller en som har gått 75000 mil

Jag tycker att dom är lite för klumpiga, men ska man åka jorden runt och har packning som väger lika mycket som föraren kanske det behövs, ÅAS blir det ju inget äventyr om man inte måste stanna och svetsa bakramen i någon by i Afrika

Inget fel att byta passion. Vi har alla olika saker vi fastnar för och vill utforska.

Jaha? Men det måste väl betyda att hojen har alldeles för kraftig motor för sin vikt. Varför vill man ha det så? Hojen funkar väl bäst om den är möjligtvis aningens "över-styrkt". Det där låter extremt, och då blir den väl dessutom ganska okörbar, enligt klippet där.
Egentligen är väl alla hojtyper utom Honda Cub helt onödiga? Man behöver ju inte mer än så.

Jag körde en runda med min äventyrshoj i helgen. Och med äventyr menar jag att jag inte vet om jag kan komma hem med den igen, men det gick bra! Även om jag kom hem med den dagen efter, på ett släp...

Bild på eländet, fast bilden är inte från nu.

1786448214261.png

- Alltså det handlar om att den hojen inte är optimal för just den körningen/banan, inte att den nödvändigtvis är okörbar i andra sammanhang..som den är avsedd för.
De flesta supersporthojar idag har +200 hk, och kan nog kallas för starka för allmogen generellt, men de är inte okörbara i sitt rätta element med rätt kapten i sadeln.
Där är de optimala snarare.

There is no such thing as "för kraftig motor för sin vikt".

Det går säkert att hitta ställen och tillfällen när det är alldeles lagom.

"Enda gången hojen har för mycket bensin är när den brinner" är ju ett gammalt GS-åkar ordspråk.

Tror det härstammar ifrån tiden när man skulle köra sin GS från Berlin till Moskva i ett svep men fick "mekaniska" problem på vägen eller nått...

För mycket motor är alldeles underbart.
Jag har haft Husaberg FE650, första R1an, Hayabusa gen2, första Panigale V4, Superduke 1390. Alla med för mycket effekt och jag har älskat alla.

Skulle vara intressant med en poll(undersökning) om vad den vanligast kategorin är numera bland sporthojs läsare? Har man fler så får man bocka i den hojen man använder mest. Gissar att sporthoj.com skulle kunna byta namn till äventyrshoj.com😁

Tråden har lite potential att bli 2026 bråktråd🥳

Framförallt finns det ju dom som ihärdigt hävdar att deras motorcyklar minsann är riktiga sporthojar
Bra juh, man skall driva sin tes till döden…och forumet behöver dessutom livas upp.

Tänkte mest att man vill ju att hojen ska accelerera friskt när man ger gas, dock inte så aggressivt som att göra en bakåtvolt.

Skulle vara intressant med en poll(undersökning) om vad den vanligast kategorin är numera bland sporthojs läsare? Har man fler så får man bocka i den hojen man använder mest. Gissar att sporthoj.com skulle kunna byta namn till äventyrshoj.com

Tråden har lite potential att bli 2026 bråktråd

Jag är helt övertygad om att de flesta som kör äventyrshoj också har andra hojar i stallet. Det brukar bli så när man kör mycket hoj!

Sedan finns det ju de som inte ens kör hoj utan hänger på forumet bara för att blaja… hur skall de räknas? Alltså inte ”ingen hoj just nu” utan ”ej motorcyklist”. Jaja, det finns folk till allt.

Kör snyggt!

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...