Jag ogillar att allt ska kategoriseras. Och det är inte bara när det motorcykel, det ska kategoriseras överallt. Hårdkategoriseras med en massa olika "typer" av öl och även Hårdrocksmusik är olika "typer" vilket jag skiter i.
Motorhead, vilken "typ" av musik är det, Hårdrock eller någon "typ" av Heavy Metal?
De körde Rock´n Roll.
Är det här en SportHoj?
Med tankväska och sidoväskor borde det kanske vara en Touringhoj?

Om man körde den till första Midnattssolsträffen, var det då en äventyrSHoj?

Blir det en Caféracer om den utan packning körs till ett fik?
View attachment 531470
Innan 60-talet var slut var det världens snabbaste standardmotorcykel innan dåtidens R1 med fyra cylindrar kom.
The superior performing Honda CB750 overshadowed the Trident to be remembered as the 'first superbike', in spite of the Triumph Trident actually debuting before the Honda by a few weeks.
en.wikipedia.org
Men är det en SportHoj? Nu vet alla att Wiki ljuger.
A sport bike, sports motorcycle, or sports bike is a motorcycle designed and optimized for speed, acceleration, braking, and cornering on asphalt concrete race tracks and roads. They are mainly designed for performance at the expense of comfort, fuel economy, safety, noise reduction and storage in comparison with other motorcycles.
Sport bikes can be and are typically equipped with fairings and a windscreen to deflect wind from the rider to improve aerodynamics.
en.wikipedia.org
Kommer Rettan sluta vara en SportHoj när den blir gammal?

När något nyare, snabbare, bättre kommer?
View attachment 531469
I min värld får man tycka, och kategorisera, precis vad man vill.
Är en 750 sida en gruSHoj? När den var ny var det bara inne i städer det inte var grus så den fungerar ypperligt utan asfalt.
View attachment 531471
Och jag har sett det. Några kamrater skulle ner till Danmark och först låg en krigare i 90 - 100 på asfalterade småvägar. Inget grus hade resten av gänget vänligt, men bestämt, sagt till om. Men det "glömde" vår Stigfinnare. Och fortsatte i nämnda hastighet medan resten av sällskapet försvann i backspegeln.
Det krävs en annan körteknik när hästkrafterna inte räcker till en "Powerslide" som ni som pratar modärn svenska säger. Man går in i sväng, låser bakhjulet med kopplingen indragen och när man har rätt ställ släpps bromsen och ut med kopplingen samtidigt som man gasar. Underbart att ligga bakom och se kurva efter kurva.
Vän av ordning säger naturligtvis att det krävs en slät grusväg utan potthål och det stämmer förstås men om man
anpassar och inte
håller hastigheten går det bra.
En modärn GS, Grus och Smisk, klarar det lysande över potthålen. Sett det på väg 955 mot Pokka där de for förbi i dubbla hastigheten medans jag med min bekväma långfärSHoj snirklade i 50 - 60 mellan potthålen.
Vilken "typ" av motorcyklist är jag då? Jag kunde köpt en ny Traja 1981 men tack vare Rådhe fick det vänta.
- Det måste du förstå, om jag låter dig provköra kan jag ju inte sälja den som ny.
Vilket var bra för annars hade jag köpt en. Jag hade sett och hört Putte på sin Traja.
Jag kunde inte köra motorcykel med nytt körkort så stora vägar med bilister undvek jag. När jag sedan började bli hyfsat duktig var raka vägar fyllda med bilister bara åka, inte köra.
Så jag fortsatte på den kurviga vägen!

Min 60-talare var trevlig men första resan ner till Kvarsebo förstörde jag kromet på ljuddämparen.
Så när jag första gången körde gult 1997 hade jag hittat hem. Men det dröjde tills 2000 innan det blev köp. Då var den redan död som SportHoj sedan den första Rettan kom 1998. Men många hann köpa och vurpa med den så den fortfarande är JeTTefArliG att köra enligt några försäkringsbolag.
Vilken "typ" den ska kategoriseras som skiter jag i, det är en motorcykel jag älskar att köra, se på, njuta av ljudet och skruva med. Det är min Prätka.